Provkörning av BMW 520d Touring

Provkörning av BMW 520d Touring

Hårdsatsningen på tjänstebilsmarknaden går inte att ta miste på när nya BMW 5-serie Touring ­presenteras. Med snål tvåliters dieselmaskin är den ett av de allra effektivaste alternativen för tjänstebilsåkaren.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

På den svenska marknaden står kombikarossen Touring för 70 procent av BMW:s 5-serieförsäljning. Kombinationen fina köregenskaper, flott utseende med praktisk nytta gör modellen populär. Till och med i stelbenta Tyskland, där vanligtvis fyrdörrars bilar står för merparten av försäljningen i de större bilklasserna, har 5-serie Touring börjat roffa åt sig marknadsandelar. Nästan hälften av alla 5-serie sålda på tyska hemmaplan har den praktiska kombikarossen. I Sverige säljs årligen cirka 2 500 5-serie Touring.

Nya varianten, med internkod F11, följer upp sedanmodellen (F10) i teknik och utförande. Fram till b-stolpen är modellerna i stort identiska, akteröver blir Touring mer praktisk med både mer utrymme i baksätet och i bagageutrymmet.

Automatisk nivåreglering med luftfjädring är standard i den redan komplexa bakaxelkonstruktionen.

Touringkarossen hos 5-serie kom för första gången halvvägs in på tredje generationens (E34) levnad 1991. Allra första 5-serie (E12) debuterade 1972 men första gången Touring-namnet användes var på den mindre 02-karossen redan 1971. Stilen på bakpartiets utformning härskar även på senaste kombikarossen. Till och med hovmästarknycken på sista takstolpen känns igen.

– Designmässigt eftersträvade vi en fin balans med mycket BMW-karaktär, förklarar Anders Warming, som ansvarar för den exteriöra formen.

Trots den rejält tilltagna höjden på 146 centimeter ger Touring ett kompakt intryck bakifrån tack vare massvis med horisontella linjer och unika baklyktor inte helt olika X1.

Nya Touring-modellen tillverkas i klassiska Dingolfingfabriken jämte 5-serie sedan, 5 GT samt den större 7-serien. Samtliga delar mycket teknik med varandra, bland annat den påkostade framvagnsupphängningen med dubbla triangellänkar.

BMW gör ett stort nummer av att 20d-motorn nu finns i nya 5-serie Touring. Upplysningen är så pass viktig att 520d är enda motorn under hela den internationella pressvisningen i München, en tydlig miljömarkör där företaget vill visa sitt engagemang.

För första gången finns start- och stoppfunktion i 5-serie, finessen är standard hos nya 520d. Den fyrcylindriga tvålitersdieseln stänger av sig och startar upp så snart arbetstemperatur och belastning är den rätta. Effektiviteten ökar med manuell sexväxlad låda kopplad till 20d-maskinen, i de övriga tre tillgängliga motoralternativen är den åttaväxlade Steptroniclådan faktiskt snålare. 20d-motorn levererar 184 hästkrafter och 380 newtonmeter, förbrukningssiffran är låga 0,51 l/mil och utsläppen stannar vid 135 g/km.

Räkna inte bort en eventuell 520d Efficient­Dynamics Edition. I den mindre 3-seriekarossen släpper den motorn på 163 hästkrafter i sitt snåltrim ut 109 g/km CO2 och det skulle innebära att stora 5-serie skulle kunna klara den svenska gränsen för miljöbilsdefintion på 120 g/km.

Övriga befintliga motorer för Touring känns igen från sedanmodellen – samtliga sexcylindriga, 23i-maskinen med 204 hästkrafter, starkaste 35i på 306 hk samt maffiga dieseln 30d 245 hk.

I mångas ögon är 5-serie en lyxbil, i andras ett verktyg för den som lägger många mil på vägarna. BMW 5-serie har ända sedan första modellen 1972 appellerat till den körvane föraren och den nya modellen fortsätter i god tradition. 20d-motorn tillåter raska omkörningar och en toppfart som innebär dubblat svenskt motorvägstempo – alldeles tillräckligt även om man inte blir farträdd på Autobahn. Till det krävs rejälare muskler under den veckiga huven.

Chassit kan ställas i fyra hårdhetsnivåer, med Comfort inknappat rör sig 520d på ett citroënskt vis, bäst är Normal eller första Sport-läget som ger styrskärpa och hårdare set-up.

Baksätet har två viktiga finesser, fällningsdelningen i proportionerna 40-20-40 tillåter att två kan sitta på ytterplatserna med fyra par skidor mellan sig – praktiskt. Att vinkla ryggstödet erbjuder även baksätesfolket samma komfort som fram – smart. Med uppfälld rygg blir sittställningen lite väl upprätt även om man får mer bagageutrymme på köpet. Golvet blir slätt när man fäller ryggstöden och ytan rymmer mer än självaste Volvo V70. Surröglor och lastlister följer gängse norm för kombibilar. Glasrutan i bakluckan kan öppnas separat och insynskyddet löper automatiskt vid öppning och stängning av både ruta eller hela luckan.

Prislappen är högre än för Audi A6 2,0 TDI Avant och Volvo V70 D3 men BMW 520d Touring levererar också mer på de flesta plan. 367 900 kronor köper en konkurrenskraftig storkombi, enda viktiga tipset efter en heldag tillsammans med 520d är att välja till den åttastegade automatlådan. Fortsatt en dröm för tjänstebilsåkare och kombiköpare.

Motoralternativ – BMW 5-serie Touring

Modell/effekt/CO2-utsläpp/pris

BMW 520d/184 hk/135 g/km/367 900 kr

BMW 530d/245 hk/165 g/km/454 900 kr

BMW 523i/204 hk/182 g/km/375 900 kr

BMW 535i/306 hk/197 g/km/467 900 kr

BMW 520d Touring

Pris

367 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90,0/84,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 1 750 – 2 750 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 1 750 – 2 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt 8-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 12,0 meter.

Bromsar

Skivor (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system.



Hjul

Fälg 8 tum, däck 225/55 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 297, längd 491, bredd 186, höjd 146, spårvidd f/b 160/163. Tjänstevikt ca 1810, maxlast ca 650, max släpvikt 2 000. Taklast 100. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560 – 1 670 liter

Fartresurser*

Toppfart 222 (aut. 220) km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,3 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,62 (aut. 0,65), landsväg 0,46, blandad körning 0,52 (0,53) l/mil. CO2 137 (139) g/km.

Garantier

3 år nybil, 12 år rost, 3 år lack, 3 år vagnskada, 3 år assistans. Fri service 3 år eller 8 000 mil.

Skatt

2 882 kronor per år.

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!