Provkörning av BMW 120i

Provkörning av BMW 120i

BMW har prånglat iväg 200 000 små 1-seriebilar sedan introduktionen 2004. Nu är det dags för en klädnypa i nacken. Entré – lilla BMW med två stora dörrar, och en där bak.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Två dörrar i stället för fyra innebär oftast en snyggare approach som tilltalar ett yngre garde. Viktigt för imagen. Det yngre och vackrare folket har oftast heller inte vardagsproblemet att packa in barn och svärmor i bilen, och då räcker två dörrar gott. Baksätet brukar bli oanvänt.

Introduktionen sammanfaller med en facelift för hela modellserien. Det innebär att även fyradörrars (eller fem som vi envisas med att säga i Sverige) får de trots allt ganska små förändringar som bjuds. Vill du ha flera dörrar kan du börja köpa i mars, färre får du vänta till maj.

BMW 1-seriens nya utseende skiljer sig inte markant från det nuvarande. Det är lite mjukare linjer och milt modifierade stötfångare som gör att bilen ser bredare ut. BMW har försökt att få 1-serien att se mognare ut för att harmonisera med de större syskonen.

Interiört sett har det dock skett en hel del och det är betydligt trevligare och snyggare. Materialvalet är betydligt bättre och skillnaden mellan gamla och nya 1-serien invändigt känns stor. Inte minst om man vänder sig om och tittar bak där det bara finns två sittplatser, separerade med en mittkonsol. BMW 1-serie går att få rent fyrsitsig vilket är (borde vara) det självklara valet. Det är inte bredare baktill än att bara två sitter bra. Benutrymmet är sådär, men du får i alla fall plats med fötterna under framstolarna.

För den som uthärdar och envisas går det att få 1-serien med tre sittplatser bak, alla med säkerhetsbälte och nackstöd. 

Motormässigt är det starkare, men ofta snålare motorer både på bensin- och dieselsidan.

Det handlar om direktinsprutning av senaste snitt, bättre aerodynamik, återvinning av energi från gasuppsläpp och inbromsning. Batteriet laddas normalt under körning, men vid kraftiga gaspådrag upphör denna för att spara energi. När föraren bromsar, eller släpper gasen, går alstrad energi till batteriet.

Bränsleförbrukningen har på bensinsidan gått ned med så pass mycket som tjugo procent, på dieselfronten handlar det om femton procent.

För den sakens skull har BMW inte prutat på effekten. 120i har ökat från 150 till 170 hästkrafter och det märks verkligen. Samtidigt är bränsleförbrukningen rimliga 0,64 liter milen vid blandad körning.

Minstingen i BMW-familjen har fått en ny typ av el-servo som fungerar bättre än den gamla, framförallt i lägre farter. Denna typ av styrning kommer gradvis att överföras till övriga modeller.

Det kommer även start/stop-funktionen som finns i alla manuella versioner av 1-serien att göra. Den innebär att motorn stannar vid stopp i trafiken om du väljer neutralläge och släpper upp kopplingen. När du trycker ned kopplingen igen startar motorn. Syftet är förstås att sänka bränsleförbrukningen ytterligare.

BMW möter hybridinvasionen på sitt eget sätt. Och det känns inte dumt alls.

BMW 120i

Pris

Från 241 000 kronor.

Motor

Bensin 4-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 90/84 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 6 700 r/min, max vridmoment 210 Nm vid 4 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda (alt 6-växlad automatlåda).

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar och krängningshämmare, bak femlänkad axel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel10,7 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 205/55 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 424, bredd 175, höjd 142, spårvidd f/b 148/150. Tjänstevikt 1 365 (1 385), maxlast ca 500, max släpvikt 1 200. Tank 51 liter.

Fartresurser*

Toppfart 224 (222) km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,7 (8,3) s.

Bränsleförbrukning*

Stad 8,7 (8,3), landsväg 0,51, blandad körning 0,64 (0,63) l/mil. CO2 150 (152) g/km

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!