Bentley Flying Spur Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Bentley Flying Spur

Bentley spolar förnamnet Continental när Flying Spur relanseras, men exakt hur mycket är egentligen nytt? Vi jagar svaren längs härliga mellansvenska landsvägar!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sedan Volkswagen klev in som ägare till Bentley så har det anrika brittiska bilmärket gått från klarhet till klarhet. Från att ha levt i skuggan av Rolls-Royce och på många sätt blivit styvmoderligt behandlat sedan början av 1930-talet till att blomstra under 2000-talet med helt ny och egen agenda. Snacka om utveckling, vilket tål att nämnas inte minst då totala antalet levererade bilar gick upp med 22 procent under 2012 jämfört med året innan. 

Utan tvekan var det Continental GT som återetablerade märket på riktigt och till 2005 presenterades nästa steg, fyrhjulsdrivna Continental Flying Spur. Eller kort och gott en GT med fyra dörrar och slösande utrymmen. Under huven samma W12-motor som i GT-modellen.

Modellen har blivit en succé och nu, åtta år senare sitter jag bakom ratten på vad som blir tredje generationen Flying Spur sedan modellnamnet återföddes. Fast i och för sig, man kan inte säga att Flying Spur som introducerades till 2009 med lätt ansiktslyftning var en egen generation. Och dagens nyhet, hur mycket nytt innebär den?

När jag och fotograf Glenn Lindberg äntligen nästlat oss ut från trafikinfarkten som heter Stockholm så framgår det snabbt att Flying Spur i alla fall inte blivit större. Totallängden på 530 centimeter och axelavståndet på 307 centimeter är detsamma som hos föregångarna, vilket räcker till gott och väl. Istället ligger mycket av nyheterna i formspråket, både interiört och exteriört. Karossformen har blivit mer utsträckt genom en något lägre taklinje och detaljarbetet kring både front och bakparti ger bilen en mer sammanhängande form än tidigare. Man har jobbat mycket med att släta ut kontrasterande linjer, vilket är extra tydligt när man ser bilen snett bakifrån.

Föregångaren Continental Flying Spur lanserades aldrig som en limousine utan skulle vara förarens bil även den. Men nu, när nu den kinesiska marknaden är på väg att bli Bentleys största och viktigaste, så kan man förstå att fokus skiftas. Kineserna åker gärna bak och de åker gärna i mjuk komfort.

Jämfört med utgående modellen så har de flesta rörliga chassikomponenter gjorts mjukare. Luftfjädringen är 10 procent mjukare fram och 13 bak. Krängningshämmarna har gjorts 13 procent mjukare fram och 15 bak och bussningarna runt om är ungefär 25 procent mjukare numera – allt enligt Bentley själva. Så vad innebär det?

Första intrycket är av en stor bil, men den uppfattas inte som enorm. Tvärtom, den något uppskjutna sittpositionen ger god överblick och det är lätt att placera bilen på vägen – även när vägen blir mindre. På minuskontot märks snart att vi, efter att ha lärt känna bilen lite bättre, vill sitta ännu lägre – men det går inte. 

Iövrigt är inredningen en härlig plats att vistas på med sina slösande trä- och läderytor som kryddats med krom samt aluminiumdetaljer. Och den där växelspaken med sin lättrade yta är otroligt läcker, svår att hålla fingrarna ifrån. 

Det är elegant och härligt snyggt på samma gång. Men det börjar bli dags att uppdatera navigationen, i långsam kö-körning hör vi hur systemet jobbar mot cd-skivan. Knappast lyx à la 2013.

De elektroniskt övervakade och i fyra steg justerbara stötdämparna får till en början arbeta i sitt standardläge, vilket är ett steg upp från komfort­läget. Imotorvägsfart blir färden komfortabel, men inte helt perfekt. Där finns små vibrationer, en lätt skakning som är svår att sätta fingret på – men den finns där. Samtidigt så känns bilen inte tillräckligt planterad, jag finner att jag ständigt under dagen väljer något av de två sportigare lägena. Inte för att jag vill ha just sport, utan att bilens uppträdande känns bättre med en något fastare stötdämparsättning. Fast då märks de där stötarna ännu mer.

Med en angiven tjänstevikt på 2 475 kg så blir Bentley Flying Spur aldrig lätt i steget, men den har en spänst som få andra bilar klarar av att leverera. W12-motorn är en riktig juvel i hur den presterar prestanda och för oss som har sett den i nedmonterat skick så framstår den som en ännu mer imponerande skapelse. En kompaktare konstruktion är svår att hitta och W-motorlösningen är synnerligen intressant. 

Ur den sex liter stora dubbelturbomotorn plockar man numera 625 hästkrafter och 800 Nm, vilket givetvis ger bilen en explosivitet trots vikten. Men det är framför allt den eleganta effektiviteten som blir det bestående intrycket. Tack vare fyrhjulsdriften reagerar bilen alltid städat, även när vi skjuter iväg med gasen i botten för en hypersnabb omkörning. 

Den åttaväxlade automatlådan från tyska ZF gör alltid ett bra jobb och bäst är att låta lådan jobba själv – antingen i normal- eller i sportläget. Kanske allra helst i normal-läge, bilen är tillräckligt effektiv redan där. Med 800 Nm tillgängligt från 2 000 r/min så behöver man inte ligga kvar på en lägre växel för att finna kraft.

Bentley har jobbat mycket med att få ner ljudnivån, vilket inneburit extra lättviktspaneler under bilen, extra isolering i dörrar och fönster samt större bakre ljuddämpare. Och när det gäller ljudkomfort så är det få som kommer i närheten, Flying Spur är riktigt tyst. Även på de två- och tresiffriga landsvägar som vi njuter av just i dag. Motorljudet hörs när bilen får gå mer aktivt, men i övrigt är det tyst. Fast jag blir aldrig helt övertygad om chassits förmåga. ­Det ­klarar inte av att leverera total komfort kombinerat med den där fina vägkontakten som exempelvis Continental GT har – där brister det en smula. Och det känns ju även i baksätet.

Rivaler

Aston Martin Rapide S

Isamma prisklass som Flying Spur men inte lika praktisk. Fortfarande en sjukt bra upplevelse bakom ratten. Stark vill ha-faktor.

Pris: 205 615 euro.

Maserati Quattroporte

Autoropa är importörer även av Maserati vars Quattroporte mycket väl kan vara Flying Spurs svåraste konkurrent. Snabb, stark och exklusiv.

Pris: 1 415 000 kronor.

Bentley Flying Spur

Pris

208 125 euro, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 12-cyl W-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 84,0/90,2 mm, cylindervolym 5 998 cm3. Max effekt 625 hk (460 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 800 Nm vid 2 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, krängningshämmare, fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 4 tvärställda länkarmar per sida.

 

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,7 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 275/35 ZR21.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 307, längd 530, bredd 198, höjd 149, spårvidd f/b 164/164. Markfrigång 12. Tjänstevikt 2 475, maxlast 497, max släpvagnsvikt 0. Tank 90 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 442 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 320 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 2,24, landsväg 1,02, blandad körning 1,47. CO2 343 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år.

 

Skatt

4 880 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!