Utseendet på nästa BMW 7-serie är än så länge hemligt men vi har redan kört bilen.

Provkörning av BMW 740Li

Till det yttre ser det ut som att BMW går försiktigt fram med sitt flaggskepp 7-serien som lanseras i ny tappning i höst. Vi har fått en tidig provkörning av en prototypbil och det visar sig att så gott som allt är nytt under skalet.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Till det yttre ser det ut som att BMW går försiktigt fram med sitt flaggskepp 7-serien som lanseras i ny tappning i höst. Vi har fått en tidig provkörning av en prototypbil och det visar sig att så gott som allt är nytt under skalet.

I höst är det dags för en ny generation BMW 7-serie att begå premiär och den väntas komma hit till Sverige under våren 2016. Men vi har redan kört den. Långt före lanseringen har BMW bjudit in till en förhandsprovkörning på testanläggningen i den lilla orten Miramas utanför Marseille. Här har BMW laddat upp med ett antal ­kraftigt maskerade prototypbilar och vi får bara köra på det inhägnade området. Någon uttömmande provkörning är det alltså inte tal om men i gengäld går BMW-ingenjörerna noggrant igenom några av de största nyheterna i 7-serien.

Allra mest banbrytande är att nya 7-serien, med internkod G11 eller G12 beroende på om den är kort eller lång, till stora delar byggs i kolfiber. BMW går så långt som att säga att nya 7-serien är världens första bil som har industriellt tillverkade kolfiberdelar i den bärande strukturen. Det finns förstås många sportbilar som har kolfiber­detaljer, oftast väl synliga, men i 7-serien finns inte ett synligt spår av den kolfiberförstärka plasten, så kallad CFRP (Carbon reinforced plastic). G11/G12 byggs på den nya 35up-plattformen som även blir grund för kommande generationer av 3-,4-,5- och 6-serie.

Luftfjädringen, som blir standard, lyckas trolla bort en del av vikten.

7-seriekonstruktionen ­bygger till stor del på de erfarenheter som BMW har gjort med i3 och i8. Man tillverkar sina egna kolfiberdelar och kan på så sätt implementera dem tidigt i byggprocessen. För 7-serien innebär det att det finns kolfiber i B- och C-stolparna, i trösklarna och i taket. Men det syns som sagt inte. Kolfiberdelarna kläs i aluminium och stål på olika sätt för att uppnå bästa möjliga kombination av vridstyvhet, krocksäkerhet och komfort. Även det nya chassit är en invecklad blandning av kolfiber, aluminium och höghållfast stål. Nya sjuan blir omkring 130 kg lättare än föregångaren och kolfibertekniken står för 40 av dessa.

Det är de enda siffrorna BMW vill avslöja, bilen är ännu långt ifrån att presenteras officiellt och vi får inte veta hur stor den är, hur tung den är och absolut inte hur stark den är.

Du behöver inte nudda skärmen för att styra infotainmentsystemet.

Men vi får köra den. Till hands på Miramas är 740Li med nya generationens sexcylindriga bensinmotor, med förfinad twinturbo och en vidareutvecklad version av den åttaväxlade automatlådan. En silkeslen och kraftfull drivlina som knappast kan vara otillräcklig för någon. Utöver sexcylindrig bensinmotor blir det även aktuellt med dieselsexor, en instegsmotor med fyra cylindrar, V8 och V12 och sannolikt även ett laddhybridalternativ.

En nyhet i motorrummet är att hela motorn är inkapslad i ett nytt ljud- och värmeisolerande material som inte bara ska ta bort oönskat ljud utan även göra att motorn når optimal arbetstemperatur snabbare.

Den nya motorn må vara imponerande men på de bitvis knaggliga, bitvis släta testbanorna är det den nya luftfjädringen (som blir standard) och fyrhjulsstyrningen som överraskar. Luftfjädringen trollar bort många kilogram från den trots allt ganska tunga bilen och de medstyrande bakhjulen tar bort flera meter från axelavståndet. Känns det som i alla fall.

I låg fart styr bakhjulen emot framhjulen för att bilen ska smita smidigare genom tajta kurvor och i hög fart styr bakhjulen åt samma håll för att simulera en längre hjulbas. Effekten är slående. När vi går från att köra lugnt och långsamt till snabbt och hetsigt förs tankarna till Porsche Panamera som än så länge har en svåröverträffad förmåga att ställa om från lyxlimousin till 911 när andan faller på.

BMW 7-serie kan parkera sig själv när föraren står bredvid med nyckeln.

Nästan lika banbrytande som kolfiberdelarna är interiören. Hur interiören ser ut får jag bara en skymt av när ingenjören i passagerarsätet lyfter på det svarta tygsjoket för att sänka värmen och jag hinner se att det är mycket silverfärgat. Rattknapparna är silvriga och ventilationsutblåsen omges av samma typ av plast.

Säkerhetsmässigt består nyheterna av en vidareutvecklad och smidigare adaptiv farthållare som också kan kompletteras med aktiv styrhjälp. Vid kökörning behöver man alltså inte ens styra själv. Sjuan får också en ny typ av döda-vinkel-varnare som inte bara skakar till ratten om en bil är i vägen i döda vinkeln utan också styr tillbaka om man ändå försöker byta fil.

För första gången någonsin sitter det en pekskärm i en BMW. iDrive-systemet i 7-serien har kvar det traditionella vredet mellan stolarna men kompletteras med en pekskärm. Alla funktioner kan styras med såväl vredet som pekskärmen. Skärmen är snabb och man kan zooma i kartbilden genom att nypa med två fingrar precis som på en läsplatta.

Kolfibret i taket kläs med aluminium och höghållfaststål för att öka vridstyvheten.

Nästa nyhet i iDrive är att man ibland inte ens behöver nudda vare sig skärm eller vred för att styra vissa funktioner. En infraröd kamera i taket ovanför växelspaken känner igen fyra handgester. Man kan svara på eller vifta bort ett inkommande samtal, höja och sänka volymen genom att snurra med fingret i luften samt peka med två fingrar. Den senare gesten kan programmeras för att styra olika funktioner, en slags favoritknapp.

På frågan varför man inte har gått ”Teslavägen” och satt in en enda stor pekskärm som styr allt, svarar BMW-ingenjörerna att deras kunder inte vill ha det så. Utförliga kundundersökningar i USA, Tyskland och Kina har visat att kunderna vill ha en pekskärm, men ändå kunna göra vissa saker med fysiska reglage. BMW har lyssnat och presenterar nu en medelväg. Stolsvärmen och klimatanläggningen sköts med en liten pekskärm längst ned på instrumentpanelen, men värmen ställs fortfarande in med vred.

BMW vägrar fortfarande att släppa in Apple Carplay eller Android Auto, deras eget sätt att integrera förarens mobiltelefon är bättre hävdar de. Förhandsspekulationerna tyder dock på stöd för trådlös Qi-laddning, men det är inget som bekräftas här och nu.

Denna första, mycket korta provkörning av 7-serien avslöjar inte mer än att 7-serien blir lättare i steget, både bokstavligt och bildligt talat, men det står ändå klart att BMW har tagit ett betydelsefullt kliv produktionsmässigt. För första gången är massproducerade kolfiberdelar en väsentlig del i konstruktionen, inte bara ett säljargument i broschyren.

BMW 740Li

Pris

Cirka 900 000 kronor, säljstart våren 2016.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 2 998 cm3. Max effekt 326 hk (240 kW) vid 5 500-6 500 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 380-5 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, adaptiva krängningshämmare fram och bak.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,8 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/60 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 321, längd 524, bredd 190, höjd 149, spårvidd f/b 162/165. Markfrigång 135. Torrvikt ca 1 770, maxlast ca 675, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 78 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 515 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,6 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,91, landsväg 0,52, blandad körning 0,66. CO2 154 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

1 100 kronor per år.

Rivaler

Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes S 500 Lång

Mercedes satsar stort på hybriddrivning i S-klass. V6-motor går endast att få tillsammans med elmotor. Klassens pionjär och rättesnöre.

Pris: 1 080 000 kronor.

 

Audi A8 L 3,0 TFSI

Audi släpper endast ut sin långa A8 med fyrhjulsdrift. Mindre teknik än nya 7-serien, mer förarorienterad än S-klass.

Pris: 901 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!