Provkörning av BMW 335i Cabriolet

Provkörning av BMW 335i Cabriolet

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Ruggigt kompetent cabriolet som kommer att göra liver surt för konkurrenterna. Inga konstigheter på dålig väg, tyst i kupén. ”Vill ha-faktorn” är minst sagt hög.

Basfakta

Pris 

Från 483 000 kronor.

Motor

6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Dubbla turbo och laddluftkylare. Borrning/slag 84,0/89,6 mm, cylindervolym 2 979 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 300 och 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel med fem stag.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8/8,5 tum, däck 225/40 WR 17. 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 458, bredd 178, höjd 138, spårvidd f/b 150/151. Tjänstevikt 1 810, maxlast ca 430, max släpvikt 1 700. Tank 63 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h (begränsad). Acceleration 0-100 km/h 5,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,49, landsväg 0,70, blandad körning 0,99 l/mil. CO2 = 238 g/km.

* Enligt tillverkaren.

 

Öppnar för succé

I tjugo år har BMW tillverkat öppna versioner av sin 3-serie. De har blivit storsäljare. Nu kommer E93 och det mesta talar för att succén ska fortsätta.

BMW 3-serie coupé har lovordats över hela (bil)världen. Snygg, väluppfostrad på vägen och inte minst den dubbelturboladdade sexan på 306 hästkrafter har gett många bilvänner våta drömmar.

Nu kapar BMW taket av coupéversionen och ersätter det med en öppningsbar, 120 kilo tung takkonstruktion. Totalt sett har 3-serie cabriolet lagt på sig 200 kilo, jämfört med coupén,  vilket är exakt lika mycket som den föregående versionen (E46) gick upp i vikt som taklös.

Det här är första gången BMW satsar på ett plåttak när det gäller cabriolet, tidigare har det handlat om canvastak.

Konstruktionen öppnar och stänger sig med elhydraulik och operationen tar 22 eller 23 sekunder beroende på om du fäller upp eller ner.

De 700 komponenterna arbetar på ett oerhört fascinerande sätt oavsett vilken riktning de rör sig i. Det går inte i en hel rörelse utan stannar, drar sig samman, och sätter fart igen. Du har säkert inte undgått att lägga märke till Citroëns robotreklam för sin C4-modell. Den verkar ha varit förebild för BMW-grannen Edscha som tillverkar taket och levererar det komplett till BMW. Edscha är till vardags specialister på – gångjärn.

För att taket ska få plats i övre delen av bagageutrymmet har det fått en helt annan linje än sportcoupé, det sluttar brantare nedåt baktill.

Bakrutorna är 30 procent större än på föregående 3-serie cabriolet.

Att få en så öppen känsla som möjligt är viktigt för BMW och har varit det från allra första början. Tanken är att skuldran på bilen skall vara helt rak.

Av den anledningen har bakdelen på BMW sportcoupé sänkts med 13 mm och bakljusen har minskat i höjd med lika mycket.

13 millimeter  låter inte mycket, och är det inte heller. Detta mått är heller inte anledningen till att ilastning av större väskor bak är en omöjlighet om taket är nedfällt. En flygkabinsväska går inte in under taket, eftersom det är så tight mellan det nedfällda taket och bakstammen. Om du lägger in denna kabinväska när taket är uppfällt får den dock plats. Enligt BMW ryms det 210 liter bagage med nedfällt tak, men den sofistikerade konstruktionen tar mycket plats – inte tu tal om det.

BMW är förstås medvetna om detta och har tänkt till.

Baksätesryggen i BMW 3-serie cabriolet är nämligen nedfällbar. När detta, med ett enkelt knapptryck, är gjort visar sig en genomlastningslucka, 40 centimeter bred.

På en cabriolet, där väggen mellan kupé och bagagerum alltid har varit ett viktigt moment för att behålla vridstyvheten, är det en aning revolutionerande.

Vad BMW gjort i stället är att montera en aluminiumbjälke  bakom bakstolarna, de är bultade alldeles intill i karossidan. I denna sitter även de två störtbågarna som på millisekunder skjuts upp om bilen är på väg att slå runt. Tidigare satt dessa bågar i utrymmeskrävande boxar.

Från aluminiumbjälken löper två stöttor ned till golvet för att ytterligare förstärka den plåt som tagits bort för genomlastningshålet.

Enligt BMW har de med denna konstruktion inte bara tjänat tio kilo i vikt, jämfört med en solid vägg, de har även åstadkommit bättre vridstyvhet.

Men det finns förstås nackdelar. Den fällbara baksätesryggen är tunn och stenhård. Det känns ungefär som att luta ryggen direkt mot plåten. Längre resor där bak kommer inte att vara populära.

Oftast är man emellertid inte fler än två i en cabriolet och som extrautrustning erbjuder BMW fyra måttsydda väskor som kan placeras på den nedfällda baksätesryggen och repar då inte klädseln på sätet.

Har du alla väskorna på plats täcker du genomlastningshålet och ett av I-världens allra viktigaste tillbehör, golfbagen, får inte plats. Så det blir till att prioritera.

Men en cabriolet som inte rymmer en golfbag är osäljbar i USA, modellens absolut största marknad före Tyskland och England.

Att öppna bilar har en tendens att fladdra i hjulställen och skaka i ratten är inget man blir förvånad över, det är snarast legio.

På den fronten uppför sig BMW 3-serie cab väldigt bra, så bra att jag inte kan påminna mig att jag kört en bättre bil i öppet utförande tidigare. Någonsin.

Att köra på dålig väg eller över vägskarvar bekommer inte bilen ett smack. Det känns helt enkelt som att köra BMW 3-serie sportcoupe. Och det är inget dåligt betyg.

Stötdämpare och fjädring är visserligen ”nedrustade” en aning för att det ska kännas mera komfortabelt, men aldrig någonsin skulle jag vilja kalla cabben för en mjuking. Inte i 335i-utförande i alla fall, vilket var det enda alternativ som stod till buds vid vår provkörning i Phoenix, USA.

Vindbrus är ofrånkomligt i en bil vars tak skarvats tre gånger, men inte heller här fallerar BMW. I svensk motorvägshastighet tänker du inte på att du åker cabriolet. Nu pratar vi taket på. I 160 km/h kanske du börjar märka det, men det ökar inte hysteriskt mycket vid 200 km/h.

Det här förefaller helt enkelt vara en mycket kompetent mellanklass-cabriolet som borde skrämma bilar som Volvo C70 och Audi A4 . 

Motormässigt kommer modellen med fem motoralternativ när den introduceras 24 mars. En är diesel, se separat lista.

Intressant är att BMW låter en helt ny direktinsprutad rak fyra med 170 hk göra debut i just denna öppna version. Den är dessutom försedd med en så kallad stop-and-go-funktion vilket innebär att motorn stannar när du stannar och startar när du trycker ner kopplingen.

Priset för 3-serie cab med just den motorn, som är instegsmodell, börjar på 365 000 kronor och sedan kan det nästan bli hur dyrt som helst beroende på vilka tillbehör du väljer.

Vindskydd är till exempel inte standard även om det borde vara det. Utan detta är risken för nackspärr, som i de flesta cabbar, uppenbar.

Nu tror jag inte att det står och faller på ett vindskydd ingående i priset om du väl står med pennan i högsta hugg för att teckna order på en tre-cabriolet. 

Jag är lätt avis på dig om du har råd att köpa en.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!