BMW 125i Cabriolet

Provkörning av BMW 125i Cabriolet

En anskrämlig radioantenn och en långsam sufflett är smolk i bägaren på en annars formmässig fullträff.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sällan har det tagit så lång tid för en konceptbil att realiseras – men nu är BMW 1-serie Cabriolet här. CS1 Concept visades redan 2002 i Genève. Då fanns inte 1-serien alls, men den kom i femdörrarsutförande 2004 och som tredörrars samt coupé 2007.

Personligen har jag aldrig gillat halvkombiversionerna av ”ettan”, dess profil får mig att tänka på en basketsko. De ser inte heller speciellt kraftfulla ut, även om M-paketet hjälper till en aning.

 På coupé- och cabrioletversionerna faller bitarna på plats betydligt bättre. Se bara på den nästan helt vågräta linjen från motorhuvens framkant till slutet av bagageluckan. Den för moderna bilar så vanliga höga svansföringen har fått stå tillbaka. 

 BMW har valt klassisk sufflett framför moderiktig plåttakslösning. En tygkonstruktion är kompaktare nedfälld och cabben får en rak och läcker profil – nästan lika slät som cabrioletversionen av andra generationen 3-serie (E30). 

 Fram- och bakparti är annorlunda jämfört med tre- och femdörrarsmodellerna. Att aktern har annat stuk är självklart, men även i fronten märks eget stuk på stötfångaren och luftintag. Värstingen 135i har dessutom M Sportpaket som standard, vilket ger ännu djupare front, bredare trösklar och ”sportigare” stötfångare bak.

 Allt skulle vara frid och fröjd om inte BMW gjort samma misstag som Volvo gjorde på C70. Ingenjörerna har placerat radioantennen i bakrutan på 1-serie Coupé. Den mindre och oftast nedfälla cabrioletbakrutan ger självklart inte lika bra täckning, så till designavdelningens (och min) stora fasa har en svart plastmast placerats på vänster bakflygel! Undanflykten om att det ger en fläkt av retro ger jag inte mycket för.

 Nästa kritik gäller suffletten. Visst blir den kompakt som nedfälld, och det är snyggt med ett riktigt täcklock, men själva operationen tar för långt tid. Hela 22 sekunder är en evighet jämfört med de nio sekunder som Audi A3 Cabriolet på nästkommande sidor presterar. En liten tröst är att fällningen/resningen kan ske i farter upp till 50 km/h. 

 Spanjorerna tittar snett på mig när jag lämnar Valencia utan tak. Här är 18 grader lika med vinter och flera cabrioletägare kör runt med hardtop. 

 Enligt VDA-normen sväljer bagagerummet 260 liter när suffletten är nere. Utrymmet är lågt och djupt, med andra ord rätt svårlastat. Volymen stiger till 305 liter när suffletten är uppe. 

 Det finns en genomlastningslucka med integrerad skidsäck (3 000 kronor) i baksätets ryggstöd. På så sätt kan två vänner eller ett kärlekspar få med bagage för en längre semester. Baksätet är ändå för trångt för passagerare, även under medellängd. 

 Framfärd utan vindskydd (3 500 kronor) och med sidorutorna nere rufsar givetvis till frisyren så snart det går fortare än kökörning. Runt 50 km/h börjar säkerhetsbältet fladdra och piska mot axeln. Ett bälte som sitter i stolen, som på storebror 3-serie Cabriolet, hade varit att föredra – och samtidigt underlättat insteget till baksätet. Vindskyddet, som smidigt fästs över baksätet, ger i kombination med uppdragna sidorutor en nästan helt vindfri färd oavsett hastighet.

 Apelsin- och olivodlingar passeras innan en stigning upp längs bergsvägarna tar över. Den raka sexan på 218 hästkrafter i 125i har en härligt brummande ljudbild med mycket bas som övergår i ett vasst ylande på höga varvtal. Släpp gasen i nedförslut och ett läckert bluddrande förgyller den akustiska upplevelsen ytterligare. Gasresponsen är snabb, men accelerationen i hög fart kunde ha varit bättre. Nämnda Audi A3 Cabriolet känns piggare mellan 80 och 120 km/h.

 Jämfört med coupémodellen har cabben 120 extrakilon av förstärkningar att släpa på. Så 218 hästkrafter till trots krävs det ett underlag med mindre friktion än torr asfalt för att bakhjulsdriftens breda körstil ska kunna appliceras. Vid hård körning är bilen ändå neutral, inte nämnvärt understyrd, in i kurvorna. 

 Den som söker busbil väljer inte en cabriolet med tillhörande flexibilitet i karossen. BMW har i stället gått finåkarna till mötes och gett cabrioletmodellen en förhållandevis mjuk sättning. Lite stötighet i låg fart över tvärskarvar kommer naturligt med punkteringssäkra 17-tumshjul med hårda däcksidor.

 Den saftiga prislappen är givetvis skrämmande. Men den som vill ha en kompakt, nästan fyrsitsig cabriolet med sufflett och bakhjulsdrift har inte mycket annat att välja på.

BMW 125i Cabriolet

Pris

343 000 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7:1. Borrning/slag 88/85 mm, cylindervolym 2 996 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 6 100 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 2 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt 6-växlad automat.



Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla tvärlänkar, bak multilänkaxel med fem länkarmar.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo.

3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 205/50 R17.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 436, bredd 175, höjd 151, spårvidd

f/b 147/151. Tjänstevikt 1 615, maxlast ca 440, max släpvikt 1 200. Tank 53 liter.

Fartresurser*

Toppfart 238 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 6,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,17, landsväg 0,60, blandad körning 0,81 l/mil. CO2 195 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!