Provkörning av Bentley Continental Supersports

Provkörning av Bentley Continental Supersports

När inte det bästa är nog. Om varken 560 eller 610 hästkrafter räcker till så finns nu Bentley Continental Supersports. Rejält lättad, utan baksäte och med 630 hästkrafter under den kylflänsförsedda breda motorhuven är Supersports inget annat än ett fartmonster av högsta rang.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

siffror när det kommer till Bentley Continental Supersports. Hästkrafter, vridmoment, vikt och allehanda fartprestanda gluckas det om när helst man stannar till med den vita besten. För att inte tala om priset!

Den svenske Bentleyimportören Callisma i Stockholm säljer mestadels de starkaste versionerna Speed och helt nya Supersports av coupémodellen Continental GT, vars grundpris startar på cirka 1 930 000 kronor. Speed kostar ungefär 300 000 kronor upp och värstingen Supersports betingar närmare 2,5 miljoner kronor.

 Den 6,0 liter stora W12-motorn där cylinderbankarna ligger omlott med en gemensam vevaxel har via de dubbla KKK-turboaggregaten fått effekten förhöjd med ynka 20 hästkrafter jämfört med Speed-modellen. Men då ska man veta att effektsiffrorna är givna med bensin i tanken. Nya Supersportsmaskinen är konverterad för E85-bränsle, men någon effektsiffra för etanol är inte officiell från Bentley. Räkna således med överkapacitet för denna ”miljöbil”!

 Totalt 630 hästkrafter, maffiga 800 newtonmeter i vridmoment och en acceleration 0-100 km/h som endast tar 3,9 sekunder. Toppfarten har justerats upp sju km/h till 329 km/h jämfört med Speed-versionen – tack för det, Bentley Boys.

 Den nya fronten med stående luftintag på sidorna skickar in extra kylluft men den största förändringen jämfört med Speed-versionen som Supersports grundar sig på är lättningen på 110 kilo.

 Framförallt är det inredningen som fått på foten. De tunga elektriskt inställbara fåtöljerna fram man vanligtvis associerar med en Bentley har ersatts av kramiga Sparco-skalstolar i kolfiber klädda i alcantra. En häftig upplevelse är att sportstolarna ställs in manuellt i längsled och ryggvinkel, höjden går inte att justera. Tittar vi bak har de två sittplatserna flugit sin kos, i stället finner vi en rejäl hylla att ställa resebagaget på. Gäller bara att ha ork att lyfta väskorna över det runda tvärstaget som sitter inspänt mellan dörrposterna för att styva upp karossen ytterligare. En liten skidlucka i bakkant av kupén gör det möjligt att sticka in skidorna, perfekt när man ska på weekendtripp till St. Moritz.

 Alla inredningsarbeten är av högsta kvalitet, men jag retar mig på navigatorns gränssnitt och att den allmänna knappuppsättningen inte längre andas samma dyra exklusivitet som när Continental GT-modellen var ny och het.

 Listan på extrautrustning till Bentleybilar är lång och exklusiv, men är till just Supersports berfriande enkel. Det som sticker ut mest är tillägget ”Comfort Seat Option” för drygt 50 000 kronor som köper tillbaka baksäte och den klassiska 2+2-sittningen. 

 Vissa detaljer i hjulupphängningarna har ersatts med lättare material. Lägg det till de lätta samt kolfiberbromsarna och besparingen blir 32 kilo över framvagnen och 8 kilo bak. Tillsammans med ändrat förhållande på effekten till drivhjulen, nu är det proportionerna 40/60 fram/bak som gäller i stället för 50/50. Det bidrar till att göra Supersports lättare i steget.

 Den biffiga Bentleynyckeln till vänster om den tunnkransade ratten (eller knappen på mittkonsolen) startar upp W12-maskinen. Ett vinande bränslepumpsljud som från ett Spit­fire-stridsplan ljuder innan motormullrandet tar vid. Diskret tomgång som snabbt ändrar ton när gaspedalen trycks ner i den fluffiga golvmattan. Sportigheten är något som kommer att synas allt tydligare i framtida Bentleybilar, Supersports indikerar det med all tydlighet.

 Pirelli-vinterdäcken har ett hårt jobb när gränserna ska utforskas. Till och med på den raka landsvägen ormar sig bilen när jag order till maskinrummet om full fart framåt. 

 Den sexväxlade automatlådan tar smärtfritt hand om växlingarna. De rejäla paddlarna – till vänster för nedväxling och till höger för uppväxling – retar sportsinnet för en stund innan man faller tillbaka till automatiken.

 PAtrik Lindgren bakom kameran rapporterar om härliga ljudmattor över Roslagsfälten, själv förundras jag över hur komfortabel Supersports är. Ställbar luftfjädring i fyra hårdhetsgrader – Comfort, Normal, Sport 1, och Sport 2. Komfortläget känns i mjukaste laget och sporttvåan är anpassat för banracing. Lättheten att framföra 630 turbomatade hästkrafter med 2,3 tons matchvikt under ogynnsamma väglagsförhållanden var lättare än jag först befarat. 

 Bentley Continental Supersports är ett fenomen och man kan undra hur många av alla ägare som kommer att nyttja prestandan fullt ut. Kompetensnivån och kapaciteten hos vagnen är i absolut världsklass när det gäller de traditionella värdena som fart och gunst. Den gröna etanolmotortekniken räddar vräkidealen en gnutta men en blandad bensinförbrukning på 1,63 l/mil är dryga halvlitern över definitionen för miljöbil. 

 Den som har råd köper för närmare 2,5 miljon kronor ett stycke bilhistoria och en unik exklusivitet. Bentley gör inga anspråk att öka sin produktionstakt nämnvärt. Lönsamhetsnivån är uppnådd och tillräcklig, men räkna med att Supersports är början på ett nytt, tuffare Bentley som siktar in sig på den aktiva och rika köparen med smak för det goda i livet.

Bentley Continental Supersports

Pris

Cirka 2 470 000 kronor.

Motor

Bensin. W12, längsmonterad, dubbla turbo, 4 överliggande kamaxlar,

4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 84,0/90,2 mm, cylinder­volym 5 998 cm3. Max effekt 630 hk (463 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 800 Nm vid 1 700 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring. Krängningshämmare och justerbara dämpare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk, dubbla tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Ventilerade keramiska skivor fram (420 mm) och bak (356 mm), låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 9,5 tum, däck 275/35 ZR20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 480, bredd 195, höjd 138, spårvidd f/b 162/161. Tjänstevikt 2 315, maxlast 435, max släpvikt 0. Tank 90 liter.

Fartresurser*

Toppfart 329 km/h.
­Acceleration 0-100 km/h 3,9 s.


Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 2,45, landsväg 1,16, blandad körning 1,63 l/mil. CO2 388 g/km. (Gäller bensin)

Skatt

3 240 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!