BMW 645 Ci cabriolet

Provkörning av BMW 645 Ci cabriolet

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Längsmonterad V8 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 92,0/82,7 mm, volym 4398 cm3, effekt 333 hk (245 kW) vid 6100 r/min. Max vridmoment 450 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell-, SMG- alt automatlåda. Hastighet på 6:an (manuell) vid 1000 r/min: 52,0 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak dubbla övre och undre tvärlänkar. 

Styrning

Kuggstång, servo. 1,75 - 5,0 rattvarv med aktiv styrning (tillval). Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul 

Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18W.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 482, bredd 186, höjd 137, spårvidd fram/bak 156/159. Tjänstevikt 1890, maxlast 400. Taklast 0. Släpvikt 0. Tanken rymmer 70 liter.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,1 (automat 6,2) s. Toppfart begränsad till 250 km/h (fabriksuppgift).

Bränsleförbrukning (l/mil)

EU-norm blandad körning 1,28 (1,15), stad 1,85 (1,68), landsväg 0,96 (0,85).

Toupé coupé

Bayrarna bevisar att det går lika bra med sufflett som med plåtcabriolet.

Sittandes i kupéversionen av BMW 6-serie får man vara beredd på att utstå en hel del uppmärksamhet. Bilens uppenbarelse väcker de flestas nyfikenhet, många betraktare gör till och med intuitivt tummen upp! Förbered dig därför på att automatiskt tillskrivas rockstjärnestatus om du är en av de blott 20 svenskar som får köpa nya 645 Ci cabriolet!

Nye designchefen för BMW, holländaren Adrian Van Hooydonk, har ritat 6-serien under överinseende av Chris Bangle. Formerna förför och förpliktar. Solglasögon på anbefalles för kommande skygga ägare!

Som de allra flesta cabrioletmodeller gör sig även 645 Ci bäst i promenadfart längs boulevarder, men som en äkta premiumvagn finns även inbyggd klassisk BMW-potential.

Långfärdspotentialen i 6-serien är STOR. När värsta hysterin inne i sta?n har lagt sig kan du ta ner armbågen från dörrkanten, hissa upp rutorna, fälla upp windstoppern bakom nacken och lågflyga ner till Rivieran på en halv dag eller så, givetvis med taket i nerfällt läge hela vägen. 

Jämfört med kupéversionen har cabrioleten lagt på sig cirka 200 kg, så totalvikten landar strax under två ton. Den högre vikten kan tillskrivas ett antal karossförstärkningar, tyngre stolar (med integrerade säkerhetsbälten) samt den fällbara treskiktssuffletten. 

Viktfördelningen (Coupé fram/bak 50/50) har förskjutits aningen bakåt (Cabriolet 49/51), samtidigt som plåttakets frånvaro gjort att tyngdpunkten sänkts något jämfört med kupéversionen. Detta sammantaget gör att cabrioleten rör sig marginellt sävligare. Annars verkar den öppna karossen styv som järnvägsräls, här finns inte tillstymmelse till "flex" när man kör över ojämnheter.

Trots sin storlek och vikt (i princip samma mått som 5-serien) är det bara att sikta in sig och styra när kurvkombinationer närmar sig. Speciellt med tillvalet aktiv styrning (10800 kronor) rinner 645 Ci cabriolet smidigt och kontrollerat, körkänslan är raffinerat kalibrerad. Inte sportvagnsmässigt rapp, mer graciöst, värdigt en äkta Gran Turismo. 

Till sist ger sig tonnaget ändå till känna med en lätt understyrning, men då är hastigheten mycket hög och gränserna tänjda till max.

Bakvagnen kan snällt och villigt drifta ut om du kopplat ur DTC (antispinn). Möjligheten att koppla ur både DTC och DSC (antisladd) renderar biljaktsuppställ i varje kurva och dyrt däckskonto. Upplysningsvis ligger båda säkerhetsprogrammen på sparlåga utifall att en krissituation skulle uppstå, då griper systemen in även om du "plockat ur dem".

Motorn är välkänd, BMW:s 4,4-liters V8 med variabla ventiltider (dubbel-VANOS) som ger 333 hk vid 6100 r/min och ett vridmoment på 450 Nm vid 3600 r/min. Maskinen känns igen från flera andra BMW-modeller. Accelerationen är något långsammare än för 645 Coupé, men ändå fullt tillräcklig: Det tar bara 6,1 sekunder att dra i väg 0 - 100 km/h.

Tre växellådsalternativ står till förfogande, samtliga 6-växlade; manuell, automat med steptronic-funktion eller en sekventiell SMG-låda. Automatalternativet är definitivt att föredra, framför allt för de där boulevardkörningarna.

Automatlådan gör körningen härligt balanserad. All kraft från motorn skickas mjukt vidare ut till hjulen via momentomvandlare i stället för passera genom SMG-lådans lite gungiga funktion; där vill inte växlarna falla på plats riktigt när man helst önskar. 

Hittills har 80 procent av 645-köparna valt automatlåda och på den beräknat största marknaden, USA, räknar BMW med att uteslutande sälja 645 cabriolet med automatlåda.

För fabriken är modellen redan ett lyckokast, 645 Coupé har överträffat förväntningarna och säljer dubbelt så mycket som planerat.

BMW valde klassisk tygsufflett framför ett hopvikbart plåttak (som Mercedes SL) av flera skäl: Viktbesparing (tyg lättare än glas/plåt), mer plats för bagage (nedfällt tar ett tygtak mindre plats), samt det faktum att det redan fanns en "riktig" 6-serie Coupé i programmet.

Taket kan fällas upp i motvindar på upp till 30 m/s. Visserligen hindrar bilen själv manövrering av suffletten i farter över 30 km/h, men i teorin håller således sufflettställningen för arbete i närmare 140 knyck!

Suffletten är en mekanikövning i fällningsakrobatik, att se det åka upp/ner är intressant som att gå på förevisning hos Tekniska Museet. Tygtaket med sina små sidofenor integrerade i C-stolpen ger plats för en höj- och sänkbar vertikal bakruta som åker ner i utrymmet mellan baksäte och sufflettlåda. Smart idé, glaset stjäl inte plats när taket ligger nedpackat.

Än smartare är att bakrutan kan hissas upp när man kör med taket nere. Den plana glasskivan placerad strax bakom bakre nackskydden förhindrar vinddrag för baksätespassagerarna i upp till ca 80 km/h. Samtidigt ges förmånen att köra med taket uppe med bakrutan nere för bra genomventilation. Att det sedan "läcker" in mullrande V8-ljud genom den lilla siktspringan stör nog knappast någon ägare...

I profil är 645 Cabriolet och Coupé lika varandra. Samma slanka taklinje, till och med BMW:s gamla kännetecken "Hofmeister-knäcken" på bakre sidorutan finns kvar på cabrioletversionen. Tydligt tecken på att design får kosta pengar hos BMW.

Avsaknaden av B-stolpe gör det något enklare att äntra baksätet, säkerhetsbältena inbyggda i framstolarna hindrar inte insteget lika mycket som i 645 Coupé. 

I baksätet ryms även vuxna, i alla fall under kortare sträckor, dock på bekostnad av framsätesfolkets sämre benutrymme (de får glida framåt lite) och takhöjden under suffletten är verkligen ingen höjdare.

Inredningen är samma som i "vanliga" 645 Ci. Det som tillkommit, förutom knapparna till sufflettfällningen, är en snabbfunktion som hissar ner samtliga sidorutor och den vertikala bakrutan med ett enkelt knapptryck. Bra när det raskt skall glidas/visas upp.

Nya röststyrda iDrive är smidigare att använda än i de första varianterna från BMW, men fortfarande ställer man sig frågan om detta verkligen är framtidens funktion för fungerande förarmiljö?

Avgasljudet har redan nämnts och det är en av de större vinsterna med att åka öppet. Den vinande motorn där framme gör inte mycket väsen av sig vare sig du varvar eller ej, men sången ur dubbelpiporna bak lär ha kostat utvecklingsteamet många långa timmar innan rätt avstämning hittades. I 645 Ci cabriolet kommer ljudet till sin fulla rätt.

Storsint kan man hoppas att de 20 lyckliga unnar sig många öppna stunder med sin 645 cabriolet. Med taket fällt, ett obestämt mål i fjärran att nalkas och guldkortet i ordning i kavajen är det bara att njuta i en av de läckraste skapelser bilvärlden har att komma med just nu.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!