Det är något speciellt med BMW:s raka dieselsexor. Imin värld så hör de till de absolut mest imponerande kraftkällorna som motorvärlden skapat. Att trampa gasen i botten och accelerera fullt med en BMW 330d är en hissnande upplevelse som bara behöver beskrivas med ett enda ord – effektivitet.
Men, mycket vill ha mer. Eller, rättare sagt, när det serveras mer mos så är jag inte sen att tacka ja. Vilket i det här fallet handlar om M Performance power kit till nyss nämnda bil – en chiptrimning som tillhandahålls av BMW själva. Så i stället för standardeffekten på 258 hästkrafter och 560 Nm så erbjuds nu 286 hästar och 600 Nm.
M Performance är en serie originaltillbehör som monteras lokalt av din BMW-handlare. Och till ett flertal modeller finns dessa så kallade power kit. Fördelen med BMW:s är att fabriksgarantin är bevarad samt att det faktiskt går att registreringsbesiktiga bilen med den nya specifikationen. Vilket, i förlängningen, även gör den laglig.
En annan intressant detalj är att BMW lagt en hel del energi på att utveckla den nya trimningen, som inte enbart består av ny programvara till motorns styrenhet. Steget upp rent effektmässigt är inte särskilt stort i trimmade 330d, men trots det så har man monterat en större laddluftkylare samt större bromsar på framaxeln.
Ute på vägen märks ingen monumental skillnad till en början, men efter ett tag med lite hårdare körning inser jag att allting händer snabbare i BMW 330d med power kit. Motorn svarar snabbare och den extra effekten märks. Det känns även som att effektspannet är något bredare varvtalsmässigt vilket gynnar både prestanda och körbarhet. Ikombination med den åttaväxlade automatlådan blir bilen en njutning i alla trafiksituationer, inte minst då det behagliga lugnet också finns bevarat.
Baksidan är att BMW konkurrerar med alla de eftermarknadsprodukter som erbjuds, så kallad chiptrimning eller motoroptimering. Och då ligger priset för samma effekt max på hälften jämfört med M Performance. Fast det är klart, då får du inte med laddluftkylaren, bromsarna och BMW:s fabriksgaranti. Just det, bilen går inte att registreringsbesiktiga som trimmad heller.
Rivaler
Volvo V60 D5 AWD Polestar
Svensk grund och svenskt trim. Här får du dock nöja dig med mindre pulver (230 hästkrafter) men har då även fyrhjulsdrift.
Pris:351 900 + 9 200 kronor.
BMW 330d M Performance
Pris
Grundbilen 438 900 kronor, M Performance power kit från 17 600 kronor, säljs nu.
Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. 2 993 cm3, 286 hk (210 kW) vid 4 000 r/min, 600 Nm mellan 2 000-2 750 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Mått/vikt (cm/kg)
Längd 281, bredd 181, tjänstevikt 1 680, maxlast 475, tankvolym 60 liter.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,4 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,63, landsväg 0,45, blandad körning 0,51. CO2 135 g/km.
Skatt
1 927 kronor per år.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.