BMW 320d xDrive Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av BMW 320d xDrive

Rosorna verkar aldrig sluta falla över BMW 3-serie. I test efter test har den visat sig vara klassens främste kombattant, oavsett om den har bensin- eller dieselmotor under huven. Och nu har den fått ännu en sträng på sin lyra – fyrhjulsdrift.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den tvåhjulsdrivna 320d utsåg vi redan i januari 2012 till klassens bästa för sin nya större kupé, trevliga motor och smidiga drivlina (se Teknikens Värld nummer 4/2012). Samma sak gäller av förklarliga skäl även den fyrhjulsdrivna xDrive-versionen med samma 184-hästars dieselmotor. Bränsleförbrukningen har blivit något högre (+ 0,04 l/mil) och utsläppet av koldioxid har ökat till 128 gram per kilometer. Annars är det mesta sig likt, på gott och ont. Prislappen har kryddats med 20 000 kronor, vilket betyder att den börjar på 332 500 kronor. I kombimodell går 320d xDrive lös på 347 400 kronor. 

Vad passar bättre än att pröva den nya fyrhjulsdriften där den faktiskt behövs, tänkte vi och satte siktet norrut. Bilens blodröda skinninredning för tankarna tillbaka till jultider. Även ratten känns praktiskt julkorvstjock. Provbilen är nämligen utrustad med M-paket för 40 000 kronor vilket ger sportstolar, sportratt, sportchassi och ett sportigare utseende exteriört. Trots de sportiga attiraljerna går det hyfsat stabilt när Norrlands tjälskadade, snöpackade och isiga vägar passerar under oss. De breda 18-tumshjulen gör visserligen vagnen något spårig, speciellt med några centimeters snö på de oplogade vägarna. Men överlag ligger 320d xDrive betryggande lugnt och stabilt på underlaget. Fyrhjulsdriften fungerar exemplariskt med ett neutralt uppträdande, inte ens vid provokation är bredställ speciellt enkla att få till.

Den åttaväxlade automatlådan har fått mycket beröm redan tidigare, synd bara att den kostar 21 000 kronor. Går man djupare i tillvalslistan finns nästan allt tillgängligt, men om det är något som verkligen ska kryssas för bör det vara de adaptiva strålkastarna för 5 700 kronor. Mycket pengar, men när de breddar, förlänger och trollar med ljusbilden känns de värda vartenda öre.

Klart är att långfärdsåkaren lär uppskatta det lugna beteendet, men kanske också sakna den tidigare knivskarpa BMW-känslan, precis som vi gjorde i testet för ett år sedan. Då konstaterade vi att dagens BMW-modeller blir allt mer bekväma, men i gengäld går den där spetsen i körkänsla förlorad. Och det gäller än mer den fyrhjulsdrivna xDrive-versionen. Många kunder lär säkert uppskatta det, men kanske inte alla. BMW får inte tappa bort sina gamla kunder som köpte BMW för just den där känslan. Det gäller att balansera rätt på den där tunna tråden.

Rival

Audi A4 2,0 TDI quattro

Audi har blivit närmast synonymt med fyrhjulsdrift i Sverige, vilket också är ett gott betyg. En trevlig och väl beprövad vagn, men 320d är både snålare och modernare.

Pris: 323 000 kronor.

Bmw 320d xDrive

Pris

332 500 kronor.

 

Motor

Diesel. 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90,0/84,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,3 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7,0 tum, däck 205/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 281, längd 462, bredd 181, höjd 143, spårvidd f/b 154/158. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt cirka 1 585, maxlast cirka 540, max släpvikt 1 600. Taklast 75. Tank 57 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 233 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,5 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,63 (aut. 0,58), landsväg 0,41 (0,42), blandad körning 0,49 (0,48) l/mil. 

CO2 128 (125) g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 5 år.

 

Skatt

1 851 kr.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!