Provkörning av BMW 335i Coupé

Provkörning av BMW 335i Coupé

Basfakta

Pris

418 000 kronor.

Motor

6-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar , 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 84/89,6 mm, cylindervolym 2 979 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 300 och 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre bärarmar, bak multilinkaxel med tre stag.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8/8,5 tum fram/bak, däck 225/45 WR 17/255/40 WR 17 fram/bak.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 458, bredd 178, höjd 138, spårvidd f/b 150/151. Tjänstevikt 1 600, maxlast ca 405, max släpvikt 1 700. Tank 63 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 (begränsad) km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,43, landsväg 0,67, blandad körning 0,95 l/mil. CO2 = 228 g/km.

* Enligt tillverkaren.

 

Skönt med egen kuppe!

BMW har en lång tradition av tvådörrars coupébilar. Den första, legendariska 327, kom redan 1938. I det här fallet är inte traditioner till för att brytas. Varsågod: BMW 335i Coupé.

Att skriva pressinformation för BMW innebär bland annat att du ska använda ordet dynamisk i alla möjliga och omöjliga fall. Gärna flera gånger i varje mening. Kan du dessutom se till så att det finns med en världspremiär lite här och där ligger du nog bra till.

Enligt pressinformationen gällande BMW 335i Coupé är detta världens första bil med en rak sexa, två turboaggregat och högprecisions bränsleinsprutning i kombination.

OK.

Vad som exakt personifierar det sistnämnda låter jag vara osvuret. Det är i alla fall direktinsprutning de menar. Men, om vi bortser från allt ordbajs: BMW har tillverkat en sjusärdeles läcker motor till en läcker bil!

Om coupébilar är tradition i huset BMW så är turbo inte det. I produktionstal är det i stort sett knappt tvåtusen BMW 2002 Turbo mellan 1971 och 1973 vi talar om. Ett turboaggregat förirrade sig också in i en BMW 745 på 80-talet. När det gäller motorsport kramade BMW ur 1500 hästkrafter (under korta kvalificeringsstunder) ur en 1,5-liters motor i F1 på 80-talet.

Riktigt så mycket effekt pratar vi inte om här.

Den tre liter stora sexan ger 306 hk vid 5 800 r/min och det är ju inte så fasligt långt borta från de 3-serie som pryds med M-logotyp.

Men den här motorn är i sin karaktär så långt borta det  går från den högvarvande M3-sexan som älskar att yla i närmare 8 000 r/min..

306 hästkrafter är bara halva sanningen. Vi pratar om ett maximalt vridmoment på 400 Nm och det redan vid sanslöst låga 1 300 r/min och ända upp till 5 000 r/min. I stort sett kan man säga att motorn drar på max kraft ända upp till red line som är 7 000 r/min. Så känns det i alla fall. Det är förstås de två, små, turboaggregaten som ger denna nya coupé dessa läckra egenskaper.

Turbomotorer kan ha den egenheten att de ger all kraft på ett påtagligt sätt vid drygt 2 000 r/min beroende på laddtryck. Men sexan i 335i känns aldrig som en turbomotor, den låter inte turbomotor, den känns bara som en råstark sugmotor. Och, det är viktigt, den har alltjämt ett läckert orrigt ljud som gör att jag allt som oftast faller tillbaka till neanderthalstadiet och tokvarvar mig igenom en österrikisk vägtunnel. Som tur är finns det många av den sorten i trakterna kring Innsbruck!

Motorn suger iväg den 1 375 kg (tomvikt) tunga BMW 335i Coupé så att man häpnar bakom den treekrade ratten. 0-100 km/h tar 5,5 sekunder om du växlar korrekt i den sexväxlade manuella lådan som sitter där som standard. Har du valt Steptronic-automat med lika många växlar tar det 5,7 sekunder. Det sistnämnda alternativet, för 21 400 kr, är absolut inget fel även om det kan tyckas som att svära i kyrkan när det gäller en BMW som ju anses vara förarens bil.

Men automatlådan har förfinats med åren och är idag en blixtrande snabb och smidig historia. BMW hävdar att en nedväxling (om så lådan måste gå ned två steg) bara tar 100 millisekunder. Växlingarna är hursom snabba och läser man pressinformationen är de även dynamiska.

Mycket motor och växellåda här men faktum är att BMW bestämde motorkonfigurationen först och sedan började snickra på resten. Motorer är viktigt för bayrarna.

Och när vi ändå är inne på ämnet. Treserie-coupén kommer förstås med andra motorer än denna även om vi inte fick tillfälle att provköra dem nu. Samtliga anländer Sverige den 23 september.

På bensinsidan bjuds två alternativ till. 325i med 218 hk/250 Nm och 330i med 272 hk/315 Nm. I båda fallen är det förstås raka sexor, men utan överladdning. Här kan man ju också se hur BMW prioriterat vridmoment istället för hästkrafter. Den i stort sett lika stora sexan i 330i är bara 34 hk klenare utan turbo. Cirkapriserna är satta till 326 000 respektive 389 000 kronor. Fyrcylindriga motorer kommer 2008.

Dieselvännerna kan välja på tvenne trelitersalternativ (sexor även här) med turbo och olika trimningsgrad. 330d ger 231 hk och 500 Nm, 335d har 286 hk och 580 Nm. Prislapp: 394 000 och 442 000 kronor. Intressanta motorer inte minst med tanke på bränsleförbrukning som vid blandad körning anges till 0,65 respektive 0,75 liter per mil.

BMW 335i är heller inte förvånansvärt törstig. 0,95 liter per mil vid blandad körning för anses som helt OK med tanke på effektuttaget. Hur många som klarar av att hålla den förbrukningen, det är en helt annan historia.

Samtliga 3-serie coupé, utom 335d, kommer med manuell låda som standard. 

Helt nytt (här kan man verkligen tala om världsnyhet) vad gäller karossformen är att de kommer att erbjudas även med fyrhjulsdrift eller xDrive som BMW döpt den till. 24 000 kronor kostar nöjet att driva även med framhjulen. Underligt nog kommer det inte till denna den motorstarkaste modellen…

Denna fjärde generation 3-serie coupé har BMW jobbat extra mycket med för att verkligen skapa coupélinjer. Dörrarna är extremt långa, A-stolpen tiltad bakåt, glasytorna är små. Optiskt sett har de skapat en synvilla som gör att bilen ser bredare ut än den egentligen är med sina 178 cm. De stora, lågt placerade, luftintagen i spoilern hjälper till.

Coupélinjerna framhävs elegant av aluminiumramen som löper runt sidorutorna. Från botten av A-stolpen till och med den bakre designgimmicken Hofmeisterknicken är den tillverkad i ett stycke! De yttre backspeglarna är unika för coupéversionen och designade för att smälta in i karossens former.

Bi-xenon strålkastare ingår i priset. Med dem kommer ytterligare utvecklade corona-ringar som nu är så kraftiga att de är godkända som dagslyse. Det ska helt enkelt inte gå att ta miste på vad det är för märke som kommer farandes. Corona-ringarna håller på att bli ett lika starkt ID som BMW-njurarna.

Coupén är tio kilo lättare än sedanversionen. Detta uppnått genom att använda plast ibland annat framskärmarna. Trots viktminskningen hävdar BMW att chassit är hela 25 procent styvare än en vanlig sedan. Inget jag kan påstå att jag kände av under provturen, den uppförde sig på väg som - en BMW 3-serie helt enkelt - med allt vad det innebär av bakhjulsdriven körglädje och utmärkta vägegenskaper. 335i är försedd med sportfjädring från start vilket fungerar utmärkt på slingrande alpvägar men förstås kan kännas aningen stötig i stadstrafik och över korta ojämnheter. Ingenting jag direkt störs av, andra kommer att göra det.

Vad jag imponeras över i 335i Coupé är tystnaden. Visserligen är österrikiska vägar i oändligt mycket bättre skick än svenska men 3-serie Coupé upplevs som nästan kusligt tyst. Ibland fick jag känslan av att sväva fram i ett ljudlöst flygplan!

BMW skulle nog beskriva det som, typ, dynamiskt.

Det är i alla fall ett stycke fint motorredskap BMW tagit fram. Ska jag hitta något att klaga på är det aktern på bilen som inte känns helt lyckad. Andas en hel del Saab och det passar inte på den här biltypen.

Baksätet är förstås inte optimalt för långa resor, men är inte de som har lyckan att sitta fram för långa, och framförallt inte sänker ned sätet i sitt lägsta läge så är det uthärdligt. Ganska länge faktiskt. Det finns bara två säten bak och de separeras av en rejäl mittkonsol.

BMW 335i Coupé kanske inte direkt är en utmanare till BMW M3, men definitivt ett alternativ till den som inte hysteriskt söker kraft och rå styrka.

Nu menar jag förstås nuvarande generation av BMW M3. När den nya kommer nästa år, med V8-motor på 400 hk, är det en helt ny historia.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!