BMW 318i (330i)

Provkörning av BMW 318i (330i)

Basfakta

Motor (318i)

4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 10,2. Borrning/slag 84/90, volym 1995 cm3. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 3750 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. Manuell femväxlad låda alt. femstegad automat med möjlighet till manuellt växelval som extrautrustning. I 325i /330i finns en manuell, femväxlad sekventiell växellåda (SMG) som extrautrustning.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre länkarm. Bak multilänkaxel med längs- och tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,0 tum, däck 255/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 447, bredd 174, höjd 142, spårvidd fram/bak 148/149. Tjänstevikt 1395, maxlast 500. Tank 63 liter.

Fartresurser*

Toppfart 218 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 9,3.

Bränsleförbrukning*

0,72 vid blandad körning.

*Tillverkarens uppgifter

Lyft i förtid

Ny plåt i ansiktet men det är bakom fasaden som de största förändringarna finns på 3-serien.

BMW är ett företag där konstruktörer och tekniker har ovanligt mycket att säga till om, kanske till och med mer än marknadsförarna. Det är ovanligt i dagens bilfabriker som allt oftare styrs av svaren i den senaste marknadsundersökningen. Därför är det kanske naturligt att det inte bara handlar om nya plåtveck och plastbitar när BMW visar en ovanligt tidig ansiktslyftning av sin 3-serie. Den nuvarande modellen lanserades så sent som 1998.

Vad döljer sig då under ett vackert skinn? Den nya modellen kostar 18400 kronor mer än föregångaren - vad får man för pengarna? En hel del. 3-serien har utvecklats när det gäller motor, chassi, växellåda, styrning och säkerhet. Konstruktörerna har pusslat ihop både nyheter och gammal skåpmat i några intressanta kombinationer.

Bilens front och akter har fått sig en rejäl plåt- och polyestermassage. Bland annat har karossen framför A-stolpen fått nya linjer, om än lite svåra att upptäcka vid ett snabbt ögonkast. Det nya ansiktet ser både fetare och aggressivare ut tack vare större obrutna plåt/plastytor utan föregångarens dekorationsveck. Spoilern ser djupare ut tack vare de minimala positionsljusen. De nya framskärmarna har fått bredare skuldror och de kattlika strålkastarna bidrar till att bilen ser både listig och stark ut.

Däremot är inte förändringarna i bilens akter lika lyckade. Nya lyktglas och nytt stötfångarskal gör bara att bilen ser ut att vara ovanligt tung i gumpen.

En ny tvåliters Valvetronicmotor har satt sig till rätta under motorhuven på 318i (tidigare fanns en 1,8-litersversion i 316ti). BMW:s patenterade Valvetronic-teknik innebär att man inte enbart kontrollerar när ventilerna ska öppna och stänga utan dessutom hur högt ventilen ska lyfta från sätet. BMW-tekniken varierar lyfthöjden från noll till cirka 10 millimeter. Exakt hur högt ventilen ska lyfta bestämmer du med gasfoten. Gaspedalen påverkar alltså direkt ventilernas öppningsgrad, istället för att som tidigare via ett strypande gasspjäll i insugningsröret. Lika enkelt som genialt.

Släpper du gaspedalen stängs insugsventilerna helt och kolvens nedåtrörelse skapar ett vakuum i cylindern, ovanför kolven. Ett vakuum som reducerar friktionsmotståndet i motorn när kolven sedan åter ska röra sig uppåt. BMW:s tekniker beskriver fenomenet som att dra ut handtaget på en cykelpump och samtidigt hålla för hålet i munstycket. Då skapas ett vakuum i pumpröret som snabbt drar tillbaka pumphandtaget om du släpper det.

Hur fungerar Valvetronic i praktiken? BMW uppger att bensinförbrukningen ska minska med cirka 10 procent jämfört med en lika stor och stark motor utan Valvetronic. Vad man direkt märker är att motorn har betydligt mindre motorbroms än en konventionell tvålitersmotor på cirka 150 hästkrafter. Det är inte heller någon mening att pina motorn på höga varvtal. Den ger visserligen max effekt 143 hk vid 6000 r/min. Men redan vid 1500 varv lämnar motorn 160 Nm i vridmoment, vilket är 80 procent av maximala 200 Nm vid 3750 r/min. Det betyder att motorn har lite dieselkaraktär. Den upplevs som råstark från botten och känns lite tunn högt uppe i toppen på varvregistret. Detta är alltså inte en dramatiskt sportig motor utan en dragvillig och lättkörd snålvarg. Fyran känns dessutom lika välbalanserad som en klassiskt rak sexa och ska inte förväxlas med de skak- och ruskfyror som många av oss svenskar har vuxit upp med.

Den nya maskinen kan kombineras med en manuell femväxlad låda eller en helt ny femstegad automatlåda. Motorns speciella karaktär borde innebära att den kan trivas utmärkt tillsammans med en automatlåda. 

BMW tyckte att de senaste 3-seriebilarna var för mjuka (läs komfortabla) i fjädringen. Därför har man gjort det nya chassit betydligt styvare med kraftigare fjädrar, fastare stötdämpare och en stummare infästning mellan hjulupphängningar och chassi. Tro nu inte att nya 3-serien har blivit stum och studsig som en gammal engelsk sportbil. Nej den är fortfarande förföriskt mjuk och behaglig att färdas i. Den nya fjädringsfilosofin avslöjar sig först när man pressar bilen till vad man trodde var gränsen.

Då vaknar chassit till liv och överraskar med dittills oanad kontroll och precision. Den nya fjädringen lyckas förena det bästa av två världar och döljer förvånande stora säkerhetsmarginaler. Till det höga underhållningsvärdet bidrar också den nya, mer direkta styrningen, endast tre varv mellan fulla rattutslag, mot tidigare 3,5.

Ny extrautrustning till BMW 325i och 330i (sedan och kupé) är samma "sekventiella" växellåda som vi blev så förtjusta i vid provkörningen av BMW M3 i TV 12/01. SMG är en manuell växellåda där koppling och växling regleras elektrohydrauliskt. Det betyder mindre effektförluster och mer direkt kraft än med en automatlåda men också säkrare och snabbare (för de flesta) växlingar än med en manuell låda. Växlingen sköts antingen med en spak på kardantunneln "framåt-bakåt" eller med "paddlar" på ratten.

Själva växellådan är den samma i båda bilarna men styrsystemet är förenklat jämfört med dyra M3. Den har fem automatiska och sex manuella växlingsprogram att välja mellan.

Paddlarna i M3 har också en annan funktion där vänster paddel växlar ner och höger upp. I 325i/330i med SMG-låda finns det bara ett automatiskt och två manuella växlingsprogram. Och båda paddlarna har samma funktion; när paddeln förs bakåt växlar lådan upp och när paddeln förs framåt växlar den ner.

Men systemet i 330i räcker och blir över för de flesta. Växellådan fungerar nämligen utmärkt i praktiken. Med spaken i automatiskt läge känns det som att köra en bil med ovanligt pigg automatlåda. Växlingen sker fast och bestämt men lite eftertänksamt, ungefär som när pappa tog ut familjen på en söndagstur i Opel Rekorden.

Med läget för manuell sekventiell växling av den snällare typen går det lite rappare att få i växlarna men ändå utan att någon passagerare riskerar whiplashskador. Med den lilla runda knappen bakom växelspaken i "sportläge" blir det annan sång. En chaufför med blysula mår nog bäst av att vara ensam i bilen.

Brutala fullgasväxlingar har aldrig gjort en normalpassagerare med gräddtårta i knät lycklig. Och brutala fullgasväxlingar med hjulspinn är vad du åstadkommer när du dessutom har kopplat ur DSC, antisladdsystemet. 

Jag känner ingen som startar lika perfekt som SMG-lådan och sedan växlar så snabbt mellan ettan och tvåan - om och om igen. Längre upp i registret blir växlingarna mindre brutala och det går att köra mjukt på alla program om man kommer ihåg att lätta på foten när man växlar.

Bäst av allt är att priset för denna underhållande utrustning sägs hamna runt 10000 kronor, inte gratis men väl använda kronor om man gillar att skratta.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!