Provkörning av BMW 530d xDrive

Sjunde generationens 5-serie är lika stöddig som alltid, men ny teknik lyfter bilen till nya höjder. Lättare, starkare och mer körglad är några av de bayerska superlativen som ska möta motståndet från premiumgänget Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo S90. Bland andra.

Efter närmare 2,2 miljoner sålda BMW 5-serie (internkod F10) globalt är det dags för vaktavlösning. Helt nya 5-serien med internkod G30, är den sjunde generationen i ordningen sedan starten med E12 som debuterade 1972. Totalt har BMW sålt nästan åtta miljoner 5-serie. Modellen är tillsammans med 3-serie koncernens verkliga kassako.

Om det är någon modell som symboliserar BMW så är det 5-serie. Kundigen­känningen för BMW 5 är 58 procent, den är själva sinnebilden för våra kärnvärden, sammanfattar Klaus Fröhlich, styrelsemedlem och ansvarig utvecklingschef. Den stora frågan är om nya 5-serie skärpt sina sinnen eller bara fortsätter att leva på gamla segrar. Av naturliga orsaker är det en tuff uppgift att möta alla vinstkrav när en ny modellgeneration ska utvecklas. Utvecklingstiderna tajtas till, nu är det 36-40 månader från utvecklingsstart till färdig bil i stället för 60-72 månader år som tidigare var standard inom bilindustrin. Därför har BMW inte ändrat sitt vinnande urkoncept alltför mycket vid ett snabbt ögonkast, men i vanlig ordning är modellen helt ny inifrån och ut.

Foto: Tom Kirkpatrick/BMW

Nya generationen G30 har vuxit i alla mått: längd 4 935 millimeter (+36 mm), bredd 1 868 mm (+6 mm), höjd 1 466 mm (+2 mm), axelavstånd 2 975 mm (+7 mm) samt spårvidd fram och bak 1 605 mm (+5 mm) respektive 1 630 mm (+3 mm). Givetvis har växtvärken kommit innerutrymmena till gagn, men baksätet är fortfarande trångt för tre fullvuxna, mest stör knapert fotutrymme under de voluminösa framstolarna. Trots genomgående större omfång har BMW-teknikerna i München gått på viktväktarkurs, beroende på motorversion har man nämligen lyckats banta bort upp mot 100 kg jämfört med utgående 5-generation. Detta tack vare stor användning av aluminium, magnesium och höghållfasthetssål.

Designen är en mild evolution av BMW:s inarbetade formspråk. Varenda vinkel och plåtveck är nya, ändå känner vi igen det mesta. Strålkastarna har betydligt mer distinkt look och knyter an direkt till den stora frontgrillen. Som en liten svart njursten sitter parkeringskameran gömd på en egen blank yta, det skämmer en i övrigt stark frontdesign. Än mer spännande är sidosilhuetten som visar upp plåtpressarkonst i den övre skolan. Från den obligatoriska Hofmeister-knicken på C-stolpen löper ett veck fram till framhjulen för att sedan ändra riktning och fortsätta bak igen i ett helt nytt pressveck. Mycket sofistikerad och muskulös utformning. Bakpartiet har smalare lampor som går längre runt hörnen för att förstärka smidigheten och den visuella bredden. Karossen är skulptural, med mycket tredimensionella ytor. Bakpartiet är svulstigt muskulärt som på en Belgian Blue-oxe, kurvaturen är påtaglig.

Foto: Tom Kirkpatrik (BMW)

Interiören ligger helt i linje med exteriören – kraftfullt, snudd på konservativt linjespel vid ett snabbt ögonkast med genomgående hög upplevd materialkänsla. Detaljeringen med olika ytfinish, materialval, färgkonstellationer är smått imponerande. Mercedes E-klass ger i jämförelse ett mer vänt intryck, Volvo S90 ett mer modernt och utgående Audi A6 spelar an med ett ännu mer konservativt ackord (nya A6 presenteras under 2017).

I Sverige blir fyrcylindriga 520d givetvis tjänstebilsfavoriten och då förstås med fyrhjulsdriften xDrive kopplad till åttaväxlad Steptronic automatlåda som alltid är standard med fyrhjulskrafs. Prispåslaget är 45 000 kronor upp från grundpriset 377 000 kr. Global premiär är den 11 februari men redan nu har BMW-handlarna öppnat upp orderböckerna för de som vill ha sin nya 5-serie först av alla. Motorprogrammet är fullödigt från start: 530i, 540i, 520d och 530d, samtliga finns att beställa med xDrive. Längre fram i vår kommer en snålversion 520d EDE (102 g/km), laddhybriden 530e iPerformance samt ”M5 Light” M550i xDrive. Räkna med att nya Touring-kombin premiärvisas på Genèvesalongen och har säljstart till sommaren. En crossover-version, en mix mellan Touring och X5 kallad ”Adventure” i stil med Audi Allroad, Volvo Cross Country och Mercedes All-Terrain ljuder allt hetare men lär dröja åtminstone till tidigast 2018. Se Teknikens Värld nummer 25/2016 för våra illustrationer på BMW 3- och 5-serie Adventure.

Vid provkörningstillfället längs kustremsan och bergssträckorna mellan Sintra-Cascais söder om Lissabon är det dieseln 530d xDrive samt bensinaren 540i xDrive som erbjuds. Jag tar givetvis en rejäl tur med båda men riktar in mig på den kraftfulla oljebrännaren. Motorn är omarbetad med högre effekt och lägre förbrukning. Hela 265 hästkrafter (+7 hk) och maffiga 650 newtonmeter (+90 Nm) samtidigt som förbrukningen uppges till låga halvlitern per mil vid blandad körning. Fartprestandan är i samma toppklass, 0-100 km/h går på 5,4 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Ett rejält och komplett spett således.

Foto: Tom Kirkpatrik (BMW)

Provbilen är utrustad med aktiv integralstyrfunktion – fyrhjulsstyrning– som även verkar på bakaxeln. Runt hårnålarna är den alert. BMW 5-serien har inte känts så här lätt i steget på många år – härligt! Ute på autostradorna runt Lissabon är trafiken lugn och gles, perfekt för att prova på semi-autopilotsystemet Steering & Lane Control Assistant. EU-stödpengarna har gjort de portugisiska motorvägarna salsgolvssläta och med övertydliga filmarkeringar som knappast syns hemma i Sverige. 5-serien håller koll på omgivningen via radar- och kamerateknik, sköter sig vid de flesta tillfällen men ett par blunders gör att jag plockar in manuellt Hedberg-läge igen. Visserligen är provbilarna ur förserieproduktion, men både Mercedes E-klass och Volvo S90 hanterar assistanskörning bättre. Annars är nya femman en verklig körvagn med fin styrning, härlig inbyggd bilkänsla och en så låg ljudnivå att det nästan slår lock för öronen.

Det nya infotainmentsystemet är lätt att använda och det märks att BMW var tidigt ute med HMI-system. Nya iDrivesystemet är mil från de stapplande stegen som togs av BMW för 15 år sedan. Nu sköter man den 10,25 tum stora infoskärmen via manöverdonet, röststyrning, touchkontroll eller geströrelser – mycket smidigt. Uppkopplingsmöjligheterna är stora, både via BMW-molnet och vanliga nätet. Totalt tio enheter – telefoner, datorer, paddor – går att använda via bilens eget system. Framtiden är redan här. På den viktiga Vi i femman-frågan om nya 5-serien håller uppe sina inarbetade kärnvärden jämfört med den andra premiumtysken, Mercedes E-klass, är svaret att BMW 5-serie behåller sin position som körglad tysk bryggarvagn.

Missa inte att se provkörningen av nya 5-serie på film här nedan!

Samtliga nyheter, information och fakta om nya BMW 5-serie hittar du här.

BMW 530d xDrive

Pris

518 000 kronor, säljs nu, första kundleverans februari.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90,0/84,0 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 620 Nm mellan 2 000-2 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 298, längd 494, bredd 187, höjd 147, spårvidd f/b 161/163. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 770, maxlast 690, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 530 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,4 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,58 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,50 l/mil. CO2 132 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

2 198 kronor per år.

Rivaler

Mercedes E 350 d

Senaste E-klass finns inte med samma utbud som 5-serie. Önskas 4Matic är det 220 d som gäller. Bakhjulsdrivna E 350 d har stark V6-diesel på 258 hästkrafter.

Pris: 509 900 kronor.

 

Volvo S90 D5 AWD

Foto: Glenn Lindberg

Svenskvalet förlitar sig på tvåliters PowerPulse-diesel med 235 hk, kraftfull nog men inte i klass med BMW. S90 är en trevlig långfärdsvagn med goda innerutrymmen.

Pris: 417 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!