Bentley Continental GT Speed

Provkörning av Bentley Continental GT Speed

Bentley hetsar på sin Continental GT, nya Speed-modellen har ytterligare 50 hästkrafter, högre toppfart givetvis och en svindyr prislapp. Vad annars? Vi klär på oss fartdräkten och provar all massiv kraft.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Fem år gammal ter sig Continental GT friskare än någonsin. De belackare som tyckte coupéen såg slätstruken ut på premiärdagen, som en dålig kopia av 1950-talets Bentley-storheter, har tvingats ändra sin syn inför formerna och förstå att Bentley satsade helt rätt med sin nyretroism 2002. Lagom till femårsfirandet får fronten lite (mycket lite) annorlunda fason, de fyra strålkastarrundlarna får kromkant och fronten har rests upp 15 millimeter för ett mer klassiskt lyxbilsutseende. Den största nyheten är Speed-modellen som omarbetats rejält motor- och chassimässigt för attrahera såväl nya som gamla Continental GT-köpare.

 Bentleyteknikerna har inte nöjt sig med att bara sätta dit större turboaggregat. Nya kamaxlar, kamkedja med dubbellänk, lättare material, minskad friktion inuti motorn och ny mappning av motorns mjukvaror är stigen det engelsk-tyska motorteamet vandrat för att locka ur den sex liter stora W12-maskinen de 50 extra hästkrafterna. Databladet säger 15 procent högre vridmoment och nio procent mer effekt än vanliga GT. Siffror som 750 newtonmeter och 610 hästkrafter säger allt. Rätt långt ifrån grundaren W.O. Bentleys original-Speed från 1923 som råtrimmades på klassiskt manér med dubbla SU-förgasare och tokhög kompression. De legendariska Bentley Speed-bilarna vann många tävlingar och var varje London-dandys dröm. Killarna som körde Bentley kallades för övrigt Bentley Boys. Innanförspecialfälgarna ståtar bromsarrangemang utan dess like. Extrautrustad med det keramiska bromspaketet är diametern fram 420 millimeter, bak 356 mm. Åttakolviga ok borgar för att pjäsen med matchvikt på dryga 2,5 ton stoppar med risk för att ögongloberna poppar ur sina hålor. Andra skiljepunkter jämfört med vanliga Continental GT är det finmaskiga nätet i rutgrillen som är grålackat samt att avgaspiporna bak har vidgats. 

 Öppnar upp dörren till ”min” bil utanför flygplatsen i Jerez, Spanien. Bentleyfolket på plats har varit vänliga att låta W12-motorn gå på tomgång för att kupén inte ska bli kokhett i sommarhettan. Drar på mig säkerhetsbältet och trycker lite lojt världsvant på start-knappen. Motorn dör. Pinsamt. Den låga ljudnivån vid tomgång gör det svårt att höra om motorn överhuvudtaget är på inuti den massivt ljudisolerade kupén. Nytt startknappsförsök – sådärja!

 Nyfiken som en skolunge med nyrättat matteprov i sin hand vill jag veta resultatet av GT Speed-omvandlingen. Trycker givetvis gasen i botten när den spanska autostradan så tillåter och för några sekunder tror jag att vi ska lyfta från marken. Dragkraften är inte långtifrån ett startande jetplan. Tyst går det också. Sneglar till på hastighetsmätaren innan jag tror Bentley ska föra mig upp i det blå, ser att mätaren just passerat 240 km/h. ”Ping, ping!”, varningspipet förkunnar att jag kör på tok för fort med tanke på rådande däckstryck. Bentleys chefsingenjör Mr. Brian Gush hävdar senare under presskonferensen att företaget är först i världen med tekniken att mäta och varna för felaktigt ringtryck för specifika hastigheter. En säkerhetsfaktor anser Mr. Gush som många tillverkare av högprestandabilar saknar. Trots den ihärdiga varningssummern når jag och GT Speed aldrig de utlovade 326km/h som topphastighet. Trehundra får vara nog för denna dag.

 De förstorade avgaspiporna sprutar ur sig ett avgassmatter som är oslagbart. Det vräser ljudligt, särskilt vid gasuppsläpp. Mullret i mellanregistret gör motorljudstrimmare gröna av avund, helt rätt tunat för att passa in i fasaden av diskretion är en hederssak. 

 På utsidan får Continental GT och GT Speed en mycket lätt översyn. För bättre kylning har det nedre kylarintaget gjorts större för att fånga fartvinden bättre samt ge den slanka coupén ett mer imposant uttryck. Invändigt formligen dryper det om GT Speed har en del av lyxpaketet Mulliner som standard. Borrade gas- och bromspedaler, Bentley-emblem i stolsryggarna, det klassiska rombmönstrade lädermönstret och kromad växelspak bland annat. Ventilationsutsläppens dragreglage är mer än näpna, de runda utsläppen i metall ser ut att ha hämtats från någon 1950-tals-Bentley. 

 Luftfjädringen går att ställa i fyra lägen och mellanlägena passar Continental GT Speed allra bäst. Åtminstone på det nylagda EU-finansierade sydspanska vägnätet. Skruvar på det lilla metallreglaget på mittkonsolen, chassit fjädrar upp sig i det hårdaste läget för att utforska kurvkapaciteten men GT Speed svarar med att gå alldeles för hårt. Bilen har Boschs senaste ESP-system, kallat 8.1, som tillåter bilen drifta tillräckigt mycket innan det griper in. Speed-chassit är sänkt 10 millimter jämfört med GT och en slät racerbana hade förstås fungerat bättre som utvärderingsbas för de omkalibrerade chassiändringarna. Trots bilens massa och storlek drömmer jag mig bort till att attackera hårnålar och hårda inbromsningar på en kurvig och backig bana med låååång raksträcka för att riktigt närma mig all urkraft som kvickt och effektivt skickas iväg till alla fyra hjulen. Lustigt, hur all kraft kan spela en ett spratt. Ändrad styrutväxling och mindre rattdiameter till trots, fortfarande saknar GT Speed den sista skärpan för att klassas som genuint sportig. Bäst fungerar bilen alltjämt på långfärd, hyfsat rymlig för fyra och deras bagage. 

 Få bilar är så avslappnande sköna att transportera sig i. Det spelar ingen roll om du kör i 100 eller 200 km/h, hela tiden ”levererar” GT Speed med utmärkt komfort. Som en äkta Gran Turismo har bilen dock alldeles för liten bensintank. Eller för hög förbrukning om man så vill. 90 liter bränsle räcker inte så långt med en genomsnittsförbrukning på 1,66 l/mil och gasar du på hårt när du sträcker ut på kontinenten blir distanserna mellan depåstoppen knappt halvannan timme. Koldioxidutsläppsdebatten bekymrar för övrigt även Bentley, som sänkt C02-värdet från 410 g/km till 396 g/km.

 Fyrhjulsdrift, massor av (över)kraft i väl genomförd design ger en känsla av helhet som är aptitlig. Pengar är oftast en inte alltför för trång sektor för Bentleyfolk och ägare till nuvarande Continental GT rekommenderas en tripp ner till närmaste showroom för en smärre uppgradering av sin vagnpark.

Bentley Continental GT Speed

Pris

2 050 000 kronor.

Motor

Bensin. W12, längsmonterad, dubbla turbo, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 84,0/90,2 mm, cylindervolym 5 998 cm3. Max effekt 610 hk (449 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 750 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, krängningshämmare och justerbara dämpare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk, dubbla tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv mellan fulla utslag. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Ventilerade keramiska (extra) skivor fram (420 mm) och bak (356 mm), låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 9,5 tum, däck 275/35 ZR20.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 480, bredd 192, höjd 139, spårvidd f/b 162/161. Tjänstevikt 2 495, maxlast ca 415, max släpvikt 0. Tank 90 liter.

Fartresurser*

Toppfart 326 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 4,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 2,53, landsväg 1,16, blandad körning 1,66 l/mil.

CO2= 396 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!