Provkörning av Bentley Continental GTC

Provkörning av Bentley Continental GTC

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

Cirka 1 950 000 kronor.

Motor

 12-cyl längsmonterad, dubbla turbo, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 84/90,2 mm, cylindervolym 5 998 cm3. Max effekt 560 hk (411 kW) vid 6 100 r/min, max vridmoment 650 Nm vid 1 600 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, fyhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

 Luftfjädring, krängningshämmare och justerbara dämpare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk, dubbla tvärlänkar.

Styrning

 Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv mellan fulla utslag. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivor fram (405 mm) och bak (335 mm), låsningsfritt system.

Hjul

 Fälg 9 tum, däck 275/40 ZR19.

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 275, längd 480, bredd 192, höjd 139, spårvidd f/b 162/161. Tjänstevikt 2 495, maxlast ca 415, max släpvikt 0. Tank 90 liter.

Fartresurser*

 Toppfart 312 km/h, 306 med taket nere. Acceleration 0-100 km/h 5,1 s.

Bränsleförbrukning*

 Stad 2,63, landsväg 1,19, blandad körning 1,71 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Kryssningsmissil med soldäck

Är du beredd att sänka toppfarten med sex km/h, och höja prislappen med 175 000 kronor? Då är Bentley Continental GTC nåt för dig - en solstol i högfartsmodell. Lite träpaneler och svenskt koskinn får du på köpet.

Vi har redan sett och kört Bentley Continental GT (kom 2003) och fyradörrars Flying Spur (2005). Nu är GTC här, med tygtak. Det tar 25 sekunder att fälla taket meddelst knapptryckning, och det gör jag så fort solen tagit sig över Klippiga Bergen och börjat lysa på den Neptune-färgade (blå alltså…) GTC jag kör. Man åker ju ogärna cabriolet med taket uppe, inte ens om det varit nollgradigt under natten och frosten hänger sig kvar i gräset längs Highway 133 från Aspen mot Crested Butte.

Det är inte alls konstigt att de tyskägda engelsmännen lanserar sin GTC i en amerikansk skidort. Det är här kunderna finns, en normalstor villa i Aspen går loss på cirka fem miljoner dollar, det står ett gäng privatjetar på flygplatsen och de som snålade rejält sist de köpte en bil åker nåt snikigt som Audi RS4 eller liknande. Bentley räknar med att sälja cirka 2500 GTC i USA i år. De flesta i Kalifornien och Miami, men de rika som bor där har förstås sin lilla fjällstuga i Aspen. Som Jack Nicholsson till exempel – fast han har tre.

Att hitta kunder till Bentley GTC blir nog inte svårt. Men ett stort problem för alla biltillverkare som vill kapa taket på sina högprestanda-vagnar är att de förstör bilens köregenskaper så fort vinkelslipen nuddar plåten. En stor del av vridstyvheten försvinner samtidigt som taket. Att lösa det problemet och dessutom hålla nere vikten på en redan alldeles för tung bil (vanliga GT väger 2345 kg) var högsta prioritet för manskapet I Crewe, England, när bilen ritades.  Peter Guest, chefsingenjör för chassi och kaross:   – För att behålla viktfördelningen i bilen var vi tvungna att lätta den samtidigt som vi behöve förstärka den framtill, eftersom cab-mekanismen är tung och placerad baktill. Genom att bland annat byta fästena till kofångaren fram och modifiera A-stolparna kunde vi få bort 30 kg. Målet var att GTC:n inte fick bli mer än 150 kg tyngre än GT:n, och det lyckades. Den blev bara 110 kg tyngre. Alltså 2495 kg.

Tyngden är Continental-vagnarnas signum på gott och ont, 2,5 ton stål har både sina för- och nackdelar. Den största av de senare är att 560 hästkrafter och 650 Nm och 0-100 km/h på 5,1 sekunder för GTC – siffror som är fantastiska, inte alls upplevs särskilt sportiga. Och när det kommer till kurviga vägar som exempelvis väg 50 som slingrar sig genom Black Canyon, så hänger vikten över bilens framhjul och gör att den vill understyra. GTC är trots sina fantastiska prestanda ingen sportbil. Men liksom sina syskon i Continental-familjen är den nog den mest kompetenta Grand Tourern på marknaden just nu. Bilens tyngd tillsammans med fyrhjulsdrift av Torsendiff-typ gör att den riktigt klyschigt ligger som slickad mot vägbanan även när man börjar närma sig toppfarten på dryga 300 km/h, inga oroliga kast över vägbanan stör den som har bråttom. 

För att få plats med den elektrohydrauliska cabrioletmekanismen med sju bågar (istället för vanliga fem), och dessutom behålla bagageutrymmet på 235 liter, var ingenjörerna tvungna att bygga om stötdämparna bak. Luftfjädringssystemet är detsamma som i syskonen med tak, fyrlänkat fram och multilänkaxel bak, elektroniskt ställbara i fyra lägen, varav det mjukaste och det hårdaste kunde tas bort… I GTC sitter stötdämparna 210 millimeter lägre, och är fäst i en ny trapezoidformad länkarm. Både fram och bak är luftfjädringskolvarna nya och hydrauliken omarbetad för att motsvara bilens högre vikt. I hastigheter över 245 sänks karossen automatiskt för att minska lyftkrafterna.

För att uppnå maximal vridstyvhet är trösklar, A-stolpar och vindrutans ram förstärkta. Tillsammans med dubbla korsstag i bottenplattan har en vridstyvhet av 22500 Nm/grad uppnåtts. (jämför med M6!!!). Man märker helt enkelt inte på köregenskaperna att GTC inte har konventionellt tak, och det märks heller inte på ljudnivån i kupén när taket är uppfällt. Då är den direkt   jämförbart med GT:n. Med taket borta imponeras man också av tystnaden, trots att vi körde utan den snygga vindavvisaren i aluminum var det inga problem att samtala lågmält i 110 km/h, och ökar man till 200 km/h räcker det att höja rösten en aning. I hastigheter utöver det på de 65 mph-skyltade (104 km/h) amerikanska vägarna är det säkrast att vara tyst så inte sheriffen kommer och låser in en. 

Det är svårt att hitta en mer kompetent långfärdskryssare idag. Nackdelarna med Bentley Continental GTC är lika många som antalet bilar i familjen: Den är för dyr, den är för tung och den är för törstig. Men det bryr sig nog den potentiella köparen inte om…

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!