Provkörning av BMW 530i

Provkörning av BMW 530i

Första intrycket

BMW har gått så försiktigt fram med sin facelift att det knappt syns någon skillnad när du ställer ny och gammal bredvid varandra. Det är motorerna som imponerar mest, men inte för effektens skull…

Basfakta

Pris 

Från 399 000 kronor.

Motor 

Bensin. 6-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 88/85 mm, cylindervolym 2 996 cm3. Max effekt 272 hk (200 kW) vid 6 700 r/min, max vridmoment 320 Nm mellan 2 750 och 3 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell (6-växlad automatlåda).

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram länkarmar med övre och undre triangelstag, bak individuell upphängning med undre triangellänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 225/50 WR 17. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 289, längd 484, bredd 185, höjd 147, spårvidd f/b 156/158. Tjänstevikt 1 605 (1 615), maxlast ca 560, max släpvikt 2 000. Tank 70 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,5 (6,7 s).

Bränsleförbrukning* 

Stad 1,09 (1,08), landsväg 0,58 (0,56), blandad körning 0,77 (0,75) l/mil. CO2 182 (178) g/km

*Enligt tillverkaren.

 

Gröna sidan upp

BMW är förknippat med körglädje och härliga motorer. Det gäller fortfarande, men nu tittar de även på miljön. Gärna mer hästkrafter, men det måste gå åt mindre bränsle.

BMW 530i skäms naturligtvis inte för sig effektmässigt med sina 272 hästkrafter. Med den raka treliterssexans insprutningssystem på vid gavel klarar den 0-100 km/h på 6,3 (6,5 med automat) sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

I dessa farter suger den i sig stora mängder bränsle, och även om många BMW-köpare kommer att behandla sina bilar lika brutalt som tidigare, vill BMW peka på att det går att köra snålt även med stora, starka bumsar.

Den nya generationen bensinmotorer i 5-serien har effektivare direktinsprutning. Det ”spills” inte bort så mycket bränsle i förbränningsrummen. Mer luft, mindre bränsle. 

BMW kallar sin nya image Efficient Dynamics och utöver effektivare förbränning handlar det i stora drag om lättviktsmaterial och aerodynamik. I nya 5-serien använder man sig också av ”hybridbilsteknik” utan att vara en hybrid. Batteriet laddas som normalt under körning, men vid kraftiga gaspådrag upphör laddningen för att spara bensin eller diesel. När föraren bromsar, eller släpper gasen, går alstrad energi tillbaka till batteriet. Ett smart sätt att spara några droppar drivmedel.

Enligt BMW har de i många av motorerna (se separat lista) höjt effekten men samtidigt sett till att sänka bränsleförbrukningen med upp till 17 procent. I ett par fall är det mer ekonomiskt att köra automatlåda (som provbilen 530i).

När det gäller själva bilen är knappt något förändrat. Lite krominlägg i fronten där ”njurarna” bakats in en aning. Klarglas i strålkastarna. I bakre delen av bilen får du ta fram luppen för att se att parkeringshjälpens ögon har något annorlunda utformning. Klarglas och LED-lampor är också nytt. Täckbrickan för bogseringsöglan är mindre. Yii-haa!

Invändigt är det enklare att se att det är en ny bil. Dörrsidorna är betydligt snyggare med en mörk överdel och, beroende på vad du valt för färg, en avvikande nederdel. Knapparna för manövrering av sidorutor och backspeglar har flyttats ned till dörrens mitt och det rejäla handtaget du tidigare stängde dörren med har försvunnit. Materialvalet i nya 5-serien känns som om det ökat minst ett snäpp.

Nytt tillval är en aktiv farthållare. Den saktar ner bilen om du närmar dig en bil för fort, men mer imponerande är att den kan hålla rätt fart i en ryckig kö. Farthållaren klarar hastighetsdifferenser i spannet 60-0-60 km/h.

Det är alltjämt hög premiumkänsla i femman och inte många bilar kan konkurrera i det avseendet. Men fjädringen klarar korta ojämnheter dåligt, el-servostyrningen är död som en fisk vid snabba rörelser i låg fart. I baksätet är det alltjämt trångt för fötterna under stolarna och utrymmet i sidled är inte överdådigt.

Men, faktum kvarstår, det är en bil att gilla högt och lågt och nu kan du göra det med lite renare samvete vad gäller miljön.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!