BMW 330Cd

Provkörning av BMW 330Cd

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

6-cyl längsmonterad radmotor, 2 över-

liggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Direktinsprutning. Dubbla turbo, laddluftkylare. Borrning/slaglängd 84/90, volym 2993 cm3 Kompression, 17,0. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 410 Nm vid 3250 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alternativt 5-växlad automat. Aktivt antisladdsystem. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 8 tum, däck 225/45 R17V.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 449, bredd 176, höjd 137, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt ca 1615, maxlast ca 500, max släpvikt 1800 kg. Tank 63 liter.

Fartresurser*

Toppfart 242 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,2 s.

Bränsleförbrukning*

EU-norm blandad körning 0,66 l/mil.

*) Enligt tillverkaren

Knatterfritt

M3-ägare med dieseldrömmar, er bil har anlänt.

Det krävs absolut knattergehör för att uppfatta att BMW 330Cd har dieselmotor. I alla fall så fort motorn snurrar med 1500 r/min eller mer. Maskinen är en släkting till den oljebrännare som sitter i BMW 730d, men omprogrammerad för att skona transmissionen.

Effekten 204 hk ("ner" från 218 hk) och 410 Nm vridmoment räcker ändå och blir över, 330 Cd visar enkelt ryggtavlan åt det mesta av chiptrimmade folkhemsmodeller. Faktum är att detta är en av de allra snabbaste dieselbilarna på marknaden.

Lika mycket som kraftresurserna imponerar motorns karaktär. Krypkörning är inga som helst problem, snarare glömmer man emellanåt av sig och puttrar fram på hög växel med varvräknarnålen strax över 1000-strecket, vilket naturligtvis är kvalificerad misshandel av en dieselmotor. Men vid 5000 slutar allt, det går trots allt inte att köra på lika höga varv som med en bensinare. 

Trots all styrka och flexibilitet måste lådan brukas vid omkörningar i svensk landsvägsfart. Utväxlingen på sexan är nämligen så hög att det är poänglöst att lägga i den före 110 km/t. 

Finessen med sex växlar är snarare att den tätare stegningen gör körningen mindre ryckig, ett sätt att tämja vridmomentet. Det som överraskar negativt är att den manuella växellådan inte är lika snabb och smidig som vi är vana vid från BMW. Det känns emellanåt som slita i ett ben på en dåligt trancherad kalkon. Automatlåda kostar 20000 kronor extra och bör övervägas.

Vi gjorde inga undanmanöverprov. Det vore annars intressant att se hur den höga motorvikten påverkar den annars så neutralstyrda BMW 3-serien. 330Cd väger 110 kg mer än motsvarande bensinsexa. Det innebär att viktfördelningen har förskjutits från närmast perfekta 50,8 fram och 49,2 bak till 52/48.

Eftersom 3-serien har motorn ovanför och inte framför framaxeln drar vi inte igång några vidlyftiga resonemang i ämnet, vi kan i alla fall konstatera att det aktiva antisladdsystemet är effektivt och att bromsarna biter nästan som i en banracer.

Men visst blir man nyfiken över hur det skulle vara om bilen hade fyrhjulsdrift. Kombinationen finns redan i 3-seriens touring- och sedankaross. Det låter som en potentiell fullträff.

Testbilen hade 18-tumsdäck med 225/45-profil och spårkänslighet därefter.

Listpriset är 357000 kronor men stiger snabbt med lite extrautrustning. Provbilen hade i princip allt och en prislapp på 483300 kronor: utrustningspaketet Exklusive med extra omfattande läderklädsel, kromringar runt instrument och lädergrepp på växelspak och handbroms, samt ratt hämtad från M 3.

För navigationssystemet med tv-funktion vill BMW ha över 30000 kronor. Lägg därtill ca 6800 kronor i vägskatt.

Körställningen är bra, möjligen skulle man kunna flytta ned förarstolen ytterligare ett par centimeter.

Intressant är att 3-seriekupén fått adaptiva kurvljus som tillval. Två rörliga bixenonstrålkastare får information från sensorer om styrutslag, sidkrafter, vägens lutning och hastighet. Därigenom får föraren bättre sikt vid kurvkörning.

Årstiden medgav ingen djupare analys av detta mer än att hel- och halvljuset var mycket bra. Inte mer än man har rätt att vänta, med andra ord.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!