Foto: Uwe Fischer

Provkörning av BMW 740Le xDrive iPerfomance

I jakten på att sänka förbrukningssiffror och minska koldioxidutsläppen – samt jaga det amerikanska fenomenet Tesla – poppar det upp gröna alternativ även i lyxbilsklassen. Nykomlingen i gänget är BMW lyxlimpan 740e iPerformance, givetvis även i Lång-utförande och med xDrive-fyrhjulsdrift.

BMW är inne i ett av företagets största tekniska lappkast någonsin. Framtiden säger något helt annat än tidigare sydtyska hävder med rak sexcylindrig motor, bakhjulsdrift och aktiva köregenskaper. Framtiden handlar mer om alternativa bränslen och självkörning – långt ifrån varumärkets ursprungliga kärnvärden. Nu är turen kommen till ­lyxlimpan 7-serie att sortera in sig bland ”Die Grünen”. Elmotor och batteripaket till nya modellen 740e iPerformance tillverkas på klassisk BMW-mark i Dingolfing och här plockar vi också ut värstingen 740Le xDrive iPerformace, vilket innebär förlängt Lang-utförande och med den nya konstanta fyrhjulsdrivningen hämtad från X5 xDrive40e iPerfomance.

Plattan i botten av den mjuktjocka heltäckningsmattan gör att el-Sjuan sätter av rejält. Foto: Uwe Fischer

Innan vi river iväg öppnar vi huven, kikar in under bilen och checkar sladdtillgång samt batteristatus. Hybridtekniken hos 40e iPerfomance-drivlinan är helautomatisk och för den som inte bryr sig är det bara att komma ihåg att plugga in 230-voltssladden så ofta det bara det går. Med snabbladdaren ”BMW Wallbox” laddar man fullt på knappt 2,5 timmar. ”Maskinrummet” avslöjar en hel del om Bayerns nya storhet. Här ska det även finnas plats för V12-bensinmotorer (nya modellen M760i), men drivlinan 40e iPerfomance innebär en tvåliters (!) TwinTurbo-motor kopplad till en elmotor. Det blir dock inte ödsligt under den jättelika motorhuven, täcklock och extra elkopplingar fyller upp så gott det går.

Bensinmotorn levererar 258 hästkrafter. Foto: Uwe Fischer

Bensinmotorn levererar 258 hästkrafter och eDrive-elmotorn 113 hk vilket ger en sammanlagd systemeffekt på 326 hk samt ett vridmoment på 500 Nm. Batterikapaciteten är måttfulla 9,2 kWh, vilket ger en teoretisk räckvidd vid enbart eldrift på dryga fyra mil. Väljer man bort lång kaross och xDrive förlängs räckvidden med några kilometer. Vid hybriddrift uppges bensinförbrukningen till 0,25 l/mil och koldioxidutsläppen landar på 53 g/km.

Batteripacket ligger framför bakaxeln och tar liten plats i anspråk, bagageutrymmet har minskat något till hyggliga 420 VDA-liter. Baksätet är lyxladdat med det mesta – bilen har en unik lyxpaketlösning kallat Individual – som går att plocka på från extrautsrustnings­listan vilket innebär att baksätesittningen även kan ske halvliggande. En särskild knapp styr nämligen den främre passagerarplatsen som skjuts längst fram samtidigt som ryggstödet tiltas framåt och en fotpall fälls ut från stolsryggens baksida. I samma rörelse ställs min separata bakre stol in för vilostund och teveskärmen vinklas om för bästa möjliga vy. Omtänksamt. Nackkudde mjuk som dun och komplett massagefunktion ger ett hum om hur vd:ar och höjdare har det. Som insyn- eller solskydd finns elektriska rullgardiner för samtliga bakrutor men snyggast är ändå de dubbla takluckorna i glas som glimrar med inbyggd ljusteknik kvällstid, ytterst sofistikerat.

BMW 7-serie i Lang-utförande är 14 centimeter längre än vanliga 7-serie sedan. Foto: Uwe Fischer

På plats i förarsätet är skillnaderna små jämfört med en ”vanlig” 7-serie (interkod G11/12), men bredvid iDrive-ratten går det att ställa drivlinan i olika konfigurationer beroende på körstil. Standardläget Auto eDrive fixar den mest optimala körningen med tanke på batteriladdning och körhumör. I läge Max eDrive prioriteras körning på eldrift in i det längsta, toppfarten är dock 120 km/h, över detta så kopplas bensin­motorn in ändå. Ett smart läge är Battery Control som gör att du kan låsa aktuell batterikapacitet till dess du är i mer behov av ren eldrift, exempelvis i storstadskärnor med regleringar mot fossila bränslen.

Laddluckan och Le-beteckningen avslöjar att det är en laddhybrid. Foto: Uwe Fischer

Plattan i botten av den mjuktjocka heltäckningsmattan gör att el-Sjuan sätter av rejält. Fyrhjulsdriften fungerar som hos X5 xDrive40e iPerfomance, det vill säga via den ordinarie Steptronic-växellådan. Detta innebär att bilen är konstant fyrhjulsdriven och inte har separat ”slavdrift” på varje enskild drivaxel som exempelvis Volvos Twin Engine-teknik. Acceleration 0-100 km/h med full kräm i batterierna säger 5,3 sekunder men börjar elektriciteten sina varnar bilen för att inte kunna uppnå topprestanda.

Inredningen känns igen från vanliga 7-serie. Foto: Uwe Fischer

Ett sätt att upplysa föraren om att inte leka för djärvt med resurserna. Körd i auto-läget arbetar otto- och elmotorn mycket synkront, det är mest när man ställt in infodisplayen för energiflöden som man reagerar på vilken motor som är igång. Som alltid med laddhybrider fungerar systemet bäst på kortare och mellandistanssträckor. Vid långkörningar försvinner lite av vitsen – kör man långt är alltjämt snål dieselmotor bästa valet. Även hos sjuserien.

Modellversioner CO2 | Br. förbr. | 0-100 km/h | Pris

740e iPerformance 45 g/km | 0,20 l/mil | 5,4 s.| 965 500 kr

740Le iPerformance 45 g/km | 0,20 l/mil| 5,5 s.| 1 040 500 kr

740Le xDrive iPerformance 53 g/km | 0,25 l/mil | 5,3 s.| 1 074 500 kr

BMW 740Le xDrive iPerfomance

Pris

1 074 500 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin-el. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 94,6/82,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) mellan 5 000-6 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 550-4 400 r/­min. Elmotor 113 hk (83 kW), total effekt 326 hk, totalt vridmoment 500 Nm, batterityp litiumjon, 9,2 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,5 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/50 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 321, längd 524, bredd 190, höjd 148, spårvidd f/b 162/165. Markfrigång 14. Tjänstevikt 2 260, maxlast 395, max släpvagnsvikt 1 595. Tank 46 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 420 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,3 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad i. u. l/mil, landsväg i. u. l/mil, blandad körning 0,25 l/mil. CO2 56 g/km. Elförbrukning (viktad) 1,39 kWh/mil. Räckvidd 4,1 mil.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

Skattefri i fem år.

Rivaler

Mercedes S 500 e Lang

Stuttgarts moteld, S-klass som laddhybrid, har V6 plus elmotor ( 333+116 hk). 65 g/km i CO2-utsläpp (0,28 l/mil respektive 1,55 kWh/mil). Upplevs om möjligt ännu lyxigare.

Pris: 1 101 000 kronor.

Tesla Model S 90D

Foto: Emmy-Lie Vilsson / EMMY-LIE VILSSON 0733856675

Trots att Model S är mindre än 740Le tävlar de om liknande kunder. Räckviddsångesten finns där understundom, men framför allt saknas den sista lyxklasskänslan.

Pris: 1 097 750 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!