Provkörning av BMW 7-serie

Provkörning av BMW 7-serie

Föregångaren fick klä skott för det mesta- design, datasystem och sin storlek. Nu har bayrarna lyssnat på kunderna och lärt sig läxan. Diskret på gränsen till anonym men också snabb på gränsen till sportbil.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Solen står högt över fälten. Vinden drar lojt genom, om inte säden så i alla fall det av solen gulnade höga gräset. Fältet genomkorsas av asfaltsslingor, små smala och större av autobahnstorlek.

Platsen är Miramas i södra Frankrike, några mil norr om Marseille. Vi befinner oss innanför murarna på BMW:s testbana i södra Europa. 5,2 mil asfalt skär genom landskapet, där den stora ovalen på fem kilometer är yttre gräns för anläggningen. Våra kameror har konfiskerats och undertecknad kan endast för det egna huvudet dokumentera den kraftigt maskerade 5-serien av nästa generation som utför högfartstester i velodromkurvorna, varv efter varv.

 Men de lätt maskerade förseriebilarna framför nosen på oss är inte kattpiss det heller. Nya 7-serien närmare bestämt. Diverse tejpremsor sitter fortfarande längs karosslinjerna, ingen kunde riktigt förklara varför eftersom officiella bilder på bilen redan är släppta, BMW-människorna ville kanske att det skulle se tufft och exklusivt ut.

 På avstånd får vi se en 7-serie utan tejpslamsor samtidigt som koncernansvarige desigern Chris Bangle och BMW-designansvarige Adrian van Hoydonk förklarar designtanken bakom den nya modellen och framför allt då den kraftiga horisontella linje som tar sin början i framlyktans övre sidokant och sedan markerar bilens horisontella och rätt slanka uppenbarelse ända till bakluckan. Vidare det plåtveck som tar sin början i sidoblinkersen bakom främre hjulhuset och sedan går nedåt för att följa botten på bilen svänga upp mot bakre hjulhuset och sedan fortsätta på andra sidan bakhjulet. Ett sätt att få till mer styrka, sportighet. Överhuvudtaget en renare design med förre linjer än föregångaren.

 Jämfört med gamla modellen kan vi konstatera att nya 7:an lyckas förmedla mer elegans istället för tyngd. Samtidigt mer sportighet, liksom lättare i steget istället för den något svällande pösighet som föregångaren besatt. Fronten kan det säkert råda dela meningar om. De traditionella BMW-njururna till grill har växt till sig rejält, á la Audis monstergrillar. Vi kan i alla fall konstatera att den vertikala fronten ger en sportig touch.

 Bakljusen bär tydliga drag av 1-serie Coupé och Cabriolet. Ett snyggt sätt att koppla ihop släktskapet mellan företagets minsta och största bil.

 Resultatet blir en rätt slank, sportig skapelse som knyter an mer till den populära förrförra generationen benämnd E38 på internspråk. Samtidigt saknar modellen lite identitet från sidan och bakifrån. Det skulle kunna vara en Lexus, någon annan japan eller varför inte en Citroën C5 på träningsläger. Men vem säger att diskret behöver vara fel, så länge man inte blir för anonym.

 Framifrån skingrar dock monsternjurarna alla tvivel om vilken bil det är du möter. Och personligen gillar jag den slankare, diskretare framtoningen. Det känns fräscht och modernt i ett tidevarv där stora bränsleslukande bilar både bespottas och överges i de mer miljöupplysta delarna av världen.

 Tur då att förbrukningen matchar den moderna ytan. Från början finns tre motoralternativ att välja på. Med tanke på bilens vikt av cirka två ton, så måste man erkänna att bayrarna verkligen jobbar på att få ned förbrukningen. Inte bara pratar om det.

 - 750i, V8 med dubbbelturbo på 407 hästkrafter och 600 Nm – 1,14 l/mil i blandad körning.

 - 740i, rak sexa med dubbelturbo på 326 hästkrafter och 450 Nm– 0,99 l/mil i blandad körning.

 - 730d, rak sexa med variabel turbo på245 hästkrafter och 540 Nm– 0,72 l/mil i blandad körning.

 Speciellt den helt nya dieselmotorns EU-körcykelsiffror imponerar. Precis som Mikael Stjerna påpekade i TV 16/08, det är halv deciliter snålare än en Volvo V70 2,4D på 163 hästkrafter. Och då väger BMW:n betydligt mer.

 Om dessa förbrukningssiffror stämmer överens med verkligheten ska vi självklart undersöka i kommande test.

 Tyvärr var ingen av de svarttejpade 7-seriebilarna på plats utrustade med dieselspisen som också beräknas stå för majoriteten av försäljningen i Sverige med det lägsta startpriset av de tre versionerna, cirka 700 000 kronor.

 Istället var det idel V8:or med dubbelturbo som stod och väntade på oss. Den motorn känner vi igen från X6. Precis som vi känner igen 740i-motorn från 1-, 3- och 535 men här har effekten skruvats upp genom ökat turbotryck från småsyskonens 306 hästkrafter.

 Toppmodellen – i alla fall ett år framöver innan 760i med V12 kommer – imponerar stort med en silkeslen motor som samtidigt hela tiden är beredd på ett rejält språng om din högerfot drabbas av tyngdlagssjuka. Turbofördröjningen märks knappt. Tack vare att aggregaten, liksom katalysatorerna, är placerade i cylinderbanken behövs inte trycket byggas upp lika länge via luftkanalerna som när aggregaten sitter utanför det v-formade cylinderblocket. Det maximala vridmomentet om maffiga 600 Nm finns tillgängligt om inte hela tiden så åtminstone mellan 1 750 och 4 000 r/min.

 Att köra fort rakt fram är alltså inget problem. Accellerationstiden från stillastående till 100 km/h är också imponerande, 5,2 sekunder. Och då är detta alltså inte toppmodellen av 7:an. 

 Att ta sig an mer levande vägar än raksträckor var dock aldrig den gamla modellens styrka. Bekväm och imposant, javisst. Men sportigheten lyste med sin frånvaro.

 På den punkten visar sig den nya modellen göra helt om. 

 Lägre kaross, lägre tyngdpunkt och lägre vikt tack vare flitigt nyttjande av aluminium i motorhuv, dörrar, tak och bakaxel är delar av förklaringen. 

 Samtidigt jobbar en central dataenhet, kallad för att ICM (Integrated Chassi Management) sammanknyta de många nya hjälpsystem som finns i 7-serien. 

 - Dynamic Damping Control, varje dämpare tar in information och justeras på elektronisk väg individuellt för vägens natur.

 - Dynamic Driving Control, justerar och optimerar bilens uppförande, från komfortabelt mjuk till hårt sportig.

 - Integral Active Steering, den aktiva styrningen från tidigare är förfinad och får nu hjälp från bakhjulen som svänger upp till tre grader mot framhjulen i hastigheter upp till 60 km/h för att underlätta bland annat parkeringsmanövrar. Fortare än 60 km/h jobbar bakhjulen med framhjulen och ger mindre horisontella krafter för bakvagnen och dess passagerare vid till exempel ett filbyte. Tillval.

 - Luftfjädring bak är standard på långversionerna av 740i och 750i. Funktionen ska ge baksätespassagerarna en mer behaglig upplevelse.

 Viktigast är dock utan tvekan Dynamic Driving Control där chassit kan ställas i fyra olika lägen, comfort, normal, sport och sport+. Som ni säkert räknat ut ökar hårdheten i dämparna samtidigt som den tunga bilen tillåts rolla mindre och mindre. I sport+ bjuder bjässen upp till klart sportbilsinspirerad körning. 

 Gasrespons, växlingshastighet och hur länge det ”dras” på växlarna påverkas också, liksom snabbheten i styrningen, av vilken inställning du väljer via knapparna till vänster om växelspaksknoppen. När du aktiverat sport+ påverkas också antisladdsystemet till att släppa ut baken mer och kväsa sladdar senare. 

 Med sport+ läget i kopplar vi ur antisladdsystemet helt på en våthandlingbana och litar till enbart abs-bromsarna, chassit som optimerar kontakt med vägbanan, den bakre diffbromsen och min egen eventuella skicklighet. Då blir det också riktigt kul. Understyrning botas med mer gas och det är väldigt lätt och oerhört kul att balansera bilen genom kurvorna. 

 Man måste gnugga sig i ögonen både en och två gånger, jo jag sitter verkligen i en tung 7-serie inte i en lättare 5-serie. Oerhört bra betyg således.

 Provkörningen ägde rum endast på testanläggningen och det är omöjligt att ge ett omfattande första betyg till 7-serien, totalt sett. Men ett orosmoln dök upp när vi varv efter varv körde den slinga som ska motsvara landsväg, smal kurvig väg med varierande asfalts-kvalitet. På det sämre partiet, fullt i klass med svensk landsväg både i grovlek och skadefrekvens, var ljudnivån från däcken på tok för hög. 

 En diskussion med ansvariga tekniker avslöjade att förseriebilarna vi körde har identisk ljudisolering med de kommande serietillverkade. Däcken som satt på bilarna var också ”till 95 procent” de däck som kommer monterade från fabrik i oktober-november. 

 Låt oss hoppas att de där sista fem procenten på däcken ger oss betydligt bättre och mer harmonisk ljudkuliss. I annat fall blir det omöjligt att konkurrera med Mercedes S-klass på den punkten.

 Modellen är också först ut av BMW-bilarna med en döda-vinkel-varnare benämnd Lane Change Warning. Två radarsändare i vardera änden av bakre stötfångaren känner av bilar som närmar sig bakifrån och varnar med vibrationer i ratten om bilens färdriktningsvisare indikerar att vi ska byta till den fil som faran närmar sig i. Dessutom ackompanjeras denna varning av en blinkande triangel på sidospegeln. 

 Om en bil närmar sig utan att färdriktningsvisaren är påslagen blinkar endast triangeln ute på sidospegeln. När vi testade systemet fungerade det men ljusvarningen ute på sidospegeln såg jag knappt. Mycket bättre att då som Volvo med sitt BLIS-system ha en rejäl ljussignal inne i kupén som verkligen gör föraren uppmärksam på att någon närmar sig. Gör om, gör rätt, BMW.

 Så till sist systemet som gav förra 7-serien sådan uppståndelse, iDrive. Joystickhjulet på mittkonsolen som styr väldigt många av bilens versioner. Genom ären har systemet förfinats och förbättrats i både 7-serie och andra syskonmodeller. 

 Nu är det till och med så pass bra att det nästan totalt liknar Audis MMI-system. Efter sju år och 500 intervjuer med BMW-ägare runt om i världen har bayrarna förstått att de måste ha flera snabbknappar för att föraren snabbt och enkelt ska kunna sköta navigation, ljudkälla och bilinställningar. Allra tydligaste Audikopieringen syns när du ställer in land, stad och adress i navigationen. Exakt samma funktion som MMI, och än värre nästan exakt samma typsnitt. Lite pinsamt men ändå bra att BMW till slut kan ändra sig och skapa ett lättanvänt system. För det har iDrive till slut blivit.

 I september får vi förhoppningsvis köra dieselmotorn och i oktober/november ställs 7:an mot konkurrenterna i ett tufft Teknikens Värld-test. Då avgörs det. Men visst ser det bra ut så här långt.

 Fotnot: Inledningen på texten är oblygt hämtad från Ulf Lundells låt Kärleken förde oss samman. Och nog har BMW sammanfört betydligt bättre egenskaper i denna 7-serie än den förra, om kärlek hos kunderna och testlaget uppstår återstår att se.

BMW 7-serie

Pris

897 000 kronor.

Motor

Bensin. Längdsmonterad V8, dubbla turbo, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 88,3/89,0 mm, cylindervolym 4 395 cm3. Max effekt 407 hk (330 kW) vid 5 500 r/min till 6 400 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 1 750 r/min till 4 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak med krängningshämmare. Fram dubbla tvärlänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångsstyrning med hydraulisk servo. Vändcirkel 12,2 meter.

Bromsar

Skivor, ventilerade, fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum. Däck 245/50 R18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 307, längd 507, bredd 190, höjd 148, spårvidd f/b 161/165. Tjänstevikt 2 020, maxlast 555, max släpvikt 2 100. Tank 82 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,2 sekunder.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,64, landsväg 0,85, blandad körning 1,14 l/mil. CO2 266 g/km. Skatt 2850 kr/år.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!