BMW 330i SMG

Provkörning av BMW 330i SMG

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R6, 2979 cm3. 231 hk vid 5900 r/min, 300 Nm vid 3500 r/min. Bakhjulsdrift. 5-växlad manuell, automatisk koppling, sekventiell överföring.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 447, bredd 174, höjd 142. Tjänstevikt 1510, maxlast 420, släp 1700.

Fartresurser

Toppfart ca 240 km/h, 

0-100 km/h 7,3 s.

0-200 km/h 28,2 s.

(TV:s mätning)

Bränsleförbrukning

Blandad körn 0,89 l/mil.

(enl. tillverkaren)

Äta kola med papperet kvar

Sportiga killar och tjejer växlar manuellt. Automatlåda är för soffpotatisar. Då borde slutsatsen bli att så kallat sekventiella växellådor passar för sportiga soffpotatisar. Marknadsförarna har med andra ord identifierat mig.

BMW 330i kostar 351000 kronor i basutförande, SMG-växellåda höjer priset med 16500 kronor. Billigt om man jämför med de 34200 kronor som SMG kostar i M3 (senast körd i TV 26/01).

Men det är en befogad prisskillnad. M3 SMG har ett brett register att spela ut tack vare sina sex steg för hur snabbt lådan ska växla. I komfortläge är det nästan bekvämt, med högsta stressnivå är slaganfallet aldrig långt borta.

330i är av naturliga skäl inte lika råbarkad som M3 och i kombination med ett SMG-system som bara bjuder två lägen, sport och normal, känns anrättningen fadd. Körningen blir varken sportig eller harmonisk, även om man lättar på gasen strax innan man beräknar att lådan tänker expediera växlingsordern.

Under provkörningen använde soffpotatisen i nio fall av tio automatläget. Även där måste gaspedalen släppas en aning för att växelbytet ska ske ryckfritt, men innan man lärt sig att förutse bilens kynne blir färden lätt småstudsande. Meningen är förstås att man ska växla sportigt med rattpaddlarna eller spaken.

BMW 330i har en unik plats på marknaden med sina skarpslipade köregenskaper och sin magnifika motor. Men SMG-paddlandet fjärmar mig från körupplevelsen. BMW:s manuella låda kan uppfattas som lite kärv men ingen annan bjuder lika delikat känsla.

Med SMG hamnar något mellan mig och bilkörningen, ett filter som blurrar skärpan i stället för att bära fram bilens grundläggande egenskaper. Spara 16500 kr och slipp papper runt godisbiten!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!