Provkörning av BMW 125i Coupé Performance. Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av BMW 125i Coupé Performance

Trimning är bilägarens räddningsplanka när man inte är nöjd med bilen. Styling, motor, väghållning – allt går att förbättra och göra mer personligt. Performance heter BMW:s egen trimverkstad, vi provkör en racepreparerad 125i Coupé med extra sting.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Man kan tycka vad man vill om Perfomance­-detaljerna på 1-serie Coupé. Vissa tycker att det ser ut som pojkstreck, andra dånar över utseendet och menar att bilen liknar en ”M3 Light”. Ny front med hungrigt stora luftintag, svarta grillnjurar, specialdesignade fälgar – allt strösslat med kolfiberdetaljer som backspegelkåpor och bakvinge à la ankstjärt.

Ändamålet med Perfomanceutrustningen är att förbättra körglädje och fartprestanda hos nya och begagnade BMW-bilar. I systemet finns spoilerpaket, sänkningssatser, sportavgassystem – de flesta ingredienser för att göra livet roligare vid aktiv körning.

Trots modellbeteckningen har 125i en 3,0-liters rak sexcylindrig motor, effekten är 218 hästkrafter vid 6 100 r/min, vridmomentet måttliga 270 newtonmeter vid 2 500 r/min. Utan turbo- eller kompressorteknik kräver 25i-motorn rejält med varv. Den lätta karossen med perfekta 50/50 i viktbalans stämmer utmärkt, känslan är verkligen klassiskt underhållande med sin bakhjulsdrift. 

Körmässigt ger de breda och låga däcken, 215/40 fram och 245/35 bak, på 18-tumsfälgarna styrskärpa och grepp i överflöd. Koppla ur DSC-systemet och du kör med härlig balans i torrt väglag, på racerbana är underhållningsfaktorn ultrahög om du har kryddat din BMW med rätt mängd Performance.

BMW 125i Coupé Performance

Pris

Cirka 400 000 kronor (beroende på utrustningsgrad).

Motor

Bensin. 6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7:1. Borrning/slag 88,0/85,0 mm, cylinder-volym 2   996 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 6   100 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 2   500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla tvärlänkar, bak multilänkaxel med fem länkarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram (borrade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg fram 7,5 tum, bak 8,5. Däck fram 215/40 R18Y, bak 245/35 R18Y.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 436, bredd 175, höjd 140, spårvidd f/b 148/151. Tjänstevikt 1 480, maxlast 370, max släpvikt 1 480. Tank 53 liter.

Fartresurser*

Toppfart 245 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,4 s. Bränsleförbrukning/miljö* Stad 1,14, landsväg 0,59, blandad körning 0,79 l/mil. CO2 190 g/km.

Skatt

1 710 kronor per år.

*   Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!