Bakhjulsdrivna 430i svänger gärna med höfterna och visar upp en fin balans. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av BMW 430i Coupé

Årets snackis har nått Sverige med sin kontroversiella design. Vi provkör och ser om nya 4-serien bjuder på mer än ett uppkäftigt utseende.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

BMW har verkligen tagit ut svängarna med sina grillar senaste tiden. I de lyxigaste modellerna X7 och 7-serien har njurarna i fronten blivit så stora att det kommer bli svårt för BMW att öka storleken ytterligare. Men det problemet har BMW nu löst genom att titta i historie­böckerna och ställa grillen på högkant. Stående grillar sågs så tidigt som på 30-talet från BMW:s håll. En design som varit återkommande i märkets historia, på 3-serien sågs designen senast under 90-talets E30. Då i inte lika extrema dimensioner som vi ser på nya 4-serien. Och 4-seriens nya grilldesign är ingen engångsföreteelse, dragen känns tydligt igen på den nya elbilen BMW iX och kanske är det här början på BMW:s nästa grillrevolution.
Att bortse från grillen är svårt, men då framstår designen i stället som tillbakadragen. De hårda karossvecken längs sidan som fanns på den tidigare generationen är borta, och det finns inga markerade höfter, trots att bilen blivit bredare än tidigare. Baktill är designen fortsatt slätstruken, att det är bakänden på en BMW är inte helt självklart.

1 av 6: De extrema formerna i fronten avslutas med en elegant men anonym bakdel. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

I grunden bygger den på 3-serien, något som blir tydligt efter att ha tagit plats bakom ratten där det mesta känns igen. Skillnaden ­återfinns i de långa dörrarna och en trängre kupé. Sittpositionen är låg, men trots det är takhöjden knapp för längre personer. Exempelvis sitter 192 cm långe Erik Wedberg dåligt då huvudet tar i taket. Personligen har jag inga problem med takhöjden, en bonus av att endast vara 166 cm lång, och jag kan i stället njuta av de riktigt sköna stolarna som i provkörningsbilen är extrautrustade med justering för ryggstödets bredd. Flyttar vi ett steg bakåt till baksätet är det trängre. Benutrymmet är bra men takhöjden är på marginalen för passagerare längre än 165 cm.

Med ett knapptryck startas motorn i ett lågmält, tämligen oinspirerande buller. Under huven sitter en fyrcylindrig bensinmotor med väl tilltagen kraft: 258 hästkrafter och 400 newtonmeter. Det är ingen nyhet, men i dagens BMW-modeller betyder talet 30 i modellbeteckningen enbart en cylindervolym på 3,0 liter om det rör sig om en dieselmotor. På bensinsidan krävs det M440i för att få en tre liter stor sexcylindrig motor. Men det kommer att visa sig att vi inte saknar de två extra cylindrarna så mycket som vi först trott. Drive väljs genom växelväljaren på mittkonsolen, i nya 4-serien är det endast automatlåda som gäller. Manuell växellåda finns enbart till toppversionen BMW M4.

Inte heller uppe i fart är det någon ­speciellt sportig känsla som förmedlas genom motor och växellåda. Men körbarheten är riktigt bra – 30i-motorn är en urstark arbetshäst. Samspelet med den åttaväxlade lådan är klanderfritt, både motor och låda reagerar snabbt på gaspådrag och med en linjär kraftutveckling samt växellådans förmåga att alltid ligga på rätt växel blir körningen ­bekymmersfritt njutbar. Kraften finns alltid där och vid aggressivare gaspådrag räcker 30i-motorn långt. 0-100 km/h anges till 5,8 sekunder, men i verkligheten har bilen svårt att få ner ­kraften i asfalten. Att drivningen endast sker på bakhjulen är en del av problemet, att bilen rullar på vinterdäck en annan. Men problemet ligger också i att antispinnsystemet är alldeles för känsligt. Accelerationen går på halvfart även i farter över 100 km/h, läggs antispinnsystemet i sportläge blir kraftutvecklingen helt annorlunda när mycket mer av ­motorkraften utnyttjas. Det utan att det vållar problem för säkerheten. Bakhalt blir det bara i låga hastigheter, ingen fara så länge antispinnsystemet är kvar i sportläget. Helt bortkopplat blir bilen vild, men samtidigt är den härligt lättkontrollerad på sladd.

1 av 7: Den stora grillen ger 4-serien ett minst sagt unikt utseende. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 7: 430i ger en fyrcylindrig motor med 258 hästar och en urstark karaktär. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 7: Interiören är samma som i 3-serien. Skärmen styrs av vred, touch eller gester. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 7: Digitalt mätarkluster känns igen från övriga BMW-modeller. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 7: Knappar i överflöd, lång inlärning krävs för att hitta med muskelminnet. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 7: Riktigt sköna säten, men längre förare har problem med takhöjden. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Men som så många gånger förr när det kommer till BMW så drabbas körupplevelsen negativt av punkteringssäkra däck. Och i kombination med 4-seriens hårda sättning och direkta styrning förstärks effekten. Ett punkteringssäkert däck har en hårdare stomme än ett vanligt däck för att klara av belastning även efter en punktering. I fallet med 4-serien blir det att allting är fast och hårt från ratten ner till däckets stomme. Kvar finns bara däckets mönstergummi, som är mjukt för att ­generera grepp på vintern. Kombinationen av dels hård stomme/mjukt mönstergummi och dels det fasta BMW-chassit resulterar i både sämre styrprecision och sämre stabilitet.
På kurviga vägar går det dock fortfarande att ha roligt bakom ratten. Instyrningen är alltjämt svåravvägd, men under belastning i svängar där däcken ligger uppspända försvinner mycket av det simmiga beteendet. Ut ur kurvan är bakvagnen (med antispinnsystemet i sportläge) skönt medstyrande tack vare bakhjulsdriften.

Provkörningsbilen har den adaptiva M fjädringen som tillval vilket ger en extra dimension åt det sportigare hållet. 4-serien har redan i standardutförande en 21 mm lägre tyngdpunkt och 10 mm lägre markfrigång jämfört med 3-serien. Och med den ­adaptiva M fjädringen styvas bilen upp ytterligare genom förstärkningar i chassit och fastare stötdämpning. Men med tillvalets adaptiva del går det att justera hårdheten, bilen upplevs fast även i komfortläget, men det blir inte obekvämt stötigt. I sportläget blir bilen riktigt hård. Ljudnivån i kupén är låg och bortsett från det instabila beteendet är nya 4-serien en bekväm bil att köra.

Sammanfattningsvis visar nya BMW 4-serien fina kvalitéer både när det ­kommer till komfort och körglädje. Lägg till en bra kombination av motor och drivlina och nya 4-serien bjuder på ett bra helhetsintryck. Kanske är det rent av en fullträff när bilen rullar på rätt däck. För många kan det största hindret vara designen, ett annat hinder är priset. 430i Coupé kostar 51 300 kronor mer än motsvarande 3-serie sedan.

Rivaler

Foto: Audi

Audi A5 45 TFSI quattro
Lite dyrare, lite starkare (265 hk) och fyrhjulsdriven. Tidigare testvinnare.
Pris: 504 500 kronor.

Foto: Daimler AG

Mercedes C 300 Coupé
Nuvarande generation C-klass är på ålderns höst. Lägst pris i den tyska trion.
Pris: 444 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!