BMW 330xi

Provkörning av BMW 330xi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 

4 ventiler/cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 89,6/84,0 mm, 2979 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5900 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 3500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda (5-stegs automat +21400 kr.).

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak multilänkaxel.

STYRNING 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 m. 

BROMSAR 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK

Fälgar 7 tum, däck 205/50 R 17.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 447, bredd 174, höjd 143, spårvidd fram/bak 148/149. Tjänstevikt ca 1670, maxlast ca 425, max släpvikt ca 1 800. Tank 63 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgift)

Toppfart 247 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,6 s. Bränsleförbrukning EU-norm blandad körning 0,99 l/mil.

Lantligt värre

Farväl till BMW 328, ur askan stiger BMW 330 med vassare motor och fyrhjulsdrift som tillval.

Hon ser riktigt, riktigt förbannad ut och det är inte så konstigt. Här har hon bestämt sig för att fotvandra i de fridfulla bayerska skogarna. Slappna av, slippa storstadens stress. Och så störs friden av BMW efter BMW som brakar fram mellan tannenbaumarna. Vi är säkert det trettionde ekipaget som kommer flygande över krönet.

Hon hytter med näven när vi smyger förbi. Tanken att stanna och förklara att det är BMW som lurat ut oss i skogen under förespeglingen att det handlar om en avlyst rallysträcka är inte lockande.

BMW är måna om att vi ska prova den nya fyrhjulsdrivna versionen av 3-serien under realistiska förhållanden. Eftersom det saknas is och snö, därför har man lett ut oss på vad som måste vara en vandringsled genom vackra trakter. Utan att informera vandrarna. 

Med BMW 330xi återinför BMW möjligheten för 3-seriekunder att välja till fyrhjulsdrift. Systemet bygger på samma princip som det som sitter i terrängbilen BMW X5. Det innebär en permanent fyrhjulsdrift med fixerad kraftfördelning mellan fram- och bakaxel. I BMW:s fall har man valt att fördela 62 procent av kraften till bakhjulen och 38 procent fram. Det finns flera skäl. Mer kraft på bakhjulen gör att styrningen påverkas mindre än på en bil med 50/50-fördelning. Det ger ett mer bakhjulsdrivet beteende, något som BMW strävar efter.

Med mindre kraft fram blir bilen också lättare att manövrera på små utrymmen, utan känslan av att hjulaxlarna "kämpar mot varandra". 

Dessutom, berättar en BMW-tekniker, har drivaxlarna fram begränsat utrymme under motorn och kan inte göras kraftiga nog att tåla så mycket som 50 procent av motoreffekten.

Endast emblemet bak och 15 millimeter högre markfrigång skiljer en fyrhjulsdriven BMW 3-serie från en bakhjulsdriven på utsidan.

På torr asfaltsväg känner i alla fall inte jag någon skillnad i beteende mellan en fyrhjulsdriven och bakhjulsdriven 330.

På "den hala grussträckan i skogen" är det däremot tydligare att 330xi driver med alla, i alla fall om man kopplar ur det aktiva antisladdsystem (DSC på BMW-språk) som är standard. Med systemet urkopplat är det möjligt att få 330xi att understyra, det vill säga gå rakt fram i en sväng, om man kliver på gasen för tidigt. Men det är betydligt svårare än i en bil med 50/50-fördelningen av kraften. Beteendet är för det mesta bakhjulsdrivet.

Fyrhjulsdrift i 3-serien finns till en början bara i 330-modellen och kostar 24000 kronor extra. Då ingår visserligen det aktiva antisladdsystem som normalt kostar 8700 kronor men något klipp känns det inte som. Utom kanske när du har bråttom till BB och ska upp för den isiga backen som alla andra fastnar i...

Nytt i 330xi är även motorn. BMW:s 2,8-litersmotor som suttit i bland annat 3- och 5-serien har fått större cylindervolym och mer kraft. Som modellnamnet antyder är den raka sexan på tre liter och effekten har ökat från 193 hästar vid 5300 r/min till 231 hästkrafter vid 5900 r/min. Även maximalt vridmoment har stigit från 280 Nm vid 3 500 r/min till 300 Nm vid samma varvtal.

Cylindervolymens ökning har skett genom större slaglängd och den åtgärden står enligt BMW för 30 procent (11,6 hk) av effektökningen. Ytterligare 4,8 hästkrafter (12 procent) har åstadkommits genom att öka öppningstid och öppningsgrad på insugsventilerna vid vissa varvtal. Största delen av effekthöjningen, 22 hästar (57 procent) har BMW fått fram genom att främja genomströmningen i insug och grenrör. Kommunikationen mellan gaspedal och gasreglage sker på 330-modellerna helt elektroniskt. Drive by wire kallar BMW principen och fördelen är att styrdatorn kan programmeras att reagera olika på samma gaspedalsläge i olika situationer. Gasreponsen kan programmeras att kännas helt annorlunda på olika växlar.

Den fantastiska gasresponsen är också det första jag reagerar på när jag börjar köra BMW 330. Ljudet är mulligare än tidigare med en härlig dov ton på lägre varv och glad, vass sång när varvet stiger. 

Motorn har god kraft på låga varv men känns lite seg innan 4000 r/min nåtts. Sedan blir det bara roligare upp till rödmarkeringen vid 6000 r/min. 

BMW uppger accelerationstiden från stillastående till 100 km/h till 6,6 sekunder för 330xi. Så snabb kändes den inte, Teknikens Värld återkommer med egna siffror.

Den omarbetade trelitersmotorn ersätter helt 2,8-litersversionen och återfinns i hela BMW 3-serien, Z3 och som ett billigare alternativ till V8-motorn i terrängbilen X5.

Med trelitersmotorn stiger priset med 13000 kronor i 3-seriebilarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr