Provkörning av BMW 530d Gran Turismo

Provkörning av BMW 530d Gran Turismo

BMW ruskar om bilklasserna med nya 5-serie Gran Turismo. Hälften suv, hälften lyxsedan, hälften sportcoupé. Så blev den ju också ganska stor ...

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Pressvisningen utanför Lissabon börjar på kvällen med en filmvisning och en framkörd utställningsbil. På podiet glänser en högbyggd, suv, coupé, kombi … ja, vad ska man kalla den? Utseendet gör alla i visningsrummet förbryllade. Vad är egentligen 5-serie Gran Turismo för bil, och vem ska köpa den? Jag frågar chefsmissionären för GT-modellen, Birgit Wildburger, en i sammanhanget ung kvinna i 30-årsåldern, på plats för att frälsa pressen.

– GT är en bil för de kunder som inte vill kompromissa. De vill ha lyxen och komforten hos en sedan, funktionaliteten i en BMW X5 och elegansen i en coupé. De vill ha allt, och BMW Gran Turismo ger dem det, sammanfattar Birgit Wildburger.

Tankegången är onekligen lockande. En bil som erbjuder det bästa från alla klasser, utan begränsningar. Rejält kupéutrymme? Jäpp, då sträcker vi ut hjulbasen till 307 centimeter och gör bilen 190 centimeter bred. Hög sittposition? Okidoki, vi höjer taket till 156 centimeter. Rejält lastutrymme? Inga problem, ska vi säga att vi gör bilen fem meter lång? 

 Frågan är förstås om kunderna verkligen vill ha så mycket av allt. För när BMW:s produktutvecklare är klara har de skapat en genmodifierad jätte­baby som får förlossningsvågen att stanna på 2 100 kilo.

 När BMW dessutom adderar en kupéprofil tar man inte bara bort bakåtsikten utan också många av de funktionella egenskaper man tillskriver bilen.

Som praktisk kombi faller den ärligt talat platt som en pannkaka. Bilen överträffar till och med Chrysler 300C Touring när det gäller att misshushålla med storleken. 

 Det hjälper inte att bakluckan kan öppnas på två sätt, precis som Skoda Superb. Öppnas bara den nedre delen blir bagageutrymmet mycket svårtillgängligt. Att öppna hela luckan ger större gap, men bredden begränsas av de kraftiga gasfjädrarna som bär upp den gigantiska luckan. Den tunga bakluckan behöver elmotorer för att orka upp.

 Lastgolvet är stort, men allt annat än plant och böljar sig snarare som en något förminskad upplaga av Österlen. Den som verkligen bryr sig om lastmöjligheten köper förstås hellre en vanlig kombi, som utklassar GT.

Bagageutrymmet är tillslutet med en extra vägg mellan baksätets ryggar och bagageutrymmet. Jag har svårt att se meningen med konstruktionen, som gör det krångligt att fälla ryggstöden. BMW:s presentatör förklarar att GT-kunderna uppskattar att kunna öppna bakluckan på sedanvis för att på så vis slippa kall luft och lukten från bagaget.

Lukten från bagaget? Han säger faktiskt så. Själv har jag inte förrän nu känt till problemet.

 Jag går upp på mitt hotellrum och luktar på min egen resväska. Jag känner inte av någon dålig lukt, men förmodligen är jag inte skapad av det rätta GT-virket.

Morgonen därpå sätter jag mig i 530d, instegsmodellen i GT-världen. Med en prislapp på 514 000 kronor, 70 000 kronor upp jämfört med 530d kombi, förstår jag att det inte är priset man säljer på.

 Förutom dieseln erbjuder BMW två bensinmotorer. BMW 535i har den raka bensinsexan på 3,0 liter med dubbla turbo och 306 hästkrater. Pris 537 000 kronor. BMW 550i är V8-versionen på 407 hästkrafter, pris 715 000 kronor.

Med tryckknappen – vad annars? – slår jag på dieselmotorn och det första som slår mig är hur tyst den går. Uppenbarligen har ”extra allt”-strategin även tillämpats på ljudisoleringen. Instrumentpanelen är helt ny och illustrerar fabrikens nya formspråk. När nya 5-serien kommer i vår får vi se mer av samma vara. Mycket känns dock igen, kalla det evolution snarare än revolution. 

 Jag svävar ut västerut, mot Atlanten. Komforten är högklassig, inget snack om saken. Stolarna är mjuka på ytan men har en hård kärna, ungefär som riktigt dyra sängar med djurnamn.

 Ungefär samma sak kan sägas om fjädringen. Bilen kränger en aning i kurvor och över gupp, men någon riktig sjögång blir det inte. Det är ungefär som i BMW X5, det är svårt att trolla bort 2 100 kilo på fyra hjul.

Som standard får bilen 18-tumsfälgar och däck i storlek 245/50. Testbilen rullar dock på 19-tumsfälgar. Bak sitter 275 millimeter breda däck i 40-profil, fram 245/45. Att byta däck kommer att kosta lika mycket som en köpa en bättre begagnad bil.

Bilens storlek gör att den förmodligen aldrig kommer att älskas av miljöpuritaner som har känsla för det politiskt passande. Men faktum är att bilen är förbluffande snål. Dieseln drar i EU-cykeln 0,65 liter per mil, blandad körning. Och då talar vi om två ton bil som accelererar 0-100 km/h på 6,9 sekunder och toppar 240 km/h!

Utsikten från förarstolen är angenäm. Runt om mig kullar sig golfbanor befolkade av pensionsstinna nord­européer, alldeles vid kanten av den blå Atlanten, och jag kan se ända bort till 18:e hålet.

 Den vidsträckta vyn kommer sig av det BMW kallar ”semi-command-position”. Man sitter högt men inte så högt att det är svårt att kliva in i bilen. Jag smutsar heller inte ned byxorna när jag går ut ur bilen. Lagom, helt enkelt.

Det ska också erkännas att utrymmena i passagerardelen är magnifika. Baksätespassageraren kan lägga benen i kors, läsa New York Times söndagsupplaga och sortera sin frimärkssamling på golvet. Utrymmena finns, men så är bilen också gigantiskt stor. 

 Har Birgit Wildburger kanske rätt? Är GT slutet på historien, krönet på ett sekels bilutveckling?

 Ärligt talat kan jag på sätt och vis hålla med fröken vildburgaren. Det gör inte ont att segla fram i en BMW 530d GT. Gåslever är gott.

Men jag tror också att GT-modellen kommer att irritera. Främst på grund av storleken. Att fickparkera bilen är löjligt svårt. Commandposition till trots, utsikten blir noll och intet om det saknas glasrutor. Bränsleförbrukningen för 530d GT är förbluffande låg men blir självklart ännu lägre med en lättare kostym.

Bedömningen av BMW GT beror på till syvende och sist på vilken utgångspunkt man tar. 

 Jämför du Gran Turismo med en vanlig kombi så framstår den lika briljant som Anna Anka på Nobelmiddag. 

 Men betraktar du Gran Turismo som lyxcoupé framstår den som förnumstigheten själv, rymligare och mer användbar än Mercedes CLS och Audi A5 Sportback.

 Så långt sträcker sig förnuftsresonemanget. 

 Men det som till slut avgör om det blir flipp eller flopp är om köparna tycker GT är en snygg bil, har den ”sex appeal” nog att locka till köp?

Personligen känner jag att GT har för mycket BMW X6-DNA för att kallas snygg. Hur mycket jag än gillar att glida fram på landsvägen i en GT, väcker designen inget habegär hos mig. Å andra sidan är min kristallkula sällsynt grumlig – till exempel förutspådde jag att första generationen Volvo S80 skulle bli en ”stor succé”.

 BMW tror självklart stenhårt på sitt nyuppfunna segment, så mycket att man planerar en sedanversion nästa år. En GT-modell i 3-serien kan också komma, även om det inte bekräftas av BMW.

BMW 530d Gran Turismo

Pris

514 000 kronor.

Motor

Diesel. 6-cyl längdmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar,

4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5. Borrning/slag 90,0x84,00 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 540 Nm mellan 1 750 och 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 8-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Krängnings­hämmare och skruvfjädrar fram och bak. Dubbla triangellänkar fram, multilänkupphängning bak.

Styrning

Kuggstång med hydraulisk servo. Max rattvarv 3,1. Vändcirkel 12,2 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 245/50-18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 307, längd 500, bredd 190, höjd 156, spårvidd f/b 161/165. Tjänstevikt ca 2 100, maxlast ca 460, max släpvikt 2 100. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 240 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 s.

Bränsleförbrukning*/miljö

Stad 0,81, landsväg 0,56, blandad körning 0,65 l/mil. CO2 173.

Skatt

4 583 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!