BMW 730d/740d

Provkörning av BMW 730d/740d

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

BMW 740d: 8-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Dubbla turbo, laddluftkylare. Kompression 18:1. Borrning/slag 84/88 mm, volym 3901 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 600 Nm vid 1900-2500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift, 6-växlad automatlåda. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbelledad tvärlänk med draglänk i aluminium. Bak multilänkaxel. Luftfjädring bak, aktiva krängningshämmare och aktiv fjädring är tillval.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,1 m

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. ABS.

Hjul/däck 

Fälgbredd 8 tum, däck 245/55 R 17.

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 299, längd 503, bredd 190, höjd 149, spårvidd fram/bak 158/158. Tjänstevikt 2090, maxlast 580, släpvagnsvikt 2100. 

Fartresurser* 

Acceleration 0-100 km/h 7,4 s, toppfart 250 km/h. 

Bränsleförbrukning* 

(EU-norm) Blandad körning 0,97 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

Oljekungarna

Bröderna diesel i 7-serien får bensinmotorerna att framstå som klena och undernärda.

När Teknikens Värld testade nya BMW 7-serie första gången (TV 25/01) hade undertecknad oturen att vara på annan ort. Missade bilen totalt men fick höra av kolleger att de torrbrutit flera timmar i garaget för att försöka sätta sig in i bilens omfattande iDrive-system.

Efter det har man sett en och annan 7:a i trafik och gradvis vant sig vid formatet och formerna. I Sverige finns närmare 200 stycken.

Jag kliver ur planet på Münchens futuristiska flygplats. Efter en kortare ledsagning genom snitsig glas-, stål- och betongarkitektur kommer vi till en gigantisk uteplats med tak liknande stora vita segel. Här står ett tjugotal 7-seriebilar uppställda. Alla silver- eller antracitgrå-metallic. De passar verkligen in i miljön.

Som med riktigt bra musik blir också 7-serien bara snyggare och snyggare ju mer man kommer i kontakt med den. 

Årets nyhet är två dieselmotorer med sex respektive åtta cylindrar, 730d och 740d. Att erbjuda lyxbilar med dieselmotorer är viktigt främst på kontinenten där marknaden för oljebrännare stadigt växer. I den svenska ödebygden råder som bekant omvänt förhållande.

Man kan lätt tro att BMW bara tagit sina befintliga dieselmotorer och baxat ner under huvarna. Men i grundlig BMW-anda så har man naturligtvis inte kunnat låta bli att pilla på motorerna.

Commonrail-insprutningen är av "andra generationen" med ökat insprutningstryck till 1600 bar och systemet portionerar ut precis så mycket bränsle som går åt för varje givet tillfälle. Den delar också upp insprutningen i olika faser vilket bland annat gör motorgången mjukare och dieselknattret mindre.

Det innebär också att datorkapaciteten, som håller ordning på insprutningen, ökats tio gånger jämfört med det förra systemet.

BMW påstår även att tekniken ska göra avgaserna renare, inte minst med avseende på utsläppen av partiklar. Om det stämmer ska en kommande mätning hos Rototest få avslöja.

Precis som bensinversionerna startas dieseln med ett enkelt tryck på startknappen. Ingen förvärmning eller glödning behövs. Även när temperaturen är minus 20 grader eller lägre ska glödningen ske blixtsnabbt tack vare speciella glödstift.

Den raka sexan har i 7-serien fått ökad cylindervolym från 2903 till 2993 cm3 och effekten ökad från 193 till 218 hästkrafter. Vridmomentet är stöddiga 500 Nm. Turbon med variabel geometri har förfinats med nya material och laddluftkylaren är effektivare. Trots den högre effekten är den nya sexan nio kg lättare än "gamla" motorn.

V8-dieseln håller samma cylindermått som tidigare, 3901 cm3, men den har fått samma kur som sexan med nyutvecklade styr- och insprutningssystem. Effekten är 258 hästkrafter mot tidigare 245 och vridmomentet är monumentala 600 Nm, upp 40 Nm mot föregångaren. 

Båda versionerna har sexväxlad automatlåda som sköts via en liten rattspak. Med knappar i ratten kan man om man har lust påverka växlandet själv.

Allt detta får jag itutat mig innan BMW-folket lämnar över nyckeln som snarare ser ut som en amulett med fina, blanka små knappar.

Jag blir lite konfunderad över de fyra spakarna, två på var sida om ratten. Växelväljare och torkarspak till höger. På andra sidan blinkerspak och farthållare, tror jag. Måste vara lätt att rycka i fel spak, särskilt i mörker, tänker jag. I övrigt finns inget annat ord än utsökt för inredningen och dess kvalitet. Maken till passningar mellan paneler får man leta efter. Läderstolarna har fläktar som tar bort svett och olyckliga odörer. En kung kan inte sitta bättre.

Fjuttar till den lilla växelspaken och två ton bil sätts i rörelse. Man hör att det är en diesel även om ljudet är väl avskärmat. När farten ökar avtar ljudet, men kommer tillbaka vid acceleration. Det stör inte, men vid vissa varvtal finns vibrationer i ratten vilket inte känns så snyggt.

På autobahn låter jag foten falla och bilen drar utan vidare iväg över 200 km/h, fortfarande väldigt tyst. 730d ska toppa 235 km/h och göra 0-100 km/h på åtta sekunder, enligt fabriken. 

På mindre, mer svängiga vägar tycker jag att bilen känns lätthanterlig. En vagn av det här formatet inbjuder inte till buskörning men nog går stor-sjuan att åka på med. Den här modellen är extrautrustad med aktiva krängningshämmare och aktiv fjädring som kostar 28300 respektive 12900 kronor. Aktivt antisladdsystem är standard vilket tillsammans med ovanstående ger odramatisk kurvtagning. Men visst känns vikten.

Med en tank som rymmer 88 liter kan man teoretiskt bränna cirka 100 mil utan att stanna.

Tillbaka till flygplatsen för lunch och byte till 740d. Båda modellerna har identisk standardutrustning, för övrigt samma som bensinmodellerna. Mycket riklig utrustning, ska tilläggas.

In med amuletten i "nyckelhålet", tryck på knappen. För första gången kan man beskriva en dieselstart som en viskning. Det bara susar lite där framme. I med "drive" och bilen sätts mjukt men fortfarande tyst i rörelse. Visst hörs motorn. Den har liksom en dovare bottenton än bensinarna. Något jag tycker passar utmärkt med bilens kraftfulla framtoning och massiva känsla. 

Full gas från stillastående och 600 Newtonmeter kastar iväg bilen till 100 km/h på 7,4 sekunder. Väl där stannar jag kvar och motorn lunkar på 1500 r/min. Toppfarten ska vara 250 km/h men trafiksituationen tillåter inte något prov.

V8:an känns mycket mer sofistikerad än sexan. Tystare, mjukare och ändå brutalare. Enligt uppgift ska den dra 0,97 vid blandad köning, sexan ska gå på 0,85. En dryg deciliters skillnad alltså.

Prisskillnaden mellan de två modellerna är inte precis försumbar. Kom ihåg, de är exakt likadant utrustade. Men V8:an kostar 123000 kronor mer. Det är duktigt betalt för två cylindrar och 40 hästkrafter extra.

730d kostar 668000 kronor och 740d 791000 kronor. Mycket pengar, men köper man en sådan här bil så är väl pengar knappast ett problem. Till dem sägar jag bara: 740d är kung bland dieselloken.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!