Provkörning av BMW 635d

Provkörning av BMW 635d

Fem år in på levnadstiden får BMW:s sportcoupémodell 635 en dieselmotor under den plattfiskliknande motorhuven. Dubbelturbo, 286 vässade hästkrafter och maffiga 580 Newtonmeter tillsammans med snål oljeförbrukning pekar ut framtiden för superbilar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att vi på redaktionen älskar den allra starkaste av BMW-dieslar, den som ibland tituleras 3,0sd och ibland 3,5-liters, är ingen hemlighet. Det jämna kraftflödet och den gigantiska kraften i kombination med snålheten om oljedropparna är i det närmaste unik i motorvärlden – just nu. Stora, starka dieslar är framtidens melodin för biltillverkare som önskar superbilsprestanda och både Volkswagenföretagen och Daimlerkoncernen arbetar med jämlika utmanare till denna superdiesel. Motorkonfigurationen säger oss rak sexcylindrig med seriekopplad dubbelturbo och att 6-serie nu för första gången lanseras med oljebrännaren föranleder oss att undersöka hur kombinationen sportcoupé och lastbilsstark dieselmotorn egentligen lirar tillsammans.

Alltid lika (o)lustig känsla som hugger till i ryggraden när man sitter nersjunken lågt i ett vackert coupéskal och det knattrar om en frostkall dieselmotor. Det får bli till att vänja sig helt enkelt, och så värst mycket låter nu inte 635d, inte ens när termometern visar under nollstrecket.

 Den nya växelväljaren hos Steptronic-lådan innebär touchfunktion och när man lärt sig att inte rycka i spaken går skiftena mellan lägena ytterst smidigt. Den nya växelspaken kom i och med det nätta fejslyftet 6-serie nyligen fick. Nya blinkerglas fram och bak, nytt luftinsläpp under grillen fram och lindrigt ny baklucka är det som syns exteriört. Inuti har provbilen begåvats med silverblanka dekorpaneler och nog vänder sig bilintresserade medtrafikanter och trottoarfolket fortfarande sig om efter 6-serien, även snart fem år efter introduktionen.

 Vår provbil är fullsmetad med extrautrustning och de flesta åskådare baxnar när prislappen nämns. Totalt 944 700 kronor är knappa kvartsmiljonen dyrare än riktpriset på en standardutrustad 635d.

 Dyraste enstaka tillbehöret är det aktiva chassisystemet Dynamic Drive för 28 000 kronor och med Sport-läget aktivt skärper sig fjädringen och växellådan tajtar till sig i växlingarna. Att fingra på de snyggt snidade rattpaddlarna resulterar i kvicka reaktioner. Men dieseln vill inte gärna övervarvas så där säger lådan stopp. Den långslagiga motorn vill hellre luffa i det lägre varvtalsregistret och att dra på sig en riktig burnout-rökare är rena barnleken.

 En snabb 150-milatripp sätter 635d på prov av det klassiska Gran Turismo-slaget. Provbilens 19-tummare (standard är 17-tums fälg) är skodda med 40- respektive 35-profilare, punkteringsfria däck av Run Flat-typ, fram och bak. I de karvade dubbdäcksdikena tar bilen gärna felskär och det vill till att inte tänka på så mycket annat än att styra rätt. På slätare – mer kontinental – asfaltstyp blir spårtendenserna betydligt mildare. Aktiv styrning, plus 12 900 kronor, gör underverk med sin reptilsnabba styrutväxling i trånga utrymmen när skeppet ska vändas och lindrar samtidigt nervositeten på autostradalöporna söderut.

 Rivet i motorn räcker till mer än väl. Fullt på alla sittplatser bekymrar inte 635d, den går som ett skott ändå. Baksätet rymmer två, men längre än 175 centimeter ska man inte vara, då vill det till att framsätesfolket makar på sig lite. 

 70 liter i oljetanken räcker till långsittning, närmare hundra mil kom vi mellan tankningarna. Under provkörningstiden låg förbrukningen snarare under än över 0,85 liter per mil. Den officiella BMW-siffran för blandad körning säger 0,69 l/mil, men då ska man ha i åtanke att vi gasade rätt så friskt med bilen, som sig bör med närmare 300 ystra hästkrafter under huven.

 Minustecknet med 635d är förstås prislappen, men den behöver de flesta 6-serieköpare knappast bry sig om. Och om diesel ännu inte står på din önskelista så är det bara till att ändra sig. Ingen stund under 635d-körningen drömde vi nämligen om bensindrift.

BMW 635d

Pris

727 000 kronor.



Motor

6-cyl rak längsmonterad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Seriekopplad dubbelturbo, laddluftkylare. Kompression 1:17,0. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, volym 2 993 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) vid 4 400 r/min. Max vridmoment 580 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangel-länkar, bak dubbla övre och undre tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv (med aktiv styrning och variabel utväxling 1,75–5,0 varv), vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 7,5 tum, däck 245/50 R 17 (provbilen fälg fram/bak 8,5/9, däck fram 245/40 R19, bak 275/35 R19).

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 482, bredd 186, höjd 137. Spårvidd fram/bak 157/158. Tjänstevikt 1 725, maxlast ca 375. Bränsletank 70 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 6,3 sekunder, toppfart 250 km/h.

Förbrukning/miljö*

Stad 0,92, landsväg 0,56, blandad körning 0,69 liter/mil. CO2 183 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!