Provkörning av BMW 228i Cabriolet

Med oförminskad energi fortsätter BMW att pumpa ut nya modeller i strid ström. Nya öppna 2-serie Cabriolet är ack så konservativ, samtidigt besjälad med äkta bilpassion.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det gäller att hålla tungan rätt i mun när det ska rabblas BMW-produkter nu för tiden. Varje seriesiffra för nomenklaturnummer mellan 1 till 8 är upptagna – snart kommer även en stor 9-serie sportsedan. Lägg därtill sportiga Z-modeller, krossiga X-suvar och i-elvarianter på temat så är matrisen mer än full.

Senast ut är 2-serie som öppen cabriolet med tygtak som ersätter den tidigare 1-serie Cabriolet. 2-serien är udda i paletten så till vida att den får spela över en bred linje med sin tvådörrars coupé som basmodell ända över till Mini-baserade Active Tourer som fem-eller sjusitsig mpv – snurrigt att förstå sig på den taktiken, inte enbart för noviser. Konkurrenten till 2-serie Cabriolet heter i första hand Audi A3 Cabriolet, Mercedes har ännu ingen öppen A-klass.

Med vindskydd och sidofönster uppe kan Hedberg köra dragfritt.

Karosslinjerna är väl avvägda med klassiska proportioner, bilen anses nog snygg av de allra flesta. Bilen kan med fördel fungera som endabil för den som mixar behov av vardag – och hobbybil. Entusiastkänslan ökar givetvis när det tjocka tygtaket snyggt och elmanövrerat fälls ihop bakom det tvåsitsiga baksätet. Att åka med taket uppfällt är inte att tänka på, trots att Fahrenheit-mätaren visat oroväckande nära frostgrader på natten och de gråa molnen över Texasprärien är fulla av vinterregn. Toppluva och hög nackkrage fixar bort de flesta kalla turbulensvindar som inte den uppfällda windstoppern bakom nackskydden bromsar bort. 2-serie har inga trendiga värmande Airscarf-utblås i stolarna, bilen är rätt och slätt en coupé som tappat taket. Några särskilda eftergifter av toppamputationen har bayrarna inte bemödat sig att ge vagnen, förutom de nödvändiga karossförstyvningarna.

Rattvärme och läderklädsel är ypperlig tillvalsutrustning i öppen cabriolet – glöm ej!

2-serie Cab genomsyras av BMW-tänk som i vanlig ordning blandar ny teknik med traditionell, konservativ bilupplevelse. De nya tvåliters fyrcylindriga diesel- och bensindrivlinorna från München är rasande effektiva men det blir lite av ett antiklimax när bil­typen och utförandet i övrigt andas om inte old school, så i alla fall klassiskt öppet-åka. Provbilens 28i-motor på 245 hästkrafter och rappa åttaväxlade automatlåda Steptronic passar utmärkt i flera andra BMW-bilar, men upplevs väl vän med sin softa och linjära effektutsöndring i den öppna karossen. Kommande sexcylindriga M235i (även med xDrive) Cabriolet med 326 hästkrafter lär ändra på den saken. Intressant att plugga fakta: det visar sig att om 228i med Steptronic rullar på 17-tums (0,66 l/mil) hjul är den fyra centiliter snålare per körd mil än en med manuell låda som rullar med breda 18-tummare (0,70 l/mil). Provbilen rullar på snygga 18-tumshjul (225/40 fram och 245/35 bak), färddatorn kommunicerar hyggliga 0,82 l/mil efter tio mils halvtuff körning.

Onödig eller den optimala 2-serien? Cabversionen tillför extra känslor till lill-BMW:n.

Den modell som retar mitt personliga motorsinne allra mest är trecylindriga 218i med antagligen alldeles tillräckliga 136 hästkrafter. Trepipen har ett orrigt gott ljud, minns jag från installationen i Mini Cooper. 218i blir även billigast i programmet – din för strax under en trehundring. Övriga 2-serie Cabriolet är 220i och enda dieseln, 220d.

Antalet cabrioletmodeller på den svenska bilmarknaden har krympt oroväckande de senaste åren, snart i nivå med de trista 1980-90-talen. Inte nog med att C70 och 9-3 Cab båda tvingats kasta in sina handdukar, det verkar som att ”crossovers/allrounders är det nya cabriolet”. Så kallade nischprodukter ska inte längre bära toppluva utan galonbyxor.

Stora fälgar och blåa bromsok kostar extra men gillas av amerikanska kunder.

BMW:s minsta cab-koncept är aptitligt och det finns många uppsidor för 2-serie ­cabriolet. På minussidan finns fortfarande prislappen. Mitt personliga tips är att skippa de motorstarka alternativen och stanna kvar på instegaren 2i8i cabriolet med intressanta 1,5-litersmotorn. Den accelererar upp till 100 km/h på under tio sekunder och toppar ändå över 200. Det blir inte mer öppet med fler hästkrafter eller färre pengar på banken. Lägg i stället överskottet på utökat glasskonto eller varför inte en årlig långsträckare ner på kontinenten för att förlänga säsongen? Lova mig bara att aldrig fälla upp taket annat än vid nattstoppen!

BMW 228i Cabriolet

Pris

364 500 kronor.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 90,1/84,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) mellan 5 000-6 500 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 250-4 800 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,0 tum, däck 205/650 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 443, bredd 177, höjd 141, spårvidd f/b 152/156. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 1 610, maxlast ca 365, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 52 liter. Bagagevolym ner/uppfällt tak (VDA-liter) 280-335 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,1 (aut. 6,0) s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,91 (aut. 0,81), landsväg 0,55 (0,53), blandad körning 0,68 (0,66). CO2 159 (154) g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

1 306 kronor per år.

Rivaler

Foto: Audi

Audi A3 Cab 1,8 TFSI quattro

S3 Cab med 300 hk är 70 000 kr dyrare, så 180 hk får duga! Tunnare maskin än BMW:s 28i, men A3 är kompetent. Fyrhjulsdrift och automat ”på köpet”.

Pris: 393 000 kronor.

 

Foto: Volkswagen

Volkswagen Beetle Cab GT TSI 220

Med största 2,0-motorn samt DSG 6-låda är Beetle Cab GT en förklädd GTI. Bilen upplevs gedigen men har trångt baksäte och alla gillar inte retroutseendet.

Pris: 317 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!