Provkörning av BMW 340i Gran Turismo

De tyska premiumtillverkarna slåss om att erbjuda modellvarianter i det oändliga. BMW 3-serie Gran Turismo var en typ ingen frågat efter men konceptet gillades av både märkestrogna och nyfikna. Nu kommer den med en mild facelift.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Lejonparten av kunder till 3-serie Gran Turismo är nya för BMW. Modellen är en mycket viktig inkastare på de tre viktigaste marknaderna i Kina, USA och Tyskland. Nu drygt tre år efter premiären är det dags att fräscha till 3 GT. Mest märks några nya motoralternativ, nymejslad front och upp­daterat (till nivå nya 7-serie) navigationssystem Professional. Högre utrustningsnivå över hela linjen gör att det så kallade ”kundvärdet”– det man får för pengarna – har höjts. Nytt för året är appen BMW Connected som möjliggör att din smarta telefon kan konfigureras med bilen betydligt enklare. E-tjänsterna utvecklas hela tiden inom bilindustrin och det nya BMW-formatet är lätt att använda och grundligt genomfört även om vissa tilläggsfunktioner kan kännas onödiga. Appen är tillgänglig för alla uppkopplade BMW-bilar.

Nya infotainmentsystemetet hämtas delvis från 7-serie. Här med den tjockare M Sport-ratten, annars väldigt mycket klassisk 3-serie interiör.

Karossformen Gran Turismo parad med 3-serie har visat sig lyckad. Läser man måtten utan att se på bilen så är dessa väldigt lika en modern suv med hög höjd, i sammanhanget rejäl markfrigång och långt axelavstånd. Designteamet har lyckats trolla med linjerna, GT baseras på den förlängda 3-Serie Lang som tillverkas för och i Kina. För att spetsa GT-formen har fronten på modellår 2017 fått en ny konfigurering av luftintag för ännu argare look, LED-ljus är nu standard och bakpartiet har fått nya L-formade bakljus. Uppfräschningen är ytterst mild, noviser ser ingen skillnad och skiftet ger inte upphov till 3 GT-bilbyte annat än för bara sakens skull.

Interiört är det en gnutta lyxigare med pianolack och mer kromade pyntlister. Enda tillgängliga motoralternativet på plats i Dingolfing utanför München där de flesta BMW-bilar – inklusive 3-serie GT – tillverkas är 340i, vilket skickar extra fet BMW-känsla till anrättningen. Rak sexcylindrig maskin av nya motorgenerationen kopplad till den åttastegade Steptronic-lådan. Lägg därtill bakhjulsdrift (xDrive kostar cirka +20 000 kronor) så är 340i GT något både för trogna BMW-hjältar som nyfrälsta själar.

3 -serie Gran Turismo (internkod F34) kommer med fem diesel- samt tre bensinalternativ. Ingen hybrid. Foto: TOM KIRKPATRICK

326 hästkrafter slungar iväg Gran Turismo 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Någon ”M3 Gran Turismo” är inte på gång – 340i GT räcker helt enkelt till i de flesta körsituationer. Det långa axelavståndet gör färden på Autobahn lugn, även uppe i hög fart. Längden gör även kupén ordentligt rymlig, baksätet får endast konkurrens av Skoda Superb. Trots konkurrens av det nästintill klassbästa baksätet är alltjämt förarplatsen bästa sitsen hos ”nya” 3 GT.

BMW 340i Gran Turismo

Pris

487 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 2 998 cm3. Max effekt 326 hk (240 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 380-5 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 482, bredd 183, höjd 151, spårvidd f/b 154/159. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 785, maxlast 570, taklast 100, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 520-1 600 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,95 l/mil, landsväg 0,55 l/mil, blandad körning 0,70 l/mil. CO2 159 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

1 416 kronor per år.

Rivaler

BMW 340i Touring

Foto: MOESCH.FOTOGRAFIE@T-ONLINE.DE

Likadan drivlina och 20 000 kronor billigare är 3-serie Touring det mer likställda BMW-valet. Vi skulle nog ändå satsa på det mer användarvänliga GT-formatet!

Pris: 467 500 kronor.

Skoda Superb 2,0 TSI 280 DSG6 4x4

Skoda är nog inte med i konkurrensmatrisen hos BMW München, men är man baksätes­fetischist är Superb en Gran Turismo-utmanare. Billigare – även som fullutrustad.

Pris: 371 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!