BMW 745i

Provkörning av BMW 745i

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

BMW 745i (735i) V8-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 92/82,7 (84/81,2) Volym 4398 (3600) cm3. Max effekt 333 (272) hk/245 (200) vid 6100 (6200) r/min, max vridmoment 450 (360) Nm vid 3600 (3700) r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda. Aktivt antisladdsystem. 

Fjädring/hjulställ

Individuell fjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla tvärlänkar, bak multilänkaxel. Luftfjädring som tillval.

Styrning 

Kuggstångstyrning, servo. 

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 8 tum, däck 245/55 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 299, längd 503, bredd 190, höjd 149, spårvidd fram/bak 159/159. Tjänstevikt ca 1940, maxlast ca 580, max släpvikt 2455. Tank 88 liter.

Fartresurser

Toppfart 250 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 6,3 (7,5) s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 1,09 (1,07) l/mil.

Datakörd!

Sexväxlad rattautomat och 80 datorer håller världens mest avancerade lyxbil rullande. Bäva, Mercedes!

Provturen går längs kurviga italienska vägar. Plötsligt ryter en polis till över högtalaranläggningen. - Polizia! 

Jag hade råkat trycka på en liten "SOS"-knapp, bokstäver som jag i hastigheten läste som "SDS". Varpå bilen kvickt som ögat ringde upp italienska polisens larmcentral. 

Jag svarar ursäktande "Testing only. No problems" och får ett uttrycksfullt, för att inte säga osande svar. 

Jag förstår andemeningen utan att kunna ett ord italienska. Lika klart har bilen talat till mig. "Donnerwetter, läs instruktionsboken!" 

BMW bjuder nämligen upp till dans med datorprogram och helt nya grepp. Växelspaken är borta, i stället lägger föraren i körläget elektriskt med en rattspak. Där växelspaken förut ståtade finns nu ett metallvred, ett slags joystick kopplad till bildskärmen högst upp på instrumentpanelen. Med vredet sköter den moderna, uppkopplade människan telefon och e-post, bläddrar mellan cd- och radiomenyer, väljer tv-kanal vid rödljusen. 

Dessutom kan fjädring, styrning och bromsar ställas om, stolsvärme och klimatprogram finkalibreras för att passa just din rumpa. 

Totalt kan över 500 olika inställningar göras med hjälp av det lilla metallvredet mellan stolarna. 270 av dessa kan styras med röstkommandon. Helst efter en djupdykning i den 300 sidor tjocka instruktionsboken. 

Skräddarsytt för dig? Jäpp. Krångligt? Lita på det. Ändå är syftet att förenkla för föraren. Kvar på instrumentpanelen är nämligen bara ett fåtal "hårda" reglage. De styr de funktioner som ändras ofta; temperatur, högtalarvolym och fläkthastighet.

BMW påstår att konceptet låter föraren koncentrera sig på körningen i stället för att distraheras av 50 olika knappar. 

Det är onekligen befriande att BMW gjort instrumentpanelen till en panel i ordets rätta bemärkelse. Bara ett fåtal reglage bryter upp det minimalistiska formspråket. Men i verkligheten fungerar det inte alltid så bra. Visst räcker de hårda reglagen oftast till men det blir krångligare så snart jag ska ändra något som döljer sig i bildskärmsmenyerna. Omvägen över en bildskärm och ett antal klick i menygardiner är ofrånkomligt krångligare än att till exempel vrida på tonkontrollen direkt.

Och på de kurviga vägarna i bergen öster om Rom är det inte främst möjligheten att skicka e-post till svärmor på Varvsgatan som gör intryck i BMW 745i. 

Det är i stället komfort och väghållning. Provbilen har 19 tums fälgar med lövbiffstunna 45-profildäck, standard är 17 tum med 245/55-däck som torde rulla ännu mjukare. Trots lågprofildäcken är komforten förstklassig på de gropiga vägarna. Bilen går dessutom nästan krängningsfritt genom kurvorna. BMW:s antisladdsystem är standard och griper in om det går för fort. 

Kännetecknande för nya 7-serien är valfriheten. Därför finns elektronisk stötdämparinställning som tillval. För 12300 kronor extra kan du på bildskärmen knäppa på inställningen "sportdämpning" och eliminera lite av komforten. Skillnaden är inte stor men är vägen riktigt usel känner du att bilen har blivit stötig - förlåt, jag menar sportig. Samtidigt har också en del av styrningens servoverkan försvunnit. 

För ytterligare 28300 kronor fås "Dynamic Drive", ett system som kan frikoppla krängningshämmarna på rak väg för ytterligare förhöjd komfort. Samma system finns i BMW Z8. 

Vägen tar mig genom bergsbyar med branta gator. Uppskattar direkt den automatiska parkeringsbromsen: Efter en inbromsning till stillastående klipper parkeringsbromsen till automatiskt och släpper greppet först i det ögonblick jag trampar till gasen. Bekvämt i alla lut. Finessen är i- och urkopplingsbar med bilens joystick. 

Världens första sexstegs automatlåda är standard. Givetvis kan föraren välja mellan sport- och normalläge. Passar inte galoscherna återstår manuell växling med knappar på ratten. Behöver jag säga att växlingarna går silkeslent? 

Växelföraren sitter på rattstången och har en udda layout med bara tre lägen; back, neutral och framåt. Parkeringsläge knäpps av och på med en knapp. Det känns lite ovanligt och jag hinner inte bli riktigt kompis med den tunna spaken som dessutom sitter intill förväxling nära vindrutetorkarspaken. Varför inte ha en rejäl rattspak, med distinkta lägen? 

Det är inte bara informationstekniken som är ny. V8-motorerna har också moderniserats. Nya 735i har 3,6 liters cylindervolym och 272 hk, jämfört med 238 hk tidigare. Nya 745i har samma cylindervolym som tidigare 740, 4,4 liter, men effekten är nu 333 hk jämfört med 286 tidigare. Variabla ventiltider ("dubbel-vanos") och det nya Valvetronic-systemet som varierar ventilernas öppningshöjd höjer effektuttagen och sänker bränsleförbrukning med cirka 14 procent enligt BMW. I blandad körning drar den stora V8-motorn inte mer än 1,09 l/mil - imponerande, minst sagt.

Den nya karossen väcker mycket uppmärksamhet. BMW:s designchef Chris Bangle har velat göra ett nytt avstamp och nog har han lyckats. I alla fall väcker de annorlunda formerna känslor, i Tyskland så till den grad att de har delat nationen i två läger. 

Framtida BMW-modeller kommer att ha samma formspråk, dock utan att vara så lika som serierna är i dag. Det höga bakpartiet är mycket kännetecknande och gör det möjligt att packa med fyra golfbagar. På minussidan noterar vi en usel bakåtsikt, parkeringshjälpen behövs.

Karossen har vuxit jämfört med föregående modellserie. Både axelavstånd och höjd har ökat sex centimeter. Växtligheten märks invändigt. Baksätet har blivit ett riktigt vardagsrum, med rejält benutrymme och takhöjd nästan som i en London-taxi. 

Här kan man koppla av med den tunga instruktionsboken och läsa om alla mer eller mindre otroliga finesser bilen är nedlusad med, till exempel vindrutetorkare som rör sig ungefär var tredje dag, för att "motionera" torkarbladet. Eller stolen som masserar skinkorna för att hålla dig vaken på långresor, möjligheten att ställa in temperaturen i ryggstöd och sittdyna separat etcetera.

Det finns ingen ände på snillrikheten. 

Är detta då bilen som har allt?

Ja. Utan tvekan.

Med risk för att svära i kyrkan vill jag tillägga: Jag tycker till och med att den har alldeles för mycket. 

700 olika inställningsmöjligheter som måste bläddras fram på bildskärm känns som "overkill". Är det verkligen lyx att få 300 sidor instruktionsbok i hemläxa?

Men med bildskärmen släckt och glömd kan jag bara konstatera. BMW 745 är en ypperlig bil som kommer att ge det allra bästa från Mercedes, Audi och Lexus en ruskigt hård match.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!