Provkörning av BMW 335i Cabriolet

Provkörning av BMW 335i Cabriolet

Genom att förstärka de utmärkande dragen får BMW 3-serie Cabriolet och Coupé förnyad livskraft. Flagg­skeppet 335i blir bestulen på en turbo, men har ändå styrkan i behåll.

Pinade av karga vintertider, kyla och snö kan det behövas någon form av uppmuntran. Eller åtminstone en påminnelse om att det kommer varmare dagar, stunder med läckra bilar och somriga upplevelser.

Cabriolet- och coupéversionerna av BMW 3-serien är lyckopiller för en introvert vintersjäl. Med modellårets kosmetiska lyftning har bilen blivit tre centimeter längre då BMW-njurarna sväller ut lite framåt. Frontspoilern är annorlunda liksom strålkastarnas utformning. Matta ”ögonlock” och rundningarna på glashusen skiljer dessutom Coupé/Cabriolet från sedanen. De standard­monterade Corona-ringarna med klart lysdiodljus deklarerar tydligt märkes­tillhörigheten. 

 Instegsmodellen 318i på 143 hästkrafter lär knappast gå åt som smör i solsken. I stället tar jag plats i flaggskeppet 335i utrustad med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan (24 200 kronor).

 Till skillnad från föregångaren har motorn nu blott en turbo. Motorn är gemensam med den i 535i GT. Turbon består av två skovelhjul som får fart från avgaserna från tre av motorns sex cylindrar. Fördelen gentemot dubbla seriekopplade turboaggregat är rappare gasrespons och sänkt förbrukning med sju procent (Cabriolet). 

 Motorn är definitivt en av höjdpunkterna och jag väljer givetvis den öppna bilen för att avnjuta den bäst. Elhydrauliken ser till att mecka ner taket, en småslö process på 22 sekunder som sker stillastående.

 Under massivt muller och en del magpirr slungas den 1 810 kg tunga bilen iväg. Effekten är 306 hästkrafter och det maximala vridmomentet 400 Nm från 1 200 r/min.

 Modernare och mer påkostade stötdämpare ska göra bilen mer följsam än tidigare, något som med provbilens vinterdäck är svårt att bedöma. Fem motoralternativ till Coupé kan fås med fyrhjulsdrift, xDrive. Någon 335Si-version kommer inte, enligt BMW.

BMW 335i Cabriolet

Pris

509 000 kronor.

Motor

6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Enkelturbo och laddluftkylare. Borrning/slag 84,0/89,6 mm, cylindervolym 2 979 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel med fem stag.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 8/8,5 tum, däck fram 225/45, bak 255/40 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 461, bredd 178, höjd 138, spårvidd f/b 150/151. Tjänstevikt 1 810, maxlast cirka 430, max släpvikt 1 700. Tank 63 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h (begränsad). Acceleration 0-100 km/h 5,8 s. (5,7 aut).

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,24, landsväg 0,67, blandad körning 0,88 l/mil. CO2 205 g/km.

Skatt

6 095 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!