Större och bättre än någonsin

Provkörning av BMW 320d

Första intrycket

Nya 3-serien behöver inte längre vara den instegsmodell den ursprungligen lanserades som 1975, den rollen har nu istället 1-serien. Därför har BMW-teknikerna kunnat släppa loss och konstruera en mer komfortabel, förfinad bil än tidigare. Och resultatet är lyckat. Minus dock för krångligt iDrive-system och illa nyttjade utrymmen.

Basfakta

BMW 320d

Motor

 Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 17,0. Borrning/slag 84/90 mm, volym 1995 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 340 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell, 6-stegs automat som tillval. Aktivt antisladdsystem standard.

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak fem längs- och tvärlänkar per sida.

Styrning

Kuggstång, servo. 3 rattvarv. Vändcirkel 11 m.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram och bak, låsningsfritt system. 

Hjul/däck

Fälg 7 tum, stål. Däck 205/55 VR 16, (punkteringsfritt). 

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 452, bredd 182, höjd 142, spårvidd fram/bak 150/151. Tjänstevikt 1505, maxlast 520. Taklast 75, släpvagnsvikt 1600. Bränsletank 60 liter.

 

Tre och en halv-serien

Nya 3-serien är precis som man förväntar sig: lite större, lite starkare, lite dyrare. Men det har hänt mer än så: modellen har flyttat upp åtminstone en halv klass och ger ett mer fullvuxet intryck än tidigare.

Det finns ingen biltillverkare som utstrålar så mycket självsäkerhet som BMW just nu. Företaget fullkomligt ångar av övertygelse om sin egen förträfflighet. 

Och varför skulle det inte vara så? Förra året tillverkade man för första gången över en miljon BMW-bilar!

Det bayerska familjeföretaget har visat världen att det går att bygga udda bilar i stora volymer. De har envist hållit fast vid bakhjulsdriften, de längsmonterade motorerna - helst då raka sexor - och prioriterat köregenskaper framför exempelvis utrymmen och pris. Samtidigt har de haft modet att de senaste åren förnya sitt formspråk radikalt, fastän det gamla var så uppskattat. Och trots att många entusiaster tog sig för pannan, krävde designchefens omedelbara avsked och spådde företagets fall har kunderna inte svikit. Istället har de köat för att få betala dyrt för den premiumkänsla och status bilarna ger. 

I vår nylanseras den kanske viktigaste modellen i BMW:s program: 3-serien. Det är den femte i ordningen sedan sommaren 1975 och givetvis är den större, starkare och dyrare än alla sina föregångare. 

Men mycket har hänt sedan 1998 då förra upplagan (E46) kom. Då agerade 3-serien fortfarande instegsmodell i programmet, något som givetvis innebar begränsningar i hur påkostad grundkonstruktionen fick vara. Samtidigt fanns krav på att de dyrare modellerna skulle motsvara de förväntningar kunder som betalade en halv miljon och mer ställde. 

Nu har 1-serien som kom förra året tagit över rollen som inropare och 3-serien (internkod E90) har kunnat flyttas upp ett snäpp i hierarkin. 

Billigaste versionen blir 318i med en fyra på 129 hk för 237000 kronor, billigaste sexcylindriga modell är numera 325i med 218 hk för 292000 kronor och dyrast är än så länge 330i med 258 hk för 350000 kronor. 

Det ökade ekonomiska utrymmet har tillåtit konstruktörerna att använda dyrare lösningar än tidigare i 3-serien. Hjulupphängningarna är mer avancerade och i kostsammare material, den nykonstruerade framvagnen består i stora delar av aluminium. Även bakaxeln med sina fem länkarmar är ny. 

Första mötet med nya Trean sker i ett isande kallt och blåsigt Valencia i sydöstra Spanien. Vi befinner oss på "City of Arts and Science" ett skrytbygge mitt i stan skapat av arkitekten Santiago Calatrava (som gjort bland annat kommunikationstornet på berget Montjuic i Barcelona samt ett antal superspejsade broar, bland annat i Bilbao). Här står 50 exemplar av Europas hetaste mellanklassare linjalparkerade med största precision. Det är läskigt millimeterperfekt och ett kraftfullt visuellt uttryck för hur BMW ser på sig själva just nu. Vi ser snabbt till att leta upp vår bil för dagen, en ljusgrön 320d, för att kunna bryta mönstret genom att köra därifrån. 

Designen följer den väg bayrarna slog in på med utskällda 7-serien och som sedan dess präglat alla nylanserade modeller. Men det här är den mest tillbakahållna upplagan, rädslan för att göra kassakon för esoterisk lyser igenom. Mest lyckade är i mina ögon själva proportionerna med kort överhäng fram, lång huv, kupéliknande taklinje och kort akter. 

Det går att på 200 meters håll identifiera den som en BMW 3-serie, imponerande! Minst lyckat är bakstammen med sin komplicerade och ändå anonyma linjeföring. Tankarna går till Mitsubishi Carisma och gamla Nissan Primera. 

Yttermåtten har ökat avsevärt. Karossen har blivit knappt fem centimeter längre, hela 8 cm bredare och aningen högre (+6 mm). Axelavståndet har ökat med 3,5 cm. 

Den ökade bredden märks tydligast, förare och framsätespassagerare sitter storbilslångt från varandra. Men utrymmet kring förarens ben är i trängsta laget, måste verkligen kardantunneln vara så bred? Den inkräktar både på trivseln och knäutrymmet. I baksätet uppskattas det bättre benutrymmet men dynan är fortfarande för lågt placerad och takhöjden räcker precis för mina 183 cm. 

Interiören påminner i mycket om 5-seriens med tydliga linjer och ren layout. Endast två instrumentrundlar finns framför föraren och informationen om fart, varvtal, bränsletillgång och -förbrukning är enkel och lättfattlig. Men att en ny bil saknar en logisk plats för en mobiltelefon är skandal! Nu får den ligga i den öppna askkoppen, hur tjusigt är det?

På vår bil finns ytterligare ett fönster för menysystemet iDrive som medföljer om man beställer navigationssystem. Och här visas tydliga tecken på att BMW:s självsäkerhet övergått i rent övermod. Trots att kritiken mot systemet varit massiv sedan den introducerades med 7-serien har man fortsatt att lansera den i modell efter modell. Visst har iDrive blivit lite enklare att handha men logiken saknas fortfarande och antalet knapptryckningar och felnavigeringar innan man hittat den funktion man önskar är alldeles för många. Och så himla fantastiska är inte funktionerna att det är värt att leta efter dem heller. Att det går att få till menysystemen bättre är till exempel Audi ett bevis på.

Tvålitersdieseln har fått ny turbo med variabel geometri och ger nu 163 hk och 340 Nm. Det här lär bli en storsäljare i Europa. Maskinen durrar igång, den går lite hårt vid kallstart. Vi bryter den snörräta raden av 3-seriebilar och ger oss ut i den spanska trafiken. 

Första sträckan går på motorväg och på det här underlaget går nya Trean oerhört tyst. Knappt något däckljud alls trots att bilen är skodd med 225/45-17. Samtliga 3-seriebilar har förresten däck som kan köras helt utan luft i upp till 25 mil, utan att de riskerar att krängas av från fälgen. Något reservhjul behövs alltså inte. 

Motorn drar fint från cirka 1500 r/min men saknar sedan all form av karaktär, kraftflödet upplevs som konstant upp till cirka 4000 r/min när det är hög tid att peta in nästa växel. Och 320d är högt växlad, i 120 km/h på mätaren har inte varvräknaren passerat 2000 r/min än. Alla 3-seriebilar är numera sexväxlade, oavsett om du väljer automat eller manuell. En del vindbrus hörs dock från vindrutans ovankant och torkararmarna. 

Det går stadigt och bekvämt på ett sätt som aldrig tidigare upplevts i 3-serien. Riktningsstabiliteten i hög fart är lysande trots att det blåser kraftigt och ändå är inte fjädringen för hård. 

Misstankarna om att den ökade komforten gjort att körglädjen fått stryka på foten, kan dämpas när vi kommer upp i bergen och nätet av kringelikrokvägar där. Det tar inte många kurvor förrän jag kan konstatera att beteendet är följsamt och harmoniskt, i det närmaste neutralt. 

Som tillval (12900 kronor) finns så kallad aktiv styrning, en finess vi tidigare sett i 5- och 6-serierna. Med hjälp av elektronik ser den till att antalet rattvarv är som minst vid parkering och som största vid motorvägskörning i hög fart. I låg fart vill man ju inte ratta mer än nödvändigt och i hög fart får inte styrningen vara för känslig. Men trots att vår bil inte är utrustad med det imponeras jag över snabbheten och precisionen i styrningen. Chassit följer med fantastiskt bra i alla lägen, det känns verkligen hur fin viktfördelningen i bilen är, hur hjulupphängningarna gör allt för att parera mina provokationer. 

Antisladdsystem är standard men går att koppla ur och det måste ju provas. Pressar jag på för hårt i utgången av en böj är en liten viftning med bakändan att vänta, går det för fort in i kurvan släpper framvagnen. Men det ska mycket till i båda fallen.

Efter nesan med 5-serien och dess "misslyckande" i Euro NCAP:s krocktest nyligen (den fick 4 av 5 stjärnor) lovar nu BMW att nya 3-serien ska klara ett femstjärnigt resultat när den testas i mars. Karossen har blivit omkring 25 procent styvare och som standard sitter tvåstegs krockkuddar fram, sidokrockkuddar fram och krockgardin som skyddar både i fram- och baksätet mot huvudskador. 

En annan smart säkerhetsdetalj är ett tvåstegs bromsljus. Vid hård inbromsning förstärks det ordinarie bromsljuset med ytterligare två lampor. Varför har ingen lanserat det tidigare?

Men några aktiva nackskydd som mildrar risken för whiplashskador finns inte ens som tillval. Mycket konstigt. 

Nya 3-serien lanseras först som fyrdörrars sedan, senare följer en kombi, en cabriolet och en tvådörrrars coupé, de två senare, enligt ryktet, under modellnamnet 4-serien.

Med nya 3-serien höjer BMW ribban och prisnivån i klassen ytterligare. Sina kompakta yttermått till trots erbjuder den nu en hel del av den komfort och förfining som finns i stora 5-serien.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!