Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av BMW 530e xDrive Touring

BMW 5-serie laddhybrid i fyrhjulsdrivet kombiutförande. Ett vinnande koncept – om den hade lanserats 2016.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sjunde generationen BMW 5-serie, med internkod G30/G31 (sedan- respektive kombikaross), lanserades 2016. Under 2020 fick modellen en mildare uppdatering, nu ska 5-serien hålla till och med 2024 enligt BMW. Milda formmässiga förändringar och några tekniska nyheter – men det är utan tvivel kombinationen av kombi och fyrhjulsdrift till laddhybriden 530e som väcker mest intresse från vår sida. Den tidigare laddhybridversionen fanns bara med sedankaross och bakhjulsdrift, BMW verkade doppa tårna för att se om den där marknaden var något för dem. Nu är 530e xDrive Touring på plats, vi provkör och första delen är kanske den viktigaste – räckviddstest på eldrift. Bilen är laddad till 100 procent när vi rullar ut på sträckan genom Stockholm för vidare färd upp mot Vaxholm. Mätaren indikerar att 530e ska klara 40 kilometer innan laddkapaciteten i det 12,0 kilowattimmar (användbar nettokapacitet 10,4 kWh) stora litiumjonbatteriet är förbrukad. Det låter kort, inte minst då BMW:s WLTP-siffror för modellen säger 48-53 km i räckvidd.

1 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Sjunde generationen BMW 5-serie, nu som laddhybrid med fyrhjulsdrift och kombiutförande. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

I stadstrafik påminns jag om hur stor BMW 5-serie faktiskt är. Bara några centimeter fattas till fem meters totallängd och axelavståndet är, liksom tidigare, rejäla 298 centimeter. På eldrift blir den behagligt vibrationsfri. Kraften är inte översvallande, men elmotorn (monterad i växellådan) på 109 hästkrafter och 265 newtonmeter i vridmoment ger bra körbarhet. Det är med andra ord samma effektuttag som i tidigare 530e. Styrningen känns lite sävlig med sämre kommunikation tillbaka till mig som förare i lägre hastigheter, men det beror till viss del på de nordiska dubbfria vinterdäcken och halt underlag.

Större njurar i grillen. Strålkastarna ger bra helljus, men halvljuset är för svagt. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Jag lämnar staden och rullar norrut längs E18 mot Norrtälje innan jag tar av mot Vaxholm. Det är behagligt att sitta bakom BMW-ratten, ljudnivån är förhållandevis låg och stötkomforten är bra – men inte helt övertygande. Det finns en lätt stötighet som exempelvis Audi A6 inte visar upp. Det slår inte hårt, men det stöter litegrann hela tiden och jag noterar att bilen har konventionell stötdämpning och fjädring fram, men luftfjädring bak. Riktningsstabiliteten är bra, bilen går rakt på vägen och det är befriande att läsa i pressmaterialet att punkteringssäkra däck bara ska levereras till största fälgstorleken 20 tum. Normala däck gynnar generellt komforten och för dig som framtida ägare blir det betydligt lättare att hitta ett nytt normalt däck den dagen det behövs. Få eller inga däckförsäljare kan ha alla dimensioner på lager även i punkteringssäkert utförande.

Justerbart svankstöd är inte standardutrustning, vilket är uselt. I övrigt är stolarna riktigt bra. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Stolarna är riktigt sköna, de ingår i M Sportpaketet som vår bil är utrustad med men på en punkt brister de – justerbart svankstöd är inte standard. Det är rent ut sagt uselt i en bil där prislappen börjar på 586 900 kronor. Det är även synd, för BMW bygger stolar i världsklass med riktigt bra justeringsmöjligheter. Jag hittar med andra ord en för mig optimal körställning. Med justerbart svankstöd hade det blivit i det närmaste perfekt.

I förarmiljön märks främst den större pekskärmen mitt i bilen som vuxit till att mäta 10,25 tum i standardutförande eller 12,3 tum (som vår bil har) som ingår i vad BMW kallar Live Cockpit Professional. Uppkoppling mot Apple CarPlay och Android Auto är standard och funktionen med Apple CarPlay är god. Strålkastarna (adaptiva LED med helljusassistent, extrautrustning) har effektivt helljus med väl fungerande assistentfunktion, men halvljuset är för svagt.

Den liggande skärmen mitt i bilen mäter 10,25 tum i standardutförande, eller 12,3 tum som här. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Batteri och laddhybridteknik är monterat under baksäte och lastgolv, det inkräktar mycket på bagageutrymmet vars golv är högre placerat än i en vanlig 5-serie Touring. Normalt ryms 560 VDA-liter, men bara 430 liter i 530e xDrive Touring. En klassisk eftergift i en laddhybrid? Jo, men borde det vara så i en bil vars pris börjar strax under 600 000 kronor? Utrymmet i baksätet upplevs vara oförändrat.

Fyrhjulsdriften uppskattas på det hala underlaget, bilen går rakt och fint. Det känns bra. När strömmen tar slut och den fyrcylindriga bensinmotorn startar har 530e xDrive Touring klarat av 47 kilometer på ren eldrift längs lätt saltfuktiga vägar och 3 minusgrader. Det är godkänt, men inte mer. Den fyrcylindriga motorn vibrerar en del och ljudet gör sig påmint. Körningen med bensinmotorn blir inte lika komfortabel som med eldrift. Man blir snabbt bortskämd med den vibrationsfria gången i elmotorn och den låga ljudnivån. Men jag fortsätter köra, långt. Väljer hybrid-läget via körlägesväljaren och inser snart att förbrukningen, när elen är slut, blir upp mot 0,9 liter per mil bensin längs lands- och motorvägarna. Det är törstigt. Omkörningsaccelerationen i 530e xDrive Touring, när hela systemeffekten på 292 hästar görs tillgänglig, är dock riktigt bra.

1 av 2: Lastgolvet är förhöjt vilket stjäl en hel del lastvolym. Plus för 40/20/40-delning av baksäte. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Batteriet ”rymmer” 12 kWh. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Tanken rymmer 46 liter (mot 66 liter för vanliga 5-serien) och räckvidden blir sämre. Max 45 mil mellan tankningarna när jag kör 100-120 km/h. Konkurrenterna når lite längre på el och har några liter mer i tanken (Audi A6, Volvo V90 och Skoda Superb laddhybrider 50 liter), men flera av dem lider också av begränsat lastutrymme (inte Volvo V90).

Med kombi och fyrhjulsdrift kommer BMW 5-serie laddhybrid att stå lika bra rustad som konkurrenterna. Synd bara att du som kund får betala med sämre lastutrymme, hög bränsleförbrukning och därmed kortare räckvidd.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro S tronic
Betydligt dyrare, men Audi A6 kommer 57 km på el längs vår räckviddsslinga. Dock har den ännu mindre bagageutrymme än BMW.
Pris: 666 000 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volvo V90 Recharge T6 AWD
Lite svagare men den klarar 51 km på el. Positivt är att V90 T6 AWD Recharge har lika stort bagageutrymme som vanliga V90.
Pris: 564 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!