Foto: Uwe Fischer

Provkörning av BMW 545e xDrive

BMW putsar på 5-serie i halvtidsvilan och lanserar två laddbara nyheter. Kombiversionen av 530e och den nya toppmodellen 545e med bensinsexa och elmotor.

BMW lanserade nuvarande 5-serie 2017 och med tre år på nacken är det dags för en ansiktslyftning. En diskret sådan. Strålkastarna ser en smula annorlunda ut, likaså baklamporna. Inte mycket att orda om, trots BMWs ordmassor i pressmaterialet om de "omfattande designförändringarna".

Desto intressantare är de helt nya modellversioner som BMW kryddar programmet med. På den svenska tjänstebilsmarknaden blir den nya kombiversionen av laddhybriden 530e ett populärt tillskott. De som har tyckt att det blir för mycket fyrcylindrigt bland dagens nyheter kan glädjas åt bilen jag provkör – BMW 545e xDrive. Nya toppversionen av 5-series laddhybrider får samma drivlina som sitter i 745e xDrive och X5 xDrive45e – en sexcylindrig bensinmotor på tre liter och 286 hästkrafter. Till sin hjälp har den en elmotor på 109 hästkrafter. Systemeffekten är 394 hästkrafter.

Hybriddrömmen för både landsväg och stadstrafik. Två extra cylindrar behövs egentligen inte alls. Men å andra sidan – varför inte? Foto: Uwe Fischer

Motoreffekten gör 545:an till en riktig nöjesmaskin. När jag kör i hybridläget går den på el så länge jag är försiktig med gasen. Hela 265 newtonmeter är tillgängligt enbart från elmotorn. Med en tredjedel av gaspedalen nedtryckt kliver bensinsexan in i handlingen. Ingreppet är sagolikt mjukt. Det är bara det dova motorljudet som talar om att nu jobbar även förbränningsmotorn.

Körkänslan i 5:an påminner om den i stora 7-serie, snarare än den i 3-serie. Bilen är tung och hjulbasen är snudd på tre meter. 545:an sitter stabilt och har mjuka rörelser över vägens ojämnheter.

Mikael Stjerna bakom ratten. Foto: Uwe Fischer

Jag kan välja el-läget och helt permittera bensinmotorn från jobbet. Då går den bara med hjälp av elmotorn, så länge det är kräm i batteriet. Jag kan ärligt talat inte säga att jag saknar effekt, i alla fall inte så länge jag kör i en stad. Med eldriften prioriterad är det nästan exakt samma bil som BMW 530e. Båda laddhybriderna har nämligen samma elmotor och samma batteri. Det som skiljer ut BMW 545e är att den har en sexcylindrig förbränningsmotor och att den bara säljs som fyrhjulsdriven sedan.

Den klassiska raka treliterssexan fyller upp motorrummet och garanterar behagliga långresor. Foto: Mikael Stjerna

Räckvidden på el är i WLTP-körcykeln 5,4-5,7 mil, vilket är 1-2 kilometer kortare än för fyrcylindriga hybriden 530e xDrive. Den extra vikten som sexan har påverkar alltså inte särskilt mycket. Fyrhjulsdriften påverkar desto mer, den kortar räckvidden med 6-9 kilometer jämfört med tvåhjulsdrift. Både 530e och 545e har enligt tillverkaren en elektrisk toppfart begränsad till 140 km/h, men på tyska motorvägar kör jag i närmare 150 km/h med enbart elmotorn inkopplad.

Foto: Enes Kucevic

Jag kan inte annat än bli bländad av perfektionen i utförandet. Den här bilen har allt. Prestandan finns definitivt här, noll till hundra går på 4,7 sekunder, och toppfarten är begränsad till 250 km/h. BMW kan heller inte beskyllas för att ha varit tråkiga – 545e xDrive är kemiskt befriad från alla former av rationella köpargument. Lillebror 530e gör ju samma jobb till en lägre kostnad. Så länge du kör på elmotorn. Bara när du låter gasfoten sparka igång bensinmotorn märks en liten skillnad. Sexan har ett annat ljud och mer bråttom. Men skillnaden är liten. 0-100 km/h går 1,2 sekunder snabbare med 545e jämfört med 530e.

Man måste köra väldigt mycket på tyska motorvägar för att tycka att motorbestyckningen gör skillnad. Snarare är det väl viljan att ha "top-of-the-line" som driver efterfrågan. Varför köpa en 530e när det finns en 545e? Dessutom ger sexan i 545e BMW trumf på hand jämfört med laddhybriderna Audi A6 och Mercedes E-klass. De säljs bara med fyrcylindriga motorer.

Fulladdad klarar 545e nästan sex mil. Då har batteriet tömts på 11,2 kWh. Foto: Mikael Stjerna

I övrigt medför "faceliften" en handfull mindre nyheter, mestadels i form av nya tillval. 20-tums Air Performance-fälgar med extra låg vikt och lågt luftmotstånd finns som tillval för första gången. 12,3 tum stor skärm är tillval, 10,25-tums skärm är standard. Förarassistansfunktionerna har finputsats och kan nu hjälpa till att ta tillbaka bilen i höger körfält efter omkörning. Vidare blir 48 volt-tekniken standard på alla förbränningsmotorer.

Högsta klass på utförandet. Men att röststyrningen inte klarar svenska är dåligt. Foto: Mikael Stjerna

På alla laddhybridmodeller finns eDrive Zone-funktionen. Det innebär att bilen automatiskt väljer eldrift när man kör i miljözoner, om det finns kraft i batteriet. I brist på miljözoner i Sverige har BMW valt att definiera alla zoner med trängselskatt som miljözoner.

Laddhybriden 545e kommer till Sverige i november, med en prislapp som börjar på 660 000 kronor.

 

 

Rivaler

Foto: Daimler AG

Mercedes E 300 e

Mercedes E-klass med laddhybridteknik, välj mellan tvåhjuls- och fyrhjulsdrift, sedan och kombi, mellan bensin- och dieseldrift.

Pris: 558 000 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Audi A6 55 TFSI e quattro S line

Audi säljer nya A6 laddhybrid både som sedan och kombi. Systemeffekten är 367 hästkrafter med tvålitersfyran och räckvidden är 55 km.

Pris: 649 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!