Provkörning av BMW 3-serie Touring

Provkörning av BMW 3-serie Touring

Första intrycket

En mycket sympatisk och påkostad bil i mellanklassen. Inte maximalt rymlig, men lättanvänd i vardagen med flera praktiska finesser i bagageutrymmet. En svår konkurrent för Mercedes, Audi, Saab och Volvo.

Basfakta

Motor

 Rak 4-cyl. längsmonterad rak med 2 överliggande kamaxlar. Kompression 10,4. Borrning/slag 84/90 mm, volym 1995 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6200 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 3600 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram. Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alternativt 6-växlad automat.

 Fjädring/hjulställ

 Krängningshämmare och skruvfjädrar runt om. Fram triangellänkar, femlänkad bakaxel. 

 Styrning

 Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,0 meter.

 Bromsar

 Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system. 

 Hjul

 Fälgbredd fram 7 tum, däck 205/55-VR16.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 276, längd 452, bredd 182, höjd 142. Spårvidd fram/bak 150/151. Tjänstevikt 1505 kg, maxlast 540 kg. Bränsletank 63 liter.

 Fartresurser*

 Acceleration 0-100km/h 9,4 s, toppfart 218 km/h. 

 Förbrukning*

 Blandad körning 0,76 liter/mil. 

 *Enligt tillverkaren

 

Bästa kombin hittills

BMW:s nya 3-serie kompletteras nu av en kombimodell. Större, rymligare och smartare än någonsin tidigare.

Hittills har BMW:s nya 3-serie, E90 kallad av Besserwissrarna, bara sålts som sedan. Men nu får den sällskap av en kombi. Jag kan ärligt säga att jag inte har några större förväntningar på modellen. Tänkte nog att det blir väl en "livsstilskombi", som marknadsförarna brukar kalla bilar som är dyrare och mindre praktiska än konkurrenterna.

 Men på plats i München blir jag positivt överraskad. Bayrarna har ju tänkt till. Kombin har faktiskt ett par finurliga finesser. Riktigt rymlig är den också, i alla fall i kupén. Måtten är desamma som för sedanmodellen - bilen mäter alltså hela 2,76 meter mellan hjulaxlarna och 4,52 meter i total längd. Jämfört med gamla 3-serien har den mest växt i bredd, plus 7,8 centimeter till 1,82 meter. Så breda brukar bara stora mellanklassbilar vara.

 Axelavståndet innebär att även baksätespassagerarna har gott om benutrymme. Kombin bjuder också på bra takhöjd eftersom taket inte sluttar som på sedanmodellen. Men femsitsig? Nej, att sitta tre i baksätet är obekvämt. Ryggstödet är ordentligt skålat mot karossidorna och skulle man till äventyrs pressa in tre där bak sitter ytterpassagerarna vända mot varandra. Dessutom har kardantunneln majestätiska mått, hur många kardanrör vill man ha plats för egentligen?

 Någon storlastare är det inte, det räcker med att se på de sluttande karossidorna och bakluckan för att förstå att det är golfbagen snarare än spisen som ska transporteras.

 Bagageutrymmet lastar 460 liter mätt upp till ryggstödets övre kant, 1385 liter med fällt baksäte. Det är betydligt mer än föregångaren, och står sig ganska bra i klassen. Saab 9-3 lastar till exempel 419 respektive 1237 liter.

 Men det finns finesser som underlättar kombilivet.

 - Öppningsbar bakruta.

 - Automatiskt upprullningsbart insynsskydd.

 - Lastförskjutningsskydd både efter baksätet och efter framstolarna.

 - Vändbart golv med stötfångarskydd.

 - Låda för våta saker.

 - Elektrisk dragkrok.

 Den öppningsbara bakrutan är standard på alla modeller. BMW framhåller att den är enklare att använda än den stora luckan, ett påstående som jag inte riktigt håller med om - det är inte särskilt enkelt att lasta genom den öppna rutan, öppningen är för högt upp och är för liten för allt annat än småsaker. Men jag har ofta haft användning för en öppen bakruta när jag korta sträckor transporterat långa saker och ändå vill stänga bakluckan. Men räkna med visst insug av avgaser i kupén. 

 Insynsskyddet går automatiskt tillbaka när bakrutan öppnas. Men man får själv dra tillbaka det. 

 På insynsskyddet sitter också ett nät som fungerar som lastförskjutningsskydd. Ett plus är att det också fungerar med fällt baksäte, det finns fästen i taket även bakom framstolarna. 

 På väggarna i lastutrymmet finns krokar för matkassar, paraplyhållare och genomlastningslucka. För genomlastningsluckan kan man som tillval beställa en box med skidpåse eller ett extra köldfack. 

 Eftersom alla 3-serie modeller som standard är utrustade med punkteringssäkra däck - om man får punktering kan man köra ytterligare 25 mil i högst 80 km/h - finns inget reservhjul. I stället erbjuds ett stort dolt utrymme under lastgolvet. 

 Som tillval kan man köpa vändbart golv med tvättbar, tålig bottensida och med ett utrullbart plastskydd som kan rullas ut över stötfångaren och skydda mot repor. Ett annat tillval är "våtboxen", en hopfällbar låda för våta saker.

 De som monterar drag på bilen behöver inte riskera att smutsa ner sina händer. Dragkroken skjuts elektriskt upp från en gömd position. 

 Ryggstöden är delbara 60/40 och fällbara. Men sittdynan är inte vändbar. Trots det blir golvet nästan plant när ryggstöden fälls. Någon storlastare är det inte, men den känns heller inte trång. BMW hävdar att tre golfbagar får plats, vilket säger något både om storlek och målgrupp.

 Om vi lämnar bagageutrymmet och beger oss till förarplatsen kan vi konstatera att 3-serie kombi är på pricken lik sin sedansyster. Det betyder bra stolar och en nonsensfri instrumentpanel som är trogen BMW-rötterna. Har man tidigare kört BMW känner man sig hemma direkt. 

 Detaljfinishen håller hög klass och det känns att bilen är ett påkostat bygge. Kördynamiskt innebär kombiaktern ingen nackdel. I pressinformationen berättar man att kombin klarar nordslingan på Nürburgring på åtta minuter och 49 sekunder - samma tid som sedanmodellen.

 Styrningen ger bra vägkänsla, och som tillval (till de sexcylindriga modellerna) finns BMW:s aktiva styrning som gör styrningen mer direkt vid låga farter. Det underlättar till exempel vid parkering.

 Antisladdsystemet har utvecklats ytterligare. På 325 och 330 torkar systemet automatiskt bromsskivorna vid vått väglag. Dessutom har en "broms i backe"-funktion tillkommit. Systemet förhindrar att bilen rullar bakåt när man ska starta i uppförsbacke.

 Åtta olika versioner kommer att säljas i höst när 3-serie kombi lanseras i Sverige den 17:e september. Välj mellan fyrcylindriga 320 och två "sexor" - 325 och 330. Även två dieselmodeller finns på programmet, 320d och 330d. De sexcylindriga modellerna går dessutom att få med fyrhjulsdrift.

 Samtliga modeller har som standard en utmärkt sexväxlad manuell låda. Som tillval finns en sexväxlad automatlåda.

 Alla motorer har moderniserats jämfört med gamla modellserien. Bakom beteckningen 320 hittar vi en fyrcylindrig tvålitersmotor på 150 hästkrafter. Det är en trevlig, mycket smidig motor som kan karaktäriseras som "snäll, men tråkig". Mer sportbilsbetonad är den varvglada 325i som ger 218 hästkrafter - den har ett härligt bett som gör att man gärna dröjer med uppväxlingen. 330i är "top of the line" och ger 258 hästkrafter.

 De båda dieselmodellerna har som standard en avancerad avgasrening med partikelfilter. Men att 320d har en fantastiskt trevlig motor som både är snål - 0,59 l/mil i blandad körningen enligt EU-normen - och stark hjälper inte när skatten är 6350 kronor per år, 4349 kronor mer än bensindrivna 320i. 

 Påslaget för kombimodellen varierar mellan 12000-17000 kronor. Instegsmodellen 320i kostar 265000 kronor. Sedan följer 325i för 306000 kronor, och 330i för 367000 kronor. Dieseldrivna 320d kostar 302000 kronor, 330d 372000 kronor. För 24000 kronor extra kan man få de sexcylindriga modellerna med fyrhjulsdrivning och ett "X" i modellnamnet. 

 Prismässigt ligger därmed 3-serien väldigt nära 5-serien. Länge har det varit så att folk förväntar sig att mindre bilar ska vara billigare. Men det behöver inte vara så, menar Nils Simonsson, BMWs informationschef i Sverige: "Det är ju ingen som förväntar sig att en kostym som är en storlek mindre ska vara billigare."

 Särskilt inte när den är så välskräddad som 3-serie kombi.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!