BMW 330d

Provkörning av BMW 330d

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Common rail insprutning, turbo. Kompression 18,0. Borrning/slag 88/84 mm, 2926 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 390 Nm vid 1750 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. Automat + 21400:-

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak 

multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo 3,1 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 7 tum, däck 205/50 R17

Mått & vikt (cm)

Axelavstånd 273, längd 447, bredd 174, höjd 142, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt ca 1595 maxlast ca 500, max släpvikt 1800 kg. Tank 63 liter.

Fartresurser

Toppfart 227 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning

 EU-norm blandad körning 0,67 l/mil.

Dragläge

Kombinationen rå kraft och låg bränsleförbrukning gör BMW 330 diesel beroendeframkallande. Synd bara att det ska vara så dyrt att köra ekonomiskt.

Kraften är obetvinglig redan på tomgång, omkring 700 r/min och den som vill kan köra BMW 330d helt utan gas. Det är bara att släppa upp kopplingen och så drar bilen iväg, utan en hostning. Samma sak på tvåan, enda skillnaden är att farten fördubblas. Inte ens på trean eller fyran behöver motorn mer än tomgångsvarv för att orka driva fram den 1,6 ton tunga bilen. 

Det finns naturligtvis ingen anledning att hålla på så men det visar hur råstark BMW:s commonrail-insprutade dieselsexa på 2,9 liter är. Motorn finns i en rad BMW-modeller och sedan en tid även i 3-serien.

I 330d ger motorn 184 hk. Maximalt vridmoment 390 Nm kommer redan vid 1750 r/min och håller sig på den nivån upp till 3200 r/min. Det gör att man som förare sällan saknar kraft och att det i princip inte går att ligga på för hög växel - motorn upplevs som björnstark i alla lägen.

Samtidigt är den kul att varva. Effekten kommer jämnt och kraftfullt och även om det inte behövs är det roligt att växla ned vid omkörningar. Kraftutvecklingen är enorm.

BMW har lyckats eliminera mycket av de vibrationer och den hårda gång många dieselmotorer dras med. Det är egentligen bara på tomgång det hörs och känns att det är en diesel. I landsvägsfart upplevs 330d som tystare än sina bensinsyskon.

Liksom övriga modeller i 3-serien är 330d kul att köra även när det börjar svänga. Med det där fantastiska bottendraget jag tjatar om hela tiden blir det ännu roligare. 

Provbilen var utrustad BMW:s aktiva antisladdsystem DSC för 3900 kronor - något av ett måste med så mycket kraft på bakhjulen. Det arbetar otroligt fint och tillåter bakvagnen att glida ut en aning innan det griper in och räddar situationen. Med systemet urkopplat går det att vrida upp 330d i vida men lättparerade uppställ. Kul, kul, kul!

BMW 330d är rolig även i andra situationer. Att svänga in på macken och tanka är exempelvis hur glädjande som helst. Här har man kört som en galning i nästan 100 mil och så visar det sig att bilen dragit under 0,7 liter milen! Att det kan vara så billigt att åka BMW!?

Smolket i bägaren är inköpspriset och den höga skatten för dieselbilar, i 330d-fallet över 6000 kronor per år. 

En 330d kostar 313500 kronor i grundversion. Med "lilla" komfortpaketet som innehåller bland annat klimatanläggning och DSC hamnar priset strax över 330000 kronor. Det är drygt 20000 kronor mer än vad en BMW 325i med 192 hk med motsvarande utrustning kostar. 

Du måste köra mer än 1600 mil per år för att det ska löna sig med dieselalternativet. Och då är inte dieselbilens högre pris och sannolikt större värdeminskning inräknad. Å andra sidan finns det väl ingen BMW-modell som tilltalar den verkligt ekonomiskt sinnade. 

Men värdeminskningen är inget man känner av under den tid man äger bilen. Den kommer som en kalldusch när det är dags att byta. Att kunna köra nästan 100 mil på en tank och sedan inte bli av med mycket mer än en femhundralapp vid macken, förgyller däremot vardagen enormt.

Och om du struntar i att välja det M-paket för 32900 kronor som satt på provbilen (det innehåller bland annat spoilerpaket, sportstolar, hårdare fjädring och andra aluminiumfälgar) räcker besparingen till fem års vägskatt!

Det är lätt att börja räkna dumsnålt med en bil som BMW 330d - man vill så gärna att det ska gå att lura systemet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!