Provkörning av Audi TTS 2,0 TFSI quattro

Audi bantar TT med nya 4-6 dieten. 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Teknikens Värld skickade Mikael Stjerna för att provköra TT på racerbanan Ascari i Spanien.

Den ser ärligt talat inte särskilt ny ut. Profilen känns igen från 1998 och även om single frame-grillen har fått några nya knycker och strålkastarna är nya passerar TT årsmodell 2015 utan att folk vrider på huvudet. Längden på 418 centimeter är densamma, även om hjulbasen är tre centimeter längre på den nya modellen.

Har du en gammal TT och i hemlighet vill byta upp dig till en ny kan du helt enkelt beställa en ny i samma färg som den gamla.

Om din flickvän (om Elisabeth, vår kvinnliga läsare, läser detta vill jag be dig om ursäkt för genusgeneraliseringen) undrar om du har tagit av hushållskassan och köpt en ny bil kan du säga ”åh, vadå, den här gamla trasan?”

Men då ljuger du förstås.

Hela bilen är ju omgjord. TT 2015 är en helt ny bil.

För det första: Det är 50 kilo mindre bil. Karossen är som tidigare gjord i aluminium, precis som A8. Första generationen TT hade plåtkaross, men andra generationen från 2006 blev aluminiumskräddad och nu har man tagit viktjakten till nya höjder. ”Rätt material på rätt plats i rätt mängd” lyder mantrat under presspresentationen. Det innebär att hela karossen är klädd i aluminium. Golvet är gjort av pressat stål. Många av komponenterna i chassit kommer från Volkswagens välbekanta MQB-plattform varifrån hela Golf-programmet hämtar sina delar från.

För det andra får du en mjukvaruuppdatering som heter duga. Audi TT har en helt ny TFT-bildskärm som ersätter de gamla instrumenten. Det är därför bilen känns mer ny invändigt än utvändigt. På sikt lär detta bli den nya standarden i koncernen.

För det tredje får du mer motor. När TT börjar säljas i vinter erbjuds till en början tre olika motorer, alla på två liter. Instegsmodellen får en diesel på 184 hästkrafter. Bensinmotorn har 230 hästkrafter i basversionen, TTS har hela 310 hästkrafter.

Med hjälm och solglas­ögon känner sig Dr Stjerna som en riktig racerförare.

I grunden är det samma gamla tvålitersmotor som tjänstgör i hela Volkswagen-koncernen. Men i nya TT har man utvecklat motorn ytterligare. Bland annat har den ett nytt, intelligent kylsystem som värmer upp motorn betydligt snabbare än normalt. Direktinsprutningen har kompletterats med något som Audi kallar ”indirekt insprutning” när motorn arbetar i mellanregistret, som ska ge bättre bränsleekonomi och minska partikelutsläppen. TTS-motorn är modifierad med speciella kolvar och kolvstakar.

Och sistnämnda är en kalasrolig bil att köra på racerbanan Ascari en bit upp i bergen ovanför Marbella.

Det är där Audi släpper ut oss, en skara körglada motorjournalister, som kor på vårbete.

Efter två varv bakom en röd pacecar som lär oss idealspåret följer fri körning med journalisternas mer eller mindre märkliga spårval. Antisladdsystemet går att koppla ur, men skillnaden är överraskande liten. TT har ett mycket välbalanserat chassi i grunden och tar inte mycket hjälp av de elektroniska hjälpsystemen. Den nätta karossen häver sig nästan inte alls och ligger platt mot asfalten i kurvorna. TTS har sportchassi som standard och är tio millimeter lägre än vanliga TT.

Fyrhjulsdriften är också standard i TTS, tillval i vanliga TT. Nytt på 2015 års bilar är att Audi för första gången har kopplat samman drive select-systemet med fyrhjulsdriften. Om man till exempel väljer ”dynamic mode” på drive select-väljaren kommer fyrhjulsdriftssystemet att skicka mer kraft till bakhjulen vid ingången till en kurva för att minimera understyrning.

Du märker skillnaden på racerbanan, men inte på vanlig väg. Då får du bara högre motorljud som kvitto på att du har valt ”dynamic mode”.

Men i första hand ska man inte se vare sig Audi TT eller TTS som banracers. Audi får ursäkta, men jag tycker Audi TT kommer bäst till sin rätt som den i grunden ganska vardagsdugliga sportbil den är.

Chassit är mycket bekvämt och inte ens med 18 tums-fälgar tycker jag att vanliga Audi TT känns stötig. Och för första gången på länge blir jag upplivad av en Audi-interiör. TT har en elegant svängd panel olik allt annat inom koncernen. Ingen störande bildskärm förfular mittsektionen, i stället lanserar Audi koncernens nya TFT-instrumenttavla. I den ryms varvräknare, hastighetsmätare och även kartorna till navigationen. Räkna med att den 12,3 tum stora skärmen kommer att få spridning i Volkswagens universum.

Du väljer själv skärmutseende. Letar du efter rätt väg så väljer du förmodligen en stor kartbild, letar du efter en viss låt så tar du förmodligen upp låtlistan på bildskärmen. Mellan stolarna sitter en tryckkänslig musplatta där du enkelt kan skriva in bokstäver för dina kommandon. Men tar inte systemet för lång tid på sig att tolka mina bokstäver?

Ska man riktigt dra nytta av bildskärmslösningen är navigationen en förutsättning. Den kostar 30 000 kronor i tillval. Dyrt tycker jag, när du köper en lös navigation på vilken elektronikaffär som helst för långt under tusenlappen.

Som tidigare är coupémodellen 2+2 sitsig. Det finns de som klagar på att benutrymmet är uselt, men det är i alla bättre än takhöjden.

Den röda linjen mellan baklamporna är det tredje bromsljuset.

De tre motorerna är alla fantastiska på sitt sätt. Att plocka ut 310 hästkrafter ur tvålitersmotorn som fortfarande är ohyggligt lättkörd och elastisk är ett imponerande ingenjörsarbete. Det kommer förmodligen inte att stanna där. Audi visade en prototyp på bilsalongen i Genève tidigare i år med 420 hästkrafter.

Men jag tycker inte att de extra hästkrafterna känns tillräckligt mycket för att motivera prisskillnaden på 122 000 kronor mellan TT och TTS. Vanliga TT på 230 hästkrafter har nästan samma vridmoment som TTS – 370 Nm mot 380 Nm – och plockar fram det vid något lägre varvtal. Så varför köpa TTS för 533 000 kronor när du får en TT 2.0 TFSI för 411 000 kronor?

Dieselmotorn får heller inte glömmas bort. Dieselknacket är väl dämpat, 380 Nm står till tjänst och den klarar sig på 0,42 liter per mil. När kunde vi skriva sådana siffror för en bil som toppar 241 km/h och gör 0-100 km/h på 7,1 sekunder? TT 2,0 TDI är för övrigt instegsmodellen i serien med en prislapp på 360 000 kronor.

Den enda invändningen jag kan komma på mot TT är just designen. TT är ju lite som Dolly Parton. Åren går men looken består. Att Dolly i år ser likadan ut som 1998 passerar självklart som ett ungdomstecken. Men när en bil ser likadan ut 2014 som den gjorde 1998 – är det ett ungdomstecken?

Audi TTS 2,0 TFSI quattro S tronic

Pris

533 000 kronor, säljstart i höst, första kundleverans våren 2015.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 310 hk (228 kW) ­mellan 5 800-6 200 r/min, max vridmoment 380 Nm mellan 1 800-5 700 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda/dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 245/40 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 250, längd 419, bredd 183, höjd 134, spårvidd f/b 157/155. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 460, maxlast 325, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 305–712 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,83, landsväg 0,59, blandad körning 0,68. CO2 157 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 6 år,

 

Skatt

1 160 kronor per år.

Rivaler

Foto: Peugeot

Peugeot RCZ-R

Låt dig inte förledas av prislappen, RCZ-R är en riktig racer som är stenhårt satt för den gasglada banföraren. Riktigt snygg också, ­bubbeltaket à la Zagato ger karaktär.

Pris: 389 900 kronor.

 

Porsche Cayman

För 514 000 kr får du instegsmodellen av Cayman med en motoreffekt på 275 hästkrafter. Vill du hellre köra öppet väljer du Boxster, ungefär samma pris.

Pris: 514 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!