Bentley Mulsanne Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Bentley Mulsanne

För den egocentriske och stenrike bilköparen finns många val när det är dags att köpa ny bil. Ett av de absoluta förstahandsvalen är Bentley Mulsanne. Hans Hedberg förlorar sig i brittisk lyx.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Längden hos Bentley Mulsanne är att likna vid ett normalt radhus beläget i en svensk storstad. Prislappen likaså. Sisådär tre miljoner kronor, varsågod att välja – bostad eller bil? Frågeställningen är givetvis inte relevant för den verklige Mulsanne-spekulanten, och inte heller för undertecknad. Jag sitter redan i mitt radhus. Som faktiskt bara är halvmetern bredare än mega-Bentleyn är lång. Någon ny Bentley lär jag dock aldrig bli ägare till.

För att förstå produkten från Crewe, England, har vi tagit oss till Bentleys andra hemland – Tyskland! Sedan 1998 ägs Bentley av Volkswagen AG, köpet från BMW/Rolls-Royce var segdraget och skedde mitt i köpyran då varje bilföretag med självaktning skulle ha minst ett prestigemärke i stallarna. Revanschlustan hos Bentley-folket var stor efter att produktportföljens innehåll mest varit bleka kopior av Rolls-Royce sedan 1930-talet och Volkswagen lät också det brittiska arvet blomma ut för fullt. Bentley Mulsanne är faktiskt den mest fullständiga och ”egna” Bentleyn sedan efterkrigstiden. Bilen är helt nyutvecklad och baseras inte på tidigare Arnage eller de mindre Continental-modellerna som utgår från VW:s  Phaeton-teknik. Hos Mulsanne är det ”True Bentley” som gäller helt enkelt.

Kvällsmörkret i Berlin är av det kontinentala slaget. Det blir aldrig riktigt mörkt. Trafiken och gatljus lyser upp den blekblåa karossen på ett fullkomligt vis. Bartrötta ögon hos nattsläntrare vaknar till liv när vi glider över Brandenburger Tor, förbi Alexanderplatz och spanar in nerlagda flygplatsen Tempelhof mitt i Berlin. Vi, undertecknad samt fotograf Lindgren, har inget annat mål i sikte än att köra Bentley. Sämre kan man ha det tre dagar i sträck.

Designmässigt sticker Mulsanne ut på grund av sin konservatism. Strecken den verkar vara ritad efter kunde lika gärna gälla handsydda kostymer från Savile Row i London. Förutom storleken då, Mulsanne mäter in på långa 5,58 meter. Välavvägd i det mesta, men givetvis krävs vissa avantgardistiska drag för att upplevas ”rätt”. Ett tydligt exempel är det långa axelavståndet på 327 centimeter och frontpartiet med sina två stora huvudstrålkastare som en direkt hommage till 1930-talens stora Bentley. Pannkakstora och glosögda i uppsynen, kantade med en ring av LED-dioder en snygg hälsning till dåtiden samtidigt som den pekar in i framtiden. Så pass udda designlösning att ingen kinesisk tillverkare vågat sig på att kopiera. Rolls-Royce-dubletter finns det däremot desto fler av i Kina.

Sidosiluetten är pampig, snyggast är hur midjelinjen kickar till strax före bakhjulen och fortsätter bak över skärmarna. Linjen verkar vara dragen i ett långt svep. Utförandet är mer än balanserat.

Kupén är förstklassig och coolt avspänd till sin karaktär. Materialvalen är två snäpp bättre än hos de tre tyska premiumbiltillverkarna. Så noggrant utförd är nämligen Mulsanne. Den tar individualitet till nya höjder, som om designfolket verkar ha mer tid att tänka över sina beslut än hos masstillverkare. Intressant för svenskt vidkommande är att Volvos nytillträdde designchef Thomas Ingenlath, senast hos VW/Skoda, plockat över Bentleys interiördesignchef, engelsmannen Robin Page, till liknande position för Volvos kommande inredningar. Kommer Volvo av årsmodell 2016 bli krispigt torra på utsidan och överdådigt skandinaviska invändigt med denna toppchefskonstellation?

Bentley Motors grundades 1919.

Reglagens utformning och instrumenttavlornas utseende är klassiska, snudd på retro. Ett recept som genomsyrar hela Mulsanne. Visarnålarnas viloläge för motorvarvtal och hastighetsmätare på ”klockan ett” roterar medurs vilket ger ett udda rörelsemönster. Givetvis finns digital hastighetsvisning på en centralt placerad multi-infoskärm mellan urtavlorna.

På den breda mittskonsolen finns tre runda klockor som visar bensinnivå, tiden samt motorns arbetstemperatur. Klockan levereras för övrigt av Breitling. Tankmätaren ges mycket uppmärksamhet eftersom suget på soppa är stor hos Mulsanne, bilen är en rejält törstig typ. Räkna med en förbrukning på tre eller upp mot fyra liter per mil, långt över de officiella siffran på 1,69 l/mil. Tillsammans med liten bensintank (96 liter) blir det många stopp på vår tredagarstur i östra Tyskland. Drar ut dragreglaget för friskluftsutsläppet och försöker att andas mer färskt syre för att försöka tänka klarttänkt, det är verkligen lätt att falla för Mulsanne och fortsätta med opartisk bedömning när vi kryssar i stadstrafiken mellan strömmar av berlinbor och turister. Friskluften verkar ha dålig effekt, passar på att travestera Kennedys ”Ich bin ein Berliner” – ”Ich bin ein Bentleyer” passar bättre dessa dagar.

Autobahn, 512 hästkrafter och 296 km/h i toppfart är en ekvation som bara måste lösas och frifartssträckor söder om Berlin är påpassligt tomma.

De mjuka vinterdäcken Pirelli Sottozero gör att bilens förprogrammerade datorvarning plingar till när vi passerar 200 km/h på vår väg upp genom växlarna. Växellådan från tyska ZF har åtta steg och skiftena sker lent, helt utan ryck, även i sportläget. Vid 230 km/h börjar däckens svajighet märkas i de svepande motorvägskurvorna men vi fortsätter tills mätaren visar 270. Då är det dags att slå av. Accelerationen är sugande och möjlig hela tiden, även över 250 km/h. Ett visst vindljud hörs med stigande hastighet men det är enkelt att språka i lågt samtalsläge hela tiden.

Ljudkulissen utanför Mulsanne när vi fullgasar på kurviga småvägar genom tätplanterade tallskogar i trakterna runt Dessau skickar signaler om något helt annat än 2,6 tons lyxlimousine. Snarare är det 1930-talens kompressormatade Blower Bentley-maskiner som jag drömmer mig bort till när den 90-graders 6,75 liter V8-motorn med dubbla turbo smattrar fram mellan träden. Vridmomentet är på hela 1 020 Nm vid 1 750 r/min och toppeffekten nämnda 512 hk vid 4 200 r/min. Accelerationen 0-100 km/h på 5,3 sekunder tvivlar vi inte på. Det upplevs bara inte som särskilt snabbt när man sitter inbäddad i ullmattor, tjockt läder och massiv kaross…

Chassi och växellåda går att ställa i fyra steg – Custom, Sport, Bentley och Comfort. Antingen kan man personligen laborera (Custom) hur man önskar set-up eller förlita sig till de brittiska ingenjörernas kunskap. Läge ”Bentley” är ett autoläge som optimerar sig utefter körförhållandena. Så länge vi håller oss undan toppfartsförsök gillas komfortläget allra bäst. Gungeligung hör liksom till lyxkänslan. Tillbaka i Berlin sväljer luftfjädringen fram och bak de många skarvade spårvagnsspåren och det lappade vägnätet i och omkring citykärnan på ett föredömligt vis. Trots de höga och breda hjulen, 265/45 R20, rullar Mulsanne fram i det närmaste ostört. Bentleys devis om att vara förarens förstaval gäller även största Mulsanne, de billigare Continental-modellerna är särskilt gjorda att kunna köras av ägarna men det är extra intressant att Bentley Motors Ltd valt att inte göra Mulsanne enbart till ett rullande vilorum.

Världens bästa kontor?

Sätter chaufför Jeeves, också känd som fotograf Lindgren, i högsätet och placerar i stället min lekamen i baksätet. Enkelt insteg och goda utrymmen, särskilt uppskattas finessen att det går att skicka fram passagerarstolen i sitt främsta läge för ännu mer benutrymme på höger plats bak. Justering sköts enskilt via den digra knappsatsen i armstödet. Massagefunktion och mer avslappat liggläge gör att jag slumrar till för en stund.

Vaknar till när Jeev…Lindgren väljer att väja lite hårt och mitt huvud slår i C-stolpen, eller rättare sagt låter sig landa i den mjuka insydda kudden på den breda takstolpens insida. Omtänksamhet av den högre skolan från Bentleys inredare.

Hur många kubikmeter timmer som fällts, eller välskötta kor som fått släppa livet till för interiörens förstklassiga utförande är oviktigt, slutresultatet är inget annat än välgjort.

Ställd mot konkurrenterna är Bentley Mulsanne i paritet med de flesta. Står högt ovanför tysklyxisar som Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass. Egentligen finns bara en värdig motståndare, Rolls-Royce Ghost, som liksom Mulsanne debuterade 2009. Att Ghost även finns i ett förlängt LWB-utförande visar att RR-ägaren hellre prioriterar baksäteskomfort framför körglädje. Stilmässigt är Bentley den mest konservativa, Ghost har ett nyklassiskt formspråk som verkligen gillas av sin publik och framförallt stirrande omgivning. I vissa stycken kan Mulsanne upplevas lite bakåtsträvig – på gott och ont. Man behöver ju ändra på saker och ting bara för sakens skull. Det tackar vi särskilt mycket för, annars hade Mulsanne aldrig kommit ut så väl.

Se provkörningen på film!

Rivaler

Mercedes S 600 Lang

Klassisk lyxlimo. Sexliters V12-motor på 517 hk ger bra knuff. Finns även som S 65 AMG Lang för 2 243 000 kr. Ser ut som en S-klass men går som en SLS (dubbelturbo-V12 på 630 hk).

Pris: 1 546 000 kronor.

Rolls-Royce Ghost

Något mer chaufförskörd inriktning än Mulsanne, men charmar med stilenlig brittisk elegans och en viss snobbism. V12-motor på 570 hk.

Pris: 3 000 000 kronor.

Bentley Mulsanne

Pris

Cirka 2 800 000 kronor.

 

Motor

Bensin. 8-cyl V längsmonterad, 1 central kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 7,8:1. Turbo. Borrning/slag 104,0/99,0 mm, cylindervolym 6 750 cm3. Max effekt 512 hk (377 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 1 020 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring. Fram dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,6 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 9,5 tum, däck 265/45 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 327, längd 558, bredd 193, höjd 152, spårvidd f/b 162/165. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 2 685, maxlast ca 515, max släpvikt 0. Taklast 0. Tank 96 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 443 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 296 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 5,3 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 2,53, ­landsväg 1,18, blandad körning 1,68 l/mil. CO2 393 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år.

 

Skatt

5 880 kronor per år.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!