Lite från ovan. Inte så lite heller. Så känns det att flyta, flyga, över och förbi sina medtrafikanter. Eller är det mottrafikanter? Inte en enda gång under vår provkörningsvecka runtom i Sverige ser vi någon annan Bentley att tjena på. Frågan är om vi verkligen skulle heja tillbaka, en lite fisförnäm blick bort mot fjärran stämmer antagligen bättre. Så känns det i alla fall uppflugen i senaste nya Bentley Bentayga.
Det första som möter en är det helt nya trynet, Bentayga har anpassats till formspråket hos nyheterna Flying Spur och Continental GT. Grillen och lamporna sitter högre upp vilket ger ett mycket mer imposant uttryck. Samtidigt har spårvidden breddats för fetare look och bättre väghållning. Bredvid den utgående versionen ser 4,0 V8-nykomlingen resligare och modernare ut. Lite som en häst med rejäl stamtavla bredvid en inte lika renhårig krake. Designteamet har verkligen lyckats trolla med linjespelet. Bakpartiet har genomgått liknande förvandling, men delningslinjer och bakluckans öppning snackar lite för mycket Audi Q7 även om de ovalformade liggande baklamporna försöker kamouflera och prata engelska med finaste accent. Ibland går det inte att ljuga om sitt ursprung.
För så är det alltjämt. Bentayga baseras på Volkswagenkoncernens bredtäckande plattformsarkitektur MLB Evo (Modularer Längsbaukasten) som alla stora modeller inom VAG-sfären bygger på – inklusive Volkswagen Touareg.
Även interiört har de brittiska magikerna varit framme. Urgröpta bakpartier på de främre stolsryggarna och nya lutningsvinklar på ryggstödet i baksätet har vunnit tio viktiga sittcentimeter – nu går det an att chaufförköras i Bentayga. Liksom tidigare går det att få baksätet som två separata fåtöljer så att jätte-Bentleyn blir komfortabelt 2+2-sitsig, eller fullt ut familjevänlig med sju sittplatser och upp/nedfällbar reservbänk för barn i bagageutrymmet. Provbilen är mer ”ordinär” med tresitssoffa där bak, måtten är rejäla och givetvis går det att sitta tre vuxna även om vi knappast tror att någon tränger ihop sig i en Bentayga för kommande fjällresor. Mellan framstolarna finns en fem tums pekskärm som går att koppla loss från sin position, perfekt för små barn eller andra passagerare där bak att sysselsätta sig med. Bland annat har de egen hastighetsmätare!
Under den nypressade huven återfinns samma fyraliters vinkelåtta som tidigare, beteckning Bentley/VAG EA825 med dubbla twinscroll-turboaggregat skjuter ur sig 550 hästkrafter och 770 newtonmeter. Acceleration 0-100 km/h klaras av på sportbilsraska 4,5 sekunder och toppfarten är 290 km/h, om någon bryr sig. ”Tillräckligt” räcker nämligen. Snart kommer Hybrid-versionen som baseras på V6-laddhybrid, som förmodligen också är fullt ut tillräcklig prestandamässigt och även lite mer politisk korrekt. För den som blankröstar kommer även en Speed-version med 6,0 W12 TSI-maskin på 635 hästkrafter, toppfart på 306 km/h och som sprintar 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Mer än tillräckligt snabb.
Korrekt prisbild för nya Bentayga 4,0 V8 är 2 085 000 kronor men när vi lusläser utrustningslistan som följer med provkörningsexemplaret som vi förirrat oss till snålaste Småland med slutar inte pundtecknen snurra förrän norr om 2,9 miljoner kronor! Upplysningsvis finns det säkert ytterligare en halvmiljon kronor att ”lasta” på för den som önskar, har råd och anser detta vara tvunget. Alla vi andra sitter mer än nöjda.
Det omarbetade chassit med bland annat breddad spårvidd ger sig till känna på det västgötska spindelnätet av småvägar strax väster om Vättern. Dödvikt på 2,5 ton gör att man gärna helst inte genar över de smalaste och snårigaste vägpartierna men Bentayga mår bra när man får lite flyt i körningen. Det gäller dock att inte bromsa på sig så att man tvingas till att gödsla på med mer bensin och tung gasfot. Det går att åka riktigt fort med Bentayga, det gemensamma ursprunget med bland annat Porsche Cayenne märks. Permanent fyrhjulsdrift av Torsen-typ med 40/60-split drivning fram/bak ger tryggt neutralt uppträdande och ZF-automatlådans olika lägen har brett spann, från eco-körning via komfort till mer sportig körning. Över huvud taget är anpassningsbarheten hos drivlina och chassi väl tillgodosedd med stora ytterligheter.
När flugskitarna börjar gro igen vindrutan uppskattas nya ”jet-wash”-rengöringen.
22 stycken uppvärmda sprutmunstycken applicerar spolarvätskan på rutan dikt an från torkararmarna. Också en sorts lyx.
Konkurrensen till Bentayga utgörs fortfarande alltjämt av ”intern” VAG-kusinrivalitet från bland annat Audi Q7 och Porsche Cayenne – lika brittiska Rolls-Royce Cullinan är en halv storlek större och minst 1-1,5 miljon kronor dyrare.
Har man råd att elda för kråkor, kasta pengar i sjön och vaska skumpa har man antagligen inget emot det estimerade värdeminskningstappet hos Bentayga, det ingår i ägarbilden av en ny Bentley liksom en välskräddad ytterrock.
Rivaler
Lamborghini Urus
På andra änden av den stora suvmatrisen inom VW-sfären finns den italienska supersportstadsjeepen från Sant'Agata.
Pris: Cirka 2 500 000 kronor.
Range Rover LWB SV Autobiography
Tar man Land Rovers lyxmodell ”Extra Allt” innebär det förlängt axelavstånd, kompressor-V8 på 565 hk och lyx i överdåd. Samtidigt dubblas priset! Allround-approachen hos Range Rovers Finest gör att vi hellre väljer den före Bentayga.
Pris: 2 540 800 kronor.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.