BMW 545i Touring

Provkörning av BMW 545i Touring

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

8-cyl längsmonterad v-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10. Borrning/slag 82,7/92,0 mm, cylindervolym 4398 cm3. Max effekt 333 hk (245 kW) vid 6100 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 47,2 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak dubbla övre och undre tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar

Ventilerade skivor. ABS.

Hjul/däck

Fälg 7,5 tum, däck 225/50 YR17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 289, längd 484, bredd 185, höjd 149, spårvidd f/b 156/158. Tj.vikt ca 1800, maxlast 560, släpvikt 2000. Tank 70 l.

Fartresurser

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,9 s.

Bränsleförbrukning

Stad 1,68, landsväg 0,83, bl. körning 1,13 l/mil.

Klasslass

Femte BMW 5-serien i Touring-version kombinerar smarta detaljer med tajt väguppträdande. Men den typiske kunden lastar nog ned bilen med tillvalsutrustning snarare än med cement eller sly.

Världens bästa bil. Det betyget gav Teknikens Värld redan förra versionen av BMW:s 5-serie när den kom, i alla fall i klassen. När nya 5-serien debuterade 2003 konstaterade vi att den var minst lika bra på de allra flesta sätt.

Nu kommer Touring-modellen, som kombin kallas på företagets eget språk, nästan ett år efter sedanen.

Så; världens bästa kombi?

Nej, inte för den som vill att en kombi ska sluka mängder av last. Men ett lockande alternativ för den som söker en ytterst kompetent vägvagn, med möjlighet att trots allt ta med sig en hel del bagage.

5-serie Touring har vuxit på alla ledder jämfört med sin företrädare. Längden har ökat med 38 mm, bredden med 46 och höjden med 23. Det innebär att vi här har en kombi som är 448 cm lång, 185 cm bred och 149 cm hög.

Det är främst på insidan de ökade dimensionerna märks. Utifrån sett ser nya Touring inte ut att vara större än föregångaren. Korta överhäng fram och bak bidrar till detta.

Invändigt har axelbredden ökat med 3 cm, och baksätespassagerarna har fått 4,5 cm mer knäutrymme. Komforten i baksätet är mycket god, även om det alltjämt kan anmärkas på utrymmet för fötterna under framstolarna.

Lastutrymmet har också blivit större. Lastkapaciteten sträcker sig från 500 till 1615 dm3 beroende på om baksätesraden är nedfälld eller ej. När man väl gjort det kan konstateras att lastgolvet inte blir helt plant - svagt.

BMW själva anger att lastutrymmet ökat med 90 dm3 men fortfarande har BMW 5-serie inte mycket att sätta emot exempelvis Volvo V70 och Saab 9-5. 

Bagageutrymmet är dock lättlastat, dessutom snyggt inklätt och ombonat. Det märks inte minst på den låga ljudnivån i bilen.

Bagagerumsgolvet är uppfällbart och hålls uppe av gastrycksfjädrar. Här uppenbarar sig en möjlighet att sortera in en mängd småprylar, som dock inte får vara särskilt höga för att golvet skall kunna fällas ner ordentligt igen. 

Ytterligare en våning nedåt finns, för den som väljer att avstå från reservhjul, ett 35 dm3 stort utrymme.

Med hela familjen på fem på plats i bilen ryms två stora och två mellanstora hårda resväskor samt två bagar. Eller fyra stycken ganska stora golfbagar.

Bagageutrymmet är standardutrustat med insynsskydd och ett delningsnät. Dessutom är bakrutan öppningsbar, inte dumt när man bara skall slänga ner några smågrejor i bagageutrymmet.

Fjärröppning av bakluckan är tillval, för ca 4500 kronor. Öppning med centrallåsets fjärrkontroll, stängning med en knapp i bakluckans nederkant. Uppseendeväckande och praktiskt. 

BMW 5-serie Touring är skapligt utrustad redan från grunden: regnsensor för vindrutetorkarna, nivåreglering på bakaxeln, sex krockkuddar, viss elstyrning av framstolarna, med mera. Men de riktigt bra grejerna kostar förstås extra.

Antispinn- och antisladdsystem ingår också i prislappen men det gör inte aktiv styrning, ett åtråvärt tillval för 12900 kronor. I korthet är den vanliga servostyrningen kompletterad med en liten elmotor som ökar eller minskar styrningens utväxling och styrvinkel. I låga farter är styrningen extremt direkt genom att planetväxeln då styr åt samma håll som föraren, hjulen vrids mer än rattutslaget. De allra första meterna med bilen känns lite oroliga eftersom den reagerar så snabbt på styrutslag i stadstrafik och till exempel vid parkering, men snart känns det helt rätt.

Denna medvridning minskar allt eftersom farten ökar och i 120 km/h "vänder den" och styr emot rattutslaget. Hjulen vrids alltså mindre än vid samma rattutslag i lägre fart, vilket gör att bilen känns stabilare när det börjar gå undan.

Styrningen i nya 5-serien är inte dålig utan denna finess, men med "aktivitet" blir den i absolut världsklass. Av de sedanbilar som BMW sålt av nya 5-serien har ca 75 procent också utrustats med aktiv styrning.

Det är inte lika många som valt att förse sin femma med Dynamic Drive, aktiva krängningshämmare som motverkar karossrörelserna både i längs- och sidled. De kostar 25000 kronor men det krävs mycket tuff körning för att känna av systemet. Chassit är redan i grunden mycket väl utvecklat.

Manuell 6-växlad låda är standard, den som vill ha automat krävs på ytterligare 21700 kronor. Den manuella SMG-lådan med automatkoppling sekventiell skiftning går lös på 13900 kronor. 

Andra saker man kanske vill kryssa för i tilläggslistan är panoramatak i glas (17300 kronor), aktiv farthållare som reagerar på framförvarande bils hastighet (22300 kronor. Adaptiva strålkastare som vrider sig efter styrutslagen och hjälper föraren "se runt" kurvorna betingar 4200 kronor, xenonstrålkastare 7500 kronor.

Så där håller det på, det är inga som helst problem att få sin 545i Touring att kosta en bra bit över 600000 kronor.

Inledningsvis kommer 5-serie Touring till Sverige i fyra versioner: Sexcylindriga 525i på 192 hk, 545i med 4,4 liters V8 på 333 hk, 525d på 177 hk samt 530d på 218 hk. Senare under våren 2005 kommer 520i och 530i.

En mycket intressant dieselnyhet kommer senare i höst med beteckningen 535d på bakstammen. I botten är det samma dieselsexa som i 530i men som har försetts med två turboaggregat, ett större och ett mindre för att ge kraft över ett bredare register än vad dieselåkarna är vana vid. Effekten är 272 hk, och vridmomentet hela 560 Nm vid 2000 r/min. Redan vid så lågt varv som 1500 r/min uppnås 500 Nm. Att accelerera från noll till 100 km/h tar enligt BMW bara 6,6 sekunder!

Touring är genomgående 23000 kronor dyrare än motsvarande sedan. Priserna börjar vid 368000 för 525i, hela 33000 kronor mer än 525i Touring av utgående modell. Ändå kommer nya 5-serie Touring utan tvivel att bli en tuff match för konkurrenterna i klassen. 

Något annat var väl inte heller att vänta, med tanke på vilken god grund modellen utgår från.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!