Provkörning av BMW 523i Touring

Provkörning av BMW 523i Touring

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Nya instegsmotorn med 177 hk ger god kraft på låga varv samt i mellanregistret vilket skapar fin körbarhet. Vid högre varvtal ger den däremot inte särskilt mycket utdelning. En utpräglad feelgood-maskin.

Basfakta

Pris

 349000 kr - automat + 21700 kr (juni 2005)  

 Motor

 Längsmonterad 6-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 82/78,8 mm, volym 2497 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 230 Nm vid 3500 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-stegad automatlåda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 43,6 km/h.

 Styrning

 Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,3 m. 

 Bromsar Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 Fjädring/hjulställ

 Fram skruvfjädring och undre triangellänkar. Bak luftfjädring, undre triangellänk, övre och undre tvärlänkar. Aktivt antisladdsystem DSC.

 Hjul

 Fälgbredd 7 tum. Däck 225/55 WR 16.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 289, längd 484, bredd 185, höjd 149, spårvidd fram/bak 156/158. Tjänstevikt 1635, maxlast 600. Taklast 100. Släpvikt 1800, med B-kort 1320. Tank 70 liter.

 Fartresurser (mätta av TV)

 Toppfart 227 km/h, acceleration 0-100 km/h 9,3 s. (aut)

 Förbrukning

 EU blandad körning 0,88 l/mil. Förbrukning under provperioden 1,1 l/mil. (aut)

 

Teknisk balans

I skuggan av lanseringen av helt nya 3-serien har 5-serien från BMW uppdaterats på en rad punkter. Viktigaste förändringen är två nya motorer med block i magnesium. Vi kör den billigaste versionen, 523i med 177 hk.

Det förhöll sig en gång för länge sedan så att man av BMW:s modellbeteckningar kunde utläsa vilken storlek på motorn som satt under huven. En 518 hade 1,8-liters cylindervolym, en 528 2,8 liter och så vidare. 

 Så verkar det aldrig bli igen. Nyligen nedlagda 520i hade en 2,2-literssexa på 170 hk och ersätts nu av 523i med 2,5 liters cylindervolym och 177 hästkrafter. Kanske dags att, som allt fler tillverkare, skippa motorbeteckningarna helt på bakstammen?

 Nåväl, motorblocket i den nya sexan är av magnesium vilket sparar många viktiga kilon i fronten. Jämfört med ett gjutjärnsblock är magnesiumblocket 57 procent lättare, och även i jämförelse med ett block i aluminium är viktreduktionen 24 procent. Även topplockskåpan är gjuten i magnesium och för att ytterligare spara vikt är kamaxlarna tillverkade av stålrör med nockar i höghållfast ädelstål. Jämfört med de solida kamaxlarna i förra modellen är viktminskningen 600 gram per axel eller 1,2 kg totalt. Totalt har omkring 10 kg sparats, den nya motorn väger 161 kg och är den lättaste sexan i klassen enligt BMW

 En intressant detalj är den elektriska vattenpumpen. I stället för att drivas av motorns vevaxel och därmed vara beroende av motorns varvtal, styrs elpumpen av motorns kylbehov. Detta ger en bränslebesparing eftersom den bara pumpar runt kylvatten när så behövs. Hoppas bara att BMW har koll på kvaliteten, en strejkande pump kan leda till stora motorskador.

 Den nya motorn (som även finns i en 218-hästarsupplaga i 525i) har steglös styrning av ventilernas öppningstider (Vanos) samt lyfthöjder (Valvetronic). Kort beskrivet styrs gaspådraget genom att insugsventilerna höjdändras, i stället för med ett konventionellt gasspjäll. Valvetronic är ytterligare utvecklat och tack vare en stabilare ventilkonstruktion, som kan accelerera snabbare, tillåts nu högre varvtal. Jämfört med 520i har maxvarvet höjts med 250 r/min till 6750 r/min.

 Men det är på lägre varvtal som den nya instegsmotorn imponerar mest. Kraftutvecklingen är övertygande redan från start och gasresponsen imponerande. Så bra att det är lätt att tro att man har betydligt mer kraft till sitt förfogande än vad man har. När det ska fullgasaccelereras vid till exempel en omkörning blir man därför lätt besviken över att motorn inte svarar lika bra som längre ned i registret. 525i med gamla motorn vi testade i nummer 9/2005 var betydligt roligare på toppvarv men samtidigt inte lika övertygande i låg- och mellanregistren. Och trots högre effekt (192 hk) var den bara ett par tiondelar snabbare till 100 km/h (9,1 s mot 9,3 s för 523i).

 Ofta är BMW:s unika fokusering på tekniskt finlir som tydligast i de motorsvagare grundmodellerna och nya 523i är inget undantag. Samspelet och balansen mellan bilens alla komponenter är noga uträknad och det är nästan så att 349000 känns prisvärt. Nåja.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!