BMW 525iA Touring

Provkörning av BMW 525iA Touring

Basfakta

MOTOR

Längsmonterad 6-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 84/75 mm, volym 2 494 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 245 Nm vid 3500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Bakhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt 5-stegad automat.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar, bak multilänkaxel med fyra länkarmar per hjul.

STYRNING

Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,3 m.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 7 tum. Däck 225/60 R15.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 480, bredd 180, höjd 144, spårvidd fram/bak 151/153. Tjänstevikt 1710 , max last 600. Tanken rymmer 70 liter.

PRESTANDA (fabriksuppg.) 

Toppfart 235 (aut. 229) km/h. Acc 0-100 km/h 8,5 (9,3) s. Förbrukning blandad körning 0,96 (1,05) l/mil.

Solsken i blick

BMW 525iA Touring är ett behagligt och jämförelsevis prisvärt fall framåt.

Är du som jag freak på modellbeteckningar? Jag älskar att ha koll på de till synes obegripliga koderna, men måste erkänna att detaljkunskapen börjar svikta. 

Antingen är min tid som glosögd kalenderbitare för alltid svunnen eller så har bilvärlden verkligen blivit mer oöverskådlig. Försök bringa ordning i BMW:s familjeträd till exempel.

5-serien har genomgått en ansiktslyftning där strålkastarna är det mest iögonfallande. Men modellprogrammet?

Nya 525i med 2,5-litersmotor ersätter 523i som hade samma motor och samma slagvolym men lägre trimningsgrad. 525i har samma toppeffekt som gamla 528i med 2,8-litersmotor (minus en hästkraft) men samma vridmoment som 523i.

Samtidigt har nya 520i fått en 2,2-litersmotor med samma effektnivå som 523i.

Maaah! Vad betyder det i praktiken? Hur känns det? Jo tack, ungefär som man kan förvänta sig. Åtminstone i en 525iA Touring. Motorn har den friska gång som BMW alltid lyckas få till i sina sexcylindriga bensinmotorer.

Jämfört med gamla 523i märks tydligt att motorn har mer spets, bättre sprutt på höga varvtal helt enkelt.

Men man glömmer lätt att vridmomentet har större betydelse för upplevelsen än effekten i nästan alla lägen. Till musten hos gamla 528i är det långt. Faktum är att 523i, med sin lägre effekt, faktiskt kändes lite "rundare" i karaktären än spetsiga 525i. Känslan av att behöva "piska" bilen är mer påtaglig i 525i.

Möjligen påverkas intrycket av att provbilen har en - förvisso väl fungerande - femstegad automatlåda.

Bränsleförbrukningen har ökat marginellt från 0,94 l/mil til 0,96 (manuell sedan). Den automatväxlade kombin vill ha 1,05 l/mil enligt tillverkaren.

Icke desto mindre måste 525i sägas vara prisvärd jämfört både med utgångna 523i och 528i. Listpriset för "sista" 523i sedan var 299500 kronor och för 528i 354000 kronor. Ett magstarkt gap för att få en något starkare motor.

Nya 525i sedan kostar 306 900 kronor, en mild höjning för en spänstigare motor. Nästa modellsteg heter 530i och har 231 hk och kostar 369 500 kronor. Med tanke på att den har en betydligt kralligare motor känns inte gapet lika hårresande.

En 525i Touring kostar 319900 kronor, automatlåda 21 000. Därutöver var provbilen utrustad till 390700 kronor, bland annat med en elektrisk baklucka för 5500!

Det verkar urfånigt. Tryck på fjärrkontrollen så öppnas bakluckan helt, tryck igen så stängs den (eller använd knappen på insidan av luckan). Men efter ett tag blev i alla fall jag bortskämd med att dels kunna öppna luckan med händerna fulla av matkassar, dels slippa ta i den av höstvägar slabbiga luckan när den ska stängas.

BMW 5-serie är en populär tjänstebil. Trimmad motor och elbaklucka lär inte ändra det förhållandet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!