Provkörning av Bentley Flying Spur V8 S

Två år efter att V8 S-motorn hittat ner under huven på syskonet Continental GT sportar Bentley även till lyxsedanen Flying Spur. Vi åker till Spanien för att uppleva de extra hästkrafterna.

Ända sedan starten har det från sportbils­nördar funnits en önskan om att Bentley ska lansera en renodlad sportbil. När Continental GT lanserades 2003 närmade de sig men den är trots allt en gigant som väger dryga två ton. Ändå finns den sportiga andan där, något som är närvarande i samtliga Bentley-modeller.

Syskonet Flying Spur, som tidigare delade namn med Continental, har redan i grundutförande nära till inspirerande körning. Motorn i instegsversionen är en fyraliters V8 med dubbelturbo, som delas med koncernsyskonet Audi S8, levererar 507 hästkrafter och skjuter på ordentligt. Som om det inte vore nog erbjuds även W12-versionen med inte mindre än 625 hästar. Men Bentley tycker dock inte att det riktigt räcker till, därför lanserar de S-versioner av båda modellerna. Den jag kör i dag är Flying Spur med den lilla motorn, alltså V8 S.

Med växelväljaren i S-läget blir Bentleyn lite mer sportig.

Motorn är i stort sett densamma som i vanliga V8 men de klämmer ut ytterligare 21 hästar, totalt 528 och 680 newtonmeter. En marginell skillnad från grundversionen men för att särskilja S-versionen ytterligare är den pyntad med svartlackerade grillgaller i fronten, svärtade stråkastare och en bakre diffusor. Petitesser, jag vet. Vi måste dock se bortom det för att komma till det som är mer intressant. Jag kliver in bakom ratten och glider ner i de mycket bekväma stolarna klädda i quiltat läder. Provkörningsexemplaret har en färgkombination som för tankarna till en herrklubb i trettiotalets Frankrike, dörr- och instrumentpanelerna i borstad aluminium påminner om samtida tävlingsbilar. En era då de välbeställada entusiasterna Bentley Boys regerade Londons gator.

Faller det dig inte i smaken kan du glädjas åt att du kan få din Flying Spur i princip exakt hur du vill. Den enda begränsningen är hur mycket du är beredd att betala, nöjer du dig ändå inte med det som erbjuds som standard vänder du dig till Mulliner-avdelningen. Det vill säga de som hanterar specialbeställningar hos Bentley. Exempelvis kan du få instrumentpanelerna utbytta mot handslipade stenskivor importerade från Indien.

Även bakljusen har blivit mörkare. Bagaget rymmer 475 liter champagne.

V8:an kickar igång med ett tryck på startknappen placerad nedanför växelväljaren, men jag måste lyssna noga för att faktiskt höra att den är igång. Ljudisoleringen håller absolut toppklass. Under färd är det enda som hörs lite vindbrus från sidospeglarna och däckljud från de breda gummisulorna som omsluter 21-tumsfälgarna. För att motorn ska ge något ljud ifrån sig krävs det att jag trycker gaspedalen mot den tjocka golvmattan och ett djupt frustande gör sig till känna från avgaspiporna. De är för övrigt formade som liggande åttor för att ytterligare förtydliga vilken motor som sitter under huven. W12-versionen har ovala utblås.

Luftfjädringen, som är ställbar i fyra lägen, bjuder i de mjukare inställningarna på en behaglig gång med ett tungt lyxgung. Vikten, drygt 2,4 ton, gör sig påmind i kurvor då bilen niger en aning. Det är mycket massa som förflyttar sig. Liksom hos övriga Flying Spur-versioner är långfärdskomforten helt enkelt fantastisk. En av få bilar som slår den på fingrarna i det avseendet är den teknikstinna Mercedes S-klass, utrustad med ”Magic Body Control” ger den dig en närmast ”flygande-matta”-lik komfort.

Komfort i all ära men nu står S:et i modellnamnet ändå för den sportiga nerven hos Bentley. Med växelväljaren i S-läge blir bilens uppträdande mer alert. Styrningen ger bättre återkoppling, chassit känns fastare och hela bilen tacksamt nog mindre. Jag kan ta mig fram avsevärt mycket snabbare genom korkskruvskurvorna på de nordspanska vägarna. Den massiva vikten är dock fortfarande ytterst närvarande och det kränger en del, om än mycket mindre än tidigare. Tack vare att maxvrid levereras redan vid 1 700 r/­min i kombination med fyrhjuls­drivningen, fördelad 40:60 fram/bak, skjuter det på rejält när högerfoten möter golvet. S-versionen är 0,3 sekunder kvickare 0-100 km/h än standardversionen.

Inredningen kan konfigureras helt efter beställarens önskemål.

Det går att färdas oerhört snabbt där det tillåts, och för att baksätespassagerarna inte ska spilla sin dyrbara skumpa, som givetvis förvaras i en flådig kyl, är denna bil utrustad med särskilda champagneglas som hålls på plats med hållare endast avsedda för dessa. Som sagt, det går att köra snabbt. Men likt sitt syskon Continental GT gör den sig bäst när tempot är aningen mer sansat. Chassiuppträdande och styrning upplevs då som knivskarp, trots storleken och vikten. Detta är en långfärdskryssare av rang där du anländer till din destination i ett utvilat tillstånd. Något som bidrar till detta är att alla platser kan utrustas med massage i stolarna. Det som skaver en del är dock baksätet där jag får en känsla av att sitta på stolen i stället för i, oavsett hur jag justerar den med de elektriska kontrollerna vi dörrsidan. Det må låta som en petitess men i bilar på denna nivå, där kvalitets- och komfortnivån är skyhög, krävs det att gå in på detaljnivå för att se eventuella brister.

Missa inte att se provkörningen på film, se nedan!

Bentley Flying Spur V8 S

Pris

1 870 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 3 993 cm3. Max effekt 528 hk (388 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 680 Nm vid 1 700 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,7 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 275/35 R21.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 307, längd 530, bredd 198, höjd 149, spårvidd f/b 164/164. Markfrigång 12. Tjänstevikt 2 417, maxlast 555, max släpvagnsvikt 0. Tank 90 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 475 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 306 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,59 l/mil, landsväg 0,80 l/mil, blandad körning 1,09 l/mil. CO2 254 g/km. Garantier: Nybil 3 år. Skatt: 3 506 kronor per år.

Rivaler

Mercedes-AMG S 63

Foto: Daimler AG

Tekniskt ligger Mercedes i framkant men kvalitetskänslan på interiörmaterialen är snäppet högre hos Bentley.

Pris: 1 427 000 kronor.

 

Maserati Quattroporte GTS

Lite mer vågade former och ettrigare ljudkuliss, helt enkelt lyx för dig som föredrar italienskt före brittiskt.

Pris: 1 660 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!