Basfakta
MOTOR
6-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. 2494 cm3. 170 hk (125 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 245 Nm vid 3500 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad låda.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring med krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak multilänkaxel med längs-, tvärs- och snedriktade länkar.
STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,5 meter.
BROMSAR
Ventilerade skivor fram och bak.
HJUL/DÄCK
Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 16V.
MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 449, bredd 176, höjd 137, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt 1 615, maxlast 420, släpvagnsvikt 1600. Tankrymd 63 liter.
PRESTANDA (fabriksuppgift)
Acceleration 0-100km/h 9,2 s, toppfart 225 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,97 liter/mil.
Solsta café
Den taklösa "trean" är en noggrant serverad, delikat anrättning.
BMW kapar taket på sin fina 3-serie och vad händer? Den blir tyngre, får sämre vridstyvhet och inte lika hög säkerhet.
Men: När man har solbrillor på näsan, vänster armbåge på dörrkarmen och favoritmusik strömmande ur högtalarna infinner sig helt andra kvaliteter.
Jag är på plats i solens Marbella för att ta en sväng. BMW är tyskt noggranna till och med när de parkerar provbilarna, prydligt uppradade står skönheterna i fallande ordning efter registreringsskyltarnas siffror.
"Min" bil är mörkgrön med svart sufflett, manuellt fällbar. Elektriskt fällbar sufflett är extrautrustning. Bakrutan på förra modellen var i mjuk plast, nu finns en riktig glasruta med värmeslingor.
Den manuella fällningen vållar inga problem. Tryck på en knapp så öppnas bakom sittbrunnen den lucka suffletten ska ligga i. Lossa handtaget vid vindruteramen och fäll sedan ned taket. Avsluta med att trycka ner luckan över suffletten - klart!
Med elektrisk fällning behöver man inte stiga ur bilen och inte lossa någonting, bara trycka på en knapp. Om det är värt pengarna beror på hur slapp man är.
Hardtop i aluminium finns som tillbehör, bara 30 kilo tung. Fyra snabblås håller den på plats. Taklinjen är snygg och man kan fästa räcken för skidor, surfbrädor och annat sportjox. Prisetär inte klart men räkna med 25000 kronor.
Bagageutrymmet är mycket större än i förra 3-serie cabriolet och det finns genomlastningslucka som tar två snowboards. Yo!
Vindruteramen är förstås förstärkt och klarar bilens egen vikt, vilket BMW åskådliggjorde under visningen genom att ställa en bil ovanpå en annan. Gömda i de bakre nackskydden finns störtbågar som skjuts upp i händelse av en runtslagning.Dubblakrockkuddar fram och sidokuddar fram är standard.
DEN UTLOVADE SOLEN har gått i baklås denna morgon och temperaturen är bara tio grader. Jag kör med sidorutorna uppe och har vindskyddet bakom stolarna uppfällt. Det blåser inte alls farligt i sittbrunnen, man kan samtala i 110 km/h. I betydligt högre fart blåser det visserligen men ändå inte så att det är obehagligt. När jag fäller ner rutorna och tar bort vindskyddet blir det däremot full storm i betydligt lägre hastigheter. Och att sitta bak i en fyrsitsig cabriolet är rena straffet. Det fungerar i stan men i landsvägsfart blåser det bara för mycket.
Jag viker av den fina motorvägen och styr upp mot bergens krokvägar av varierande kvalitet. Alla öppna bilar rör sig mer i karossen än täckta, men BMW har här fått bort det allra mesta. Något enstaka knirr kan höras när bilen far fram över ojämnheter och lite darr mäkrs i rattstången.
Fjädringskomforten är mycket bra, mer inställd för just komfort. Väldigt lämpligt för denna biltyp som väl mest förväntas glida.
Med det inte sagt att bilen ogillar tuffare tag, fast sportpaket med styvare fjädring verkar onödigt. Styrningen är knivskarp som alltid och en bättre växellåda finns inte. Motorn är den beprövade raka sexan på 170 hästkrafter med dubbla variabla kamaxlar. Den suger i väg bilen med turbinlik gång.
Nere i stan igen har någon dyrkat upp solen så jag fäller ner sidorutorna, slår på stereon och hänger ut armbågen ovanför dörrkarmen. Bakom mina solglasögon ser jag människor som ler uppskattande.
I det här läget är en cabriolet allt bra överlägsen.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.