De i dag så populära coupéerna får ligga i. Först parades 4-serie Coupé med X3. Resultatet blev den besynnerliga X4, en högbyggd suv med coupéformad överbyggnad.
Sedan skickades coupémodellen att träffa 3-serie Touring i sängkammaren. Resultat ser vi här. En 4-serie Coupé med fem dörrar.
Yttermåtten för coupémodellerna med två och fem dörrar är identiska. Det som har skett är att femdörrarsversionens tak är draget längre bakåt för att ge baksätespassagerarna mer takhöjd. Taklinjen är 112 millimeter längre, innan bakluckan börjar slutta nedåt.
Benutrymme i baksätet och axelavstånd är detsamma i de båda coupémodellerna.
Ett genidrag, varken mer eller mindre.
Coupélinjer i all ära, tvådörrarsbilar har fånigt långa dörrar som är opraktiska att använda. Både när man ska gå ut ur bilen på en trång varuhusparkering och när man ska sträcka sig efter säkerhetsbältet. För att inte tala om hur praktiskt det är med bakdörrar när man vill använda baksätet. Skicka in ungar eller bara lägga en väska på baksätet.
Jämfört med tvådörrarscoupén har bagageutrymmet genomgått en metamorfos. En halvkombibaklucka öppnar stort, dessutom med elektrisk kraft. Som tillval går det att beställa ”Smart Opener” som öppnar elbakluckan med en fotrörelse.
Enligt pressmaterialet går det att lasta in två golfbagar eller en jolle (!). Baksätets ryggstöd är tredelat och gör det möjligt att kasta in ett par skidor mellan ytterplatserna. Även tvådörrarscoupén går att få med 40/20/40-fällning, men bara som tillval.
Alla ändringar är gjorda med elegansen i behåll. Plus utan minus, det är som att ta ut pengar från bankomaten utan att det blir mindre på kontot. Till och märkets berömda Hofmeister-knyck på bakre takstolpen finns kvar.
Baksätet är bättre än det i coupéversionen, som bara är tvåsitsigt. I Gran Coupé finns plats för tre personer. Men den som sitter på mittplatsen sitter dåligt. BMW säger att bilen rymmer 4+1 personer.
En liten nackdel till: Den låga taklinjen ger ett dåligt insteg till baksätet. Mittstolpen är också i vägen för fötterna vid insteget.
Jag provkör bilen med tvålitersfyran som ger 245 hästkrafter med stöd av en twin scroll-turbo. Modellsiffran är 428i, en gång i tiden reserverad för sexcylindriga motorer, men man börjar vänja sig. Prestandan som bestås av de fyra cylindrarna räcker och blir över. 0-100 km/h går på 6,1 sekunder.
Att modellen har fått extra bakdörrar påverkar inte egenskaperna på vägen. 4-serien är snäppet sportigare än 3-serien, den har lägre tyngdpunkt och bredare spårvidder både fram och bak. Ändå är inte Gran Coupé obekvämt stum, snarare distinkt. En riktigt härlig GT skulle jag vilja påstå, om det inte vore för det att BMW redan tillverkar en sådan. Nämligen 3-serie GT.
Därmed kommer vi in på ämnet kannibaler.
Börjar det inte bli för trångt i BMW-programmet? Sannolikt kommer Gran Coupe skapa en del kannibalism inom märket och ta kunder från framför allt 3-serie GT.
Precis som Gran Coupé är GT en femdörrars halvkombi. GT-modellen är dock 19 centimeter längre och tolv centimeter högre än Gran Coupé. Dessutom cirka 10 000 kronor billigare. Svårt val.
Varför man över huvud taget ska betala extra för sluttande tak och avsaknad av rutramar är en helt annan fråga.
BMW 428i Gran Coupé
Pris
375 400 kronor, säljs nu,
Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 90,1/84,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) mellan 5 000-6 500r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 250-4 800 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda eller 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 464, bredd 182, höjd 139, spårvidd f/b 154/159. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 585, maxlast 485, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480-1 300 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,1 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,89, landsväg 0,53, blandad körning 0,66. CO2 154 g/km.
Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.
Skatt
1 100 kronor per år.
Rivaler
Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro
Audi A5 kom redan 2007. Sportback heter femdörrarsversionen som kom två år senare, finns med både fram- eller fyrhjulsdrift.
Pris: 376 700 kronor.
Lexus IS 250
Tredje generationen IS har fått coupéprofil, och mäter låga 1,43 meter i höjd. V6-motor till skillnad från européerna, halvkombilucka saknas.
Pris: 306 600 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.