BMW 118d skjuter nära miljömålet 120 gram koldioxid per kilometer men vänta till septemberproduktionen, då kryper bilen även under.

Provkörning av BMW 118d 5-d

1-serien med snåldiesel säljs redan, men vänta med köpet till september. Då blir den plötsligt miljöbil och dutjänar 10 000 kronor!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Plötsligt hände något hos BMW. Biltillverkaren som i åratal mest pratat om körglädje och gladeligen stoppat in starka bränsletörstiga motorer i sina bilar.

Nu pratas det inte så mycket om detta, nu ska bilarna vara snälla mot miljön och vare sig dra mycket bränsle eller smutsa ner. Fast de får gärna vara roliga att köra, sägs det i en andra mening.

 Det känns som att BMW lyckats rätt bra med 118d. 143 hästkrafter är kanske inte så mycket att man står och hoppar upp och ner av upphetsning, men den lille skjuter ifrån rätt bra ändå. Framförallt i inledningen av accelerationen känns det som. Innan mätarnålen nått 100 km/h har det dock tagit nio sekunder blankt.

 118d är ingen ny modellkod för BMW men motorn har fått 20 extra hästkrafter och man kan tala om en helt ny motor.

 Motorblock i aluminium minskar vikten och förändringar har gjorts i förbränningskamrarna, luftintag och turboladdaren, som har variabel turbingeometri och även i common-rail insprutningen.

 BMW 118d skjuter nära det lågt satta EU-målet 120 gram koldioxid per kilometer, men det blir 123 gram.

 Just nu! Till september ska motortekniken (insprutning och ventiler) förfinas ytterligare, då sjunker utsläppet till 119 g/km och – du har en miljöbil och får 10 000 kronor i rabatt. Att köpa en BMW 118d innan dess är med andra ord inget annat än ren (ekonomisk) idioti.

 BMW 118d ska enligt företaget dra 0,47 liter per mil vid blandad körning. Under idealiska förhållanden är det nog inte omöjligt.

 Jag gjorde ett helt ovetenskapligt test och körde genom en hyfsat tät Stockholmstrafik vidare mot Södertälje. E4:an var inte fri men det rul?- lade på ganska bra. Försökte verkligen spara bränsle, och väl i Tokstan visade färddatorn en snittförbrukning på 0,5 liter per mil.

 Samtidigt visar samma färddator att bilen inte drar bränsle alls vid tomgångskörning, vilket den gör. Största anledningen till att en bil drar lite bränsle är förarens körsätt. Men visst kan ett bilmärke hjälpa till och det försöker BMW göra.

 Det du märker mest av det är start/stopp-automatik. Så fort du stannar helt, lägger växeln i neutralläge och släpper upp kopplingen stannar motorn. När du ska iväg igen trycker du ned kopplingen och motorn startar.

 Beroende på en mängd parametrar startar motorn oavsett du vill det eller ej. Temperatur, batteriladdning, luftkonditionering är några av dem.

 Enligt BMW räcker det med ett stopp på mer än fem sekunder för att det ska vara effektivt jämfört med att stå och gå på tomgång.

 Ett annat hjälpmedel är återvinning av bromskraftenergi. Det innebär att elektrisk energi till bilens elsystem genereras enbart vid inbromsning eller gasuppsläpp.

 Dessa två detaljer sparar enligt BMW tre procent bränsle vardera.

 För att du ska kunna åka så snålt och bränsleeffektivt som möjligt har BMW 1-serie också en växlingsindikator som berättar vilken växel det är lämpligast att åka på just nu. Denna fanns dock inte i vårt tidiga provexemplar.

 Vad vi själva provade ut var dock att det går alldeles utmärkt att åka på sjätte växeln på tomgång (800 r/ min). Då knatar BMW 118d på i nära 50 km/h och enligt färddatorn drar den just då 0,16 liter per mil. Är inte det körglädje så säg!

BMW 118d 5-d

Pris

238 000 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 84/90 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel med fem länkarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 195/55 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 424, bredd 175, höjd 142, spårvidd f/b 148/150. Tjänstevikt ca 1 395, maxlast ca 435, max släpvikt 1 200. Tank 51 liter.

Fartresurser*

Toppfart 210 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 9,0 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,57, landsväg 0,41, blandad körning 0,47 l/mil. CO2 123 g/km

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!