BMW 328Ci

Provkörning av BMW 328Ci

Basfakta

MOTOR

6-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Variabel ventil- och kamaxelstyrning (Doppel-VANOS). Kompression 10,2. Borrning/slag 84/84 mm, volym 2793 cm3. Max effekt 193 hk/142 kW vid 5500 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 3500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt 5-stegs automat (Steptronic).

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång med servo.

BROMSAR

Ventilerade skivor runt om. Låsningsfritt system. 

HJUL

Fälg 7 tum lättmetall. Däck 205/55 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 449, bredd 176, höjd 137, axelavstånd fram/bak 147/148 cm. Tjänstevikt ca 1470 kg. Max last ca 410 kg. Släpvikt 1 600 kg. Tanken rymmer 75 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart ca 242 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,0 s. Förbrukning landsväg 0,70, stad 1,25, blandad körning 0,91 l/mil.

Inte en plåtbit blev kvar!

Av fyrdörrarsmodellen i 3-serien blev i stort sett bara dörrhandtagen kvar när formgivarna var färdiga med kupén.

Pris: 329000 kr (april 1999)

Trodde du att en sportkupé var en sedan med igensvetsade bakdörrar och förkrympt baksäte? Fel - för att ögat ska få sitt räcker det inte med så enkla grepp. Titta på BMW 323 och 328 Ci, karossen har knappt något gemensamt med den i fjol presenterade nya 3-serien.

Under karossen är det inga skillnader, men för betraktaren är det bara dörrhandtag, sidoblinkers och BMW-emblemen som har flyttats över till kupén. Allt annat är nytt och annorlunda.

Ci är längre och lägre än sedanversionen. Glasytorna är flackare, bakpartiet kortare och de två dörrarna naturligtvis extra breda.

Strålkastare och baklyktor har fått ny design liksom taklinje och karossidor - ja, hela karossen har helt enkelt fått ny formgivning och målet har varit att göra den ännu aptitligare att titta på än fyrdörrarsmodellen.

Inuti skiljer sig framför allt dörrsidorna från 3-serie sedan. Dessutom är stolarna något lägre. 

När stolarnas ryggstöd fälls fram flyttas hela stolen ett stycke framåt så att tillträdet till baksätet förenklas. Naturligtvis går det inte lika smidigt som att stiga i eller ur en fyrdörrarsbil och man sitter inte riktigt lika bra heller.

Men jämfört med den förra

kupéversionen av 3-serien är utrymmet för baksätespassagerare väsentligt bättre. 

Baksätet är fällbart och för att skapa bättre lastutrymme. I standardutförande finns här två huvudskydd och två trepunktsbälten, men den kund som så önskar får utan extra kostnad en tredje uppsättning i baksätets mitt. Det lär inte bli särskilt många som gör den beställningen, att sitta tre i bak i BMW Ci är en ännu sämre idé än att vara två där.

Nej, det här är ett reseredskap som passar bäst för två personer. Om vägen är lång och tiden knapp är det nästan en fördel, det är den sortens utmaning bilarna från München gillar. Kraftfullt maskineri, delikat balanserade vägegenskaper och väldimensionerade bromsar bidrar till körglädjen, som i sig också är en utmaning mot förarens goda omdöme och inte minst hans körkort.

Den nya kupén kommer till Sverige med två av totalt fyra motoralternativ, raka sexor på 2,5 och 2,8 liter i versionerna 323 respektive 328. Att modellbeteckningar och motorstorlek inte stämmer överens förklarar BMW med att man inte vill skapa någon förvirring, bedöm själv om det har lyckats.

För andra marknader finns även tvåliters 320 Ci samt 318 Ci på 1,9 liter (vad annars?!) men någon dieselkupé finns inte längre. BMW har kommit fram till att dieselns brukskaraktär och Ci-karossens flärdfulla elegans inte passar ihop.

Det skiljer 60 000 kronor mellan 323- och 328-modellerna, om det svider för mycket är du kanske inte rätt person för en BMW-kupé. Låt oss bara konstatera att den trivsammare av de två, nämligen 328, prismässigt hamnar i övre delen av det kupéurval som erbjuds i Sverige: Mercedes CLK, Volvo C70 och Peugeot 406. Det kan tyckas svindyrt att 328 Ci är 34 000 kr dyrare än fyrdörrars 328i. Men BMW 328 Ci är till karaktären den sportigaste av dessa bilar och jämför man med Porsche och Jaguar kan man nästan intala sig att den är ett klipp. Åtminstone en kort stund, tillräckligt länge för att skriva på kontraktet.

Den 328 jag körde skänkte på slingriga bergsvägar precis så mycket körglädje jag hade hoppats på. En bil med härlig balans på vägen, precis styrning, smidig växellåda och kraftfulla bromsar. BMW håller envist fast vid bakhjulsdrivning och menar att den principen är mer underhållande än framhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning.

Underhållning är en sak, trygga vägegenskaper en annan. Därför förses BMW-bilarna med olika elektroniska stabiliseringssystem som alla syftar till tämja vilddjuret/bakhjulsdriften.

I 328 Ci sitter som standard dels ASC+T (antispinn) och dels CBC (bromskontroll i kurva). Som extra utrustning finns den dynamiska stabiliseringskontrollen DSC III, som ingriper via bromssystemet och håller ordning på hjul som vill spinna eller sladda.

DSC III är till extra stor hjälp i vått väglag, men på torr asfalt känns det ibland som om systemet vill bromsa in bilen mer än önskvärt. Den som vill köra som gammal BMW-tradition bjöd, alltså lite på tvären, kan koppla från systemet med en knapp på panelen. För andra är det bara att tacka och ta emot hjälpen.

Kupémodellens kaross är sänkt jämfört med sedanmodellen vilket snarast ger ännu bättre vägegenskaper.

Den beskedligare 323 Ci har "bara" 170 hästkrafter i stället för 193. Det räcker naturligtvis gott för all normal körning, särskilt som den variabla kamaxelstyrningen ger motorn bra kraft även på låga varv. "Mitt" exemplar hade femstegad automatlåda med så kallad Steptronic, det vill säga en möjlighet att delvis köra manuellt. Som vanligt tröttnade jag snart på detta mellanting och lät automatiken ta kommandot.

Vindbruset på motorväg var högre än väntat. Det kan ha gällt det enstaka exemplaret av bil, men sätter strålkastarljuset på hur svårt det är att få en vagn utan fönsterramar riktigt tyst. Eftersom kupé- och sedankarosser har helt olika form ställs teknikerna inför helt andra problem, vilket bland annat resulterat i att Ci fått annan design på backspeglarna. De är inte bara större utan har även små "kammar" på ovansidan. Dessas uppgift är att "slå sönder" luftströmmarna och därmed minska vindbruset.

Som extra utrustning ges möjlighet att från förarplatsen vika in dessa backspeglar. Det är inte för att minska luftmotståndet utan för att öka framkomligheten i smala passager. En annan liten finess är att bakre sidorutorna inte glider ned i karossen när de öppnas. De öppnar i stället i bakkant för att evakuera luft eller kanske tobaksrök från kupén.

Standardutrustningen är omfattar bland annat ett ovanligt bra krockskydd med krockkuddar fram, sidokrockkuddar bak och fram samt BMW:s typiska "fläskkorv" som ger huvudskydd vid krock från sidan.

Färddator ingår i standardutrustningen. Men listan över extra tillval är inte oväntat betydligt längre än motsvarande gratisgrejer. Låt mig bara nämna automatiskt avbländande backspegel, automatisk klimatanläggning, satellitnavigering, akustisk parkeringsvarnare och automatiskt varningssystem om lufttrycket i däcken sjunker för mycket.

Ingen kan påstå att kupén är världens mest praktiska karossform, men intresset för de här eleganta bilarna ökar. I Sverige väntas ungefär 15 procent av 3-seriens totala försäljning bli Ci-märkta. 

Europa-premiär den 24 april. Pris 289000 för 323 Ci och 349000 för 328 Ci. Exklusive paketutrustning. Skynda att fynda och glöm för all del inte farthållaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!