BMW 3-serie Touring

Provkörning av BMW 3-serie Touring

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

318i(Uppgifter för automatversionen inom parentes.)

4-cyl längsmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,7:1. Borrning/slag 83,5/85 mm, volym 1895 cm3. Max effekt 118 hk (87 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 180 Nm vid 3900 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad låda (4-stegs automat).

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång, servo.Vändcirkel 10,5 m.

BROMSAR

Skivor fram och bak (ventilerade).

HJUL

Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R 15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 448, bredd 174, höjd 141, spårvidd fram/bak 148/149. Tjänstevikt 1380, maxlast 540, släpvagnsvikt 1400 (automat 1500).

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 10,9 (12,6) s, toppfart 202 (196) km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,81 (0,93) liter/mil).

 

Ryggsäcken sväller

BMW fortsätter att bygga ut nya 3-serien - nu kommer kombin.

Historien om nya BMW 3-serie Touring börjar tidigt på 1970-talet. Fabrikens storsäljare hette 2002 och med utgångspunkt från den byggdes 02 touring.

Men den lilla halvkombin passade inte riktigt in i BMW:s sportiga image och blev ingen succé. 1974 lades den ned.

I mitten av 80-talet drabbades Max Reisböck på utvecklingsavdelningen av "allvarliga familjeproblem". Hans fru var med barn. Bilen skulle bli för liten. Eftersom Max var väldigt förtjust i sin sportiga BMW ur 3-serien ville han under inga omständigheter göra sig av med den.

Det fanns bara en sak att göra: gå loss med vinkelslipen. Det blev en BMW 325i med ryggsäck. Innan Max körde ut bilen på allmän väg ville han visa den för sin chef. Gissa om denne blev imponerad! Efter några smärre justeringar sattes bilen i produktion och den kom på marknaden 1988.

Första och andra generationen sålde i 105000 respektive 130000 exemplar och nu är generation tre på plats.

Den bygger på senaste generationen av 3-serien, som kompletteras undan för undan. Cabriolet- och Compact-versionerna återstår.

Det går att lägga många ögontimmar på kombi... förlåt touringversionen. Det är tyvärr inte för att den har lika svepande och sköna linjer som kupén utan för att den har sanslöst många karossveck. Mina ögon får ingen ro när de försöker räkna ut var linjerna knyter an till varandra. Inte heller när de försöker särskilja skarpa och mjuka karosslinjer.

Jag sätter mig hellre bakom ratten. Där är allt som det ska. Logiskt utformat med en passform i absolut toppklass. Nyckeln vrids om och tvålitersdieseln börjar knattra framför mig.

Nu hade det känts bra att lägga i drive-läget och glida i väg. Av någon underlig anledning erbjuds inte automatlåda till dieseln så det blir till att lägga i ettan och försöka hitta ett bra vridmoment. Det är inget problem på 320d som har en lång effektkurva för att vara just diesel. Växellådan är aningen mer lättarbetad än den i bensinversionerna. Däremot vibrerar växelspaken på ett otrevligt sätt när man ligger och tuggar mil på femmans växel.

Sällan, eller snarare aldrig, påminns man om att bilen har en liten utbyggnad i bak. Kurviga vägar är inget problem. På kombiversionen av den större 5-serien har stötdämparna placerats liggande för att att spara utrymme, vilket inte är till fördel för vägegenskaperna. 3-serien däremot har samma bakvagn som sedanmodellen.

Stående fjädrar är bra för vägegenskaperna, men knappast för lastutrymmet. Två stora fjäderhus tar plats i bagageutrymmet. Trots allt har ryggsäcken svällt. Bagagelängden på 101 cm är dock 14 centimeter längre än på den förra modellen. Bredden bak har ökats med nio centimeter. Baksätespassagerarna har fått ytterligare två centimeter att sträcka ut sig på. 

Bakrutan går att öppna separat från bakluckan, i lastrummet sitter ett 12-voltsuttag, lämpligt för kylboxen till picknicken. Den som åker skidor kan beställa ett integrerat skidfodral till genomlastningsluckan i baksätets ryggstöd.

Mittplatsen har inte fått justerbart nackstöd, bara trepunktsbälte. Eftersom platsen används ganska sällan kan man fälla ner ryggstödet. Vips har man en mittkonsol med ett stort fack och två burkhållare. Som extra bonus ser föraren mycket bättre i backspegeln när nackstödet har försvunnit.

Den nya touringversionen kommer till Sverige i mitten av oktober, först som 318i och 328i. Dieseln få vi vänta på till årsskiftet. Och bakom hörnet lurar ytterligare en diesel, 330d på hela 184 hk.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!