Bentley Arnage

Provkörning av Bentley Arnage

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

8-cyl längsmonterad V-motor, 1 centralt liggande kamaxlel, stötstänger, 2 ventiler/cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 7,8. Borrning/slag 104,1/99,1 mm, 6750 cm3. Max effekt 450 hk (335 kW) vid 4100 r/min, max vridmoment 875 Nm vid 1600 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 4-stegad automatlåda. Aktivt antisladdsystem (ESP). Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 59 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Individuell upphängning med skruvfjädring fram och bak. Övre och nedre triangellänkar fram och bak.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,4 meter. 3,18 rattvarv

Bromsar

Ventilerade skivor, ABS.

Hjul

Fälg 8 tum lättmetall, däck 255/45 YR19

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 312, längd 540, bredd 193, höjd 152, spårvidd fram/bak 160/160. Tjänstevikt ca 2585, maxlast ca 385. Tank 100 liter.

Fartresurser

Toppfart 270 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,8 s.*

Bränsleförbrukning 

Blandad körning 2,06 l/mil.*

*Tillverkarens uppgifter

 

Den sista riktiga Bentleyn

Förändringens vindar blåser kring Bentley, men hur mycket kommer märkets filosofi att ändras i de nya tiderna med Volkswagen som ägare? Vi åkte till Crewe i England för att smaka på Arnage - som många kallar "The last true Bentley".

Startnyckeln väger tungt i handen. Med ett rejält hölje i krom förstärker den bilden jag redan har av bilen den hör till; majestätisk, exklusiv och välbyggd. Jag trycker på fjärrkontrollen och den mörkgrå Bentley Arnage T som står parkerad mitt ute på den singelbelagda parkeringsplatsen, svarar med några blink. 

Jag öppnar dörren och kliver in på förarplatsen, av vissa ansedd som den sämre platsen att befinna sig på i en Arnage, vrider om nyckeln och trycker på startknappen. 

Den 6,75 liter stora V8-motorn mullrar dovt igång. Samma cylindervolym som märkets klassiska V8-motor haft sedan 1970 och grundstommen är fortfarande den samma. Motorn härstammar faktiskt från 1959, då konstruktionen debuterade, fast då på 6,25 liter. 

Likheterna med ursprungsmotorn är i övrigt obefintliga - Arnage T har bland annat dubbla turboaggregat, 450 hk och ett vridmoment som redan vid 1600 r/min når sin fulla kapacitet på 875 Nm. Den sportiga touchen är påtaglig, något som ligger helt i linje med Bentleys återuppväckta bilsport-intresse. Sportvagnssatsningen för att åter vinna 24-timmarsloppet på Le Mans var minst lika mycket en markering om att Bentley nu står på egna ben, är det sportigare valet. Och 2003 lyckades man nå målet då en Bentley Speed 8 vann märkets sjätte Le Mans-lopp.

Jag rullar ut från parkeringen med gruset knastrande under de stora hjulen. Så fort trafiken glesnat och vägen ligger fri får bilen visa vad den kan. Och som det går! Kraftutvecklingen är turbinlik och sanslöst kraftfull utan att för den delen vara ryckig. Full kraft finns tillgänglig hela tiden och det bara fortsätter - oavbrutet. Den jämna kraftutvecklingen ger den tunga bilen grym prestanda, fast levererad på ett värdigt sätt. 

Motorljudet är klart påtagligt, Arnage T är den sportigare av de två "basmodellerna". Den andra kallas R och har bara 400 hk och 835 Newtonmeter. Rena Skodan.

I T-modellen finns det absolut inget fog för att vilja sitta bak, detta är mer en förarens bil tack vare kraften och det spänstiga chassit. Men här finns ändå allt för att göra färden så behaglig som möjligt. Trä och läder i överflöd, kombinerat med läckra kromreglage som för övrigt bär ungefär samma design som märket använt sig av i över 40 år. Allt är så utfört att det ingalunda blir vräkigt, interiören är mer städad än i Maybach och proprare än i Ferrari 612. Den må vara konservativt formgiven, men i en tid när alla tillverkare dagligen ska slå nya rekord i inredningsfiffigheter känns det skönt med en okonstlat enkel men samtidigt snygg lösning. Dessutom inte helt olik den som debuterade i Bentley T-serien hösten 1965, Arnages anfader. 

Skinn dominerar givetvis som inredningsmaterial och endast svenska kohudar är goda nog, av dessa går det åt 17 stycken till en Arnage. Träpaneler med så kallad mirror image är ytterligare ett tecken på mödan nedlagd för att skapa en trivsam miljö - man matchar trämönstren så att exempelvis de två picknickbordens ytor ser likadana ut. 

Då ambitionen är hög och mängden virke i kupén rejält tilltagen så går det åt en hel del råmaterial, närmare bestämt tolv kvadratmeter per Arnage. Dessutom tar det snickarverkstaden hela 45 timmar att färdigställa träarbetet till inredningen. Och då handlar det ändå om en standardinredning. Som jämförelse tar det Volvos Torslandafabrik 13 timmar att montera ihop en hel V70! 

En Arnage byggs helt och hållet i Crewe. Med en takt på ungefär 20 bilar i veckan växer den fram under hantverksmässiga former. Varje bil tar minst 390 timmar att färdigställa. 

Karosserna till den betydligt modernare Bentley Continental GT tillverkas däremot och lackeras i Tyskland för att sedan transporteras till Crewe för slutmontering. På ett löpande band! Visserligen är monte-ringen och viss tillverkning fortfarande hantverksmässig, men man har ändå halverat byggtiden till 196 timmar. Mycket av tekniken delas med Volkswagen Phaeton och Audi A8. Därför är Continental GT ungefär en miljon kronor billigare än Arnage som kostar ca 2,5 miljoner kronor när den börjar saluföras i Sverige i höst. 

Men det är tack vare den billigare GT:n som Bentley åter har blossat upp och säljer fler bilar än kanske någonsin. Trots detta menar Geoff Dowding, som är chef för den europeiska verksamheten, att en framtida ersättare till Arnage kommer att tillverkas på i stort sett samma sätt som nu.

- Arnage är en väldigt viktig produkt för oss och även när sedanvarianten av Continental kommer ut på marknaden under nästa år så riktar de inte sig mot samma köpare. Därför kommer kundkretsen att finnas kvar och köparna är väldigt medvetna om vad de vill ha.

- För de flesta Arnage-kunder är tillverkningen en väldigt viktig process och många kommer hit för att se sin bil ta form. Det här handlar inte om konsumtion på vanligt sätt, de flesta kunder blir mer eller mindre känslomässigt involverade i sina bilar. 

Detta får mig att tänka till här bakom ratten i Arnage T. Geoff skulle aldrig öppet medge att Bentley sakta men säkert kommer att överge vissa hantverkstraditioner till förmån för mer tidsbesparande lösningar. Men givetvis är det så, Arnage är en ålderstigen produkt som är extremt kostsam att producera. Den ersättare som oundvikligen kommer måste bli modernare, även om förvandlingen med största sannolikhet kommer att ske som en mild övergång. Det är inte helt otänkbart att Volkswagens stora fabriker i Europa i framtiden får hjälpa till även vid tillverkningen av Arnage, förslagsvis med karossdelar.

När Continental GT började produceras för ungefär 18 månader sedan innebar det en drastisk förändring i arbetssätt vid fabriken i Crewe eftersom produktionstiden skulle halveras jämfört med Arnage. För vissa anställda var den ökade takten svår att acceptera, men i dag flyter allt som det ska och målet ligger på ungefär 6000 producerade bilar per år, varav drygt 5000 Continental GT. Siffran kommer att stiga ytterligare när den amerikanska marknaden kommer igång på allvar, Bentley räknar med att amerikanarna ska köpa 45 procent av produktionen.

Steget från långa och raka highways i USA till supersmala B-roads i Wales är långt, men Arnage T ska passa i båda miljöerna. Och efter en dag längs de walesiska vägarna kan jag konstatera att den stora bilen har ett riktigt spänstigt chassi utan att för den delen vara stötig. Visst är storleken ett hinder och det är svårt att exakt veta var man har vänster framhjul, men bortsett från det överraskar Arnage med sitt fina uppträdande. Långt ifrån slagskeppsaktigt trots att bilen väger från 2,6 ton (beroende på utrustning) så känns den förvånansvärt slank när den kastas genom S-kurvorna. 

När farten trissas upp märks snart några brister i den annars så kompletta inredningen. Stolsdynan är för kort och ratten är bara justerbar i höjdled, riktigt dåligt med tanke på att även de flesta småbilarna har längdjustering i dag. Vad gäller stolsdynan så kan man beställa en skräddarsydd dyna från tillbehörsavdelningen hos Bentley Mulliner, som för övrigt erbjuder allt från minsta lilla detalj till rejält förlängda limousiner. 

Att Arnage är till åren kommen märks tydligt både vad gäller form och viss funktion. Men jag är och har alltid varit konservativt lagd - jag gillar bilen just för att den känns lite gammal redan från början. 

De kromade ventilationsreglagen sammanfattar bilen bra, utseendet har bara milt modifierats sedan 1960-talet medan tekniken har hängt med hyfsat. För en bil som kostar från 2,5 miljoner kronor lär köpet vara helt känslobaserat, det kan aldrig bli förnuftigt att köpa en Bentley.

Men företaget då, kommer Volkswagen att stuva om Bentley Motors helt och hållet? Nej, knappast. Snarare effektivisera och utveckla den sportiga imagen ytterligare. Något annat vore bara korkat.

Och innan jag slår igen dörren på "min" Arnage vill jag bara säga att den sista riktiga Bentleyn tillverkades redan 1931, då Rolls-Royce köpte upp verksamheten.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!