Sällan har begreppet ”facelift” känts mer passande. Grillen har blivit enormt mycket större. Njurarna har vuxit samman och sveper nu upp över huven. Ingreppet har höjt framkanten hela fem centimeter. Vad du tycker om utvecklingen spelar mindre roll, det här är ett krav från den kinesiska marknaden. Där säljs 40 procent av alla 7-seriebilar, och kineserna tycker att det ska synas ordentligt att man har råd med en 7-serie. Då lyssnar BMW.
Ingreppet passar också in i tillverkarens allmänna försök att i högre grad särskilja myrboet av BMW-modeller från varandra. Men faceliften stannar inte vid bara kosmetika. Störst förändringar får hybridversionen BMW 745e. Man kastar ut tvåliters-fyran som satt i 740e och trycker ner en rak sexa på tre liter. Med elmotorn blir det en systemeffekt på 394 hästkrafter, 68 fler hästkrafter än tidigare. Skillnaden sitter i förbränningsmotorn, elmotorn är snarlik. Det är kanske inte den utvecklingen som den miljösinnade hybridkunden efterfrågar, men det gör BMW-hybriden mer Mercedes-kompatibel. Mercedes S 560 e kombinerar elmotor med en treliters V6-motor och då kan inte BMW vara sämre.
För att ytterligare markera att den här bilen har alldeles speciella ambitioner finns möjligheten till start med launch control. För dig som inte normalt kör på bana kan jag berätta att du först aktiverar ”launch control mode”, och sedan trycker både broms och gas i botten. När du sedan släpper bromspedalen skickar 600 Nm iväg dig som ur en katapultstol. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och jag tror att miljösamvetet blåste bort i fartvinden.
Mer användbart än launch control är tveklöst det 30 procent större batteriet som ger en elektrisk räckvidd på fem mil i WLTP-cykeln. Räckvidden är på papperet bara någon kilometer bättre än tidigare, men då mätte man räckvidden med den snälla NEDC-cykeln. Verklig räckvidd har blivit 30 procent längre.
Komforten är så klart i toppklass. Adaptiv luftfjädring är standard i alla modeller och den bär vikten med värdighet. Även i sportläget känns det att det är 2,2 ton som förflyttas och att fokus ligger på att personerna i baksätet ska må bra. Framtill sitter jag i en förnämlig, nappaklädd fåtölj som pysslar om mig på alla tänkbara sätt – svalkar, värmer och masserar mig.
Bilen är knäpptyst i det helelektriska läget. Elmotorn hörs inte alls och vägljudet är extremt väldämpat. Nytt är bland annat extra tjock isolering runt bakre hjulhusen och B-stolpen samt att de laminerade sidorutorna har blivit fem millimeter tjockare. Man sitter i en knäpptyst komfortbubbla.
Elmotorns vridmoment finns tillhands direkt och den känns aldrig svag. Men elmotorns 113 hästkrafter innebär förstås en begränsning i prestandan om jag vill köra helt avgasfritt. I el-läget är toppfarten begränsad till 110 km/h, på grund av den höga elförbrukningen i höga farter. Vill jag köra fortare hjälper bensin-sexan till.
Jag provkör också 750i som har en traditionell V8 med dubbelturbo och kan inte annat än imponeras av dess mjukhet och kraft. Och ljudet! 530 hästkrafter känns, den lirar i en högre division. Men den låter mer än laddhybriden. Det är för övrigt de konventionella drivlinorna som säljer mest, laddhybriden står för ungefär sju procent av volymen globalt sett. På svenska marknaden är laddhybriden betydligt viktigare, men på den stora kinesiska marknaden säljs inga laddhybrider alls.
Nytt i år är också att BMW följer med i trenden med röststyrning. Standard är ”BMW Intelligent Personal Assistent”. När jag säger ”Hey BMW” på engelska eller tyska frågar min assistent vad hon kan hjälpa till med. Jag kan till exempel be om mer värme eller en speciell låt eller att hon lägger in den närmaste bensinstationen på navigationen. Men det här med röststyrning är inte lätt. När hon för tredje gången sätter på fel melodi tar tålamodet slut – hon får sparken!
Tre frågor
Alexey Kezha – BMW exteriördesigner.
Varför har ni gjort grillen så stor?
– Över 40 procent av försäljningen av 7-serie går till Kina, och det är viktigt att vi lyssnar på vad kunderna säger. En av de tydligaste signalerna från Kina var att status och närvaron var viktig. Vi såg därför till att nya 7-serie skiljer sig mer från 5-serie.
Var de för lika förut?
– Jag vill inte säga att de var för lika, men en av våra nya designfilosofier är att ge varje modellserie ett mer unikt utseende. Du ser det också på nya X5 och X7.
Håller den kinesiska marknaden på att ta över som smakdomare?
– Nej, vi lyssnar till alla marknader.
BMW 745Le xDrive iPerformance
Pris
1 134 800 kronor, säljs nu. 750i xDrive 1 120 000, 730d xDrive 964 800, 740d xDrive 1 035 800, 750d xDrive 1 116 000, 745e iPerformance 1 055 800 kronor.
Motor
Bensin-el. Längsmonterad 6-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 94,6/82,0 mm, cylindervolym 2 998 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) mellan 5 000-6 000 r/min, max vridmoment 450 Nm vid mellan 1 500-3 500 r/min. Elmotor 113 hk (83 kW), total effekt 394 hk, 600 Nm. Batterityp litium-jon, 12,0 kWh.
Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift. 8-växlad automat.
Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram/bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar.
Styrning
Elmotordriven servo. Bakhjulstyrning. Vändcirkel 12,9 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.
Hjul
Fälgbredd 8,0 tum, däck 245/50 R18.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 321 (kort version 307), längd 526 (kort version 512), bredd 190, höjd 148, spårvidd f/b 161/164. Markfrigång 13,5. Tjänstevikt 2 160, maxlast 545, max släpvagnsvikt 0. Tank 46 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 420 liter (övriga 515 liter).
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,23-0,26 l/mil. CO2 52-59 g/km. Elförbrukning 1,58-1,63 kWh/mil. Räckvidd 5,0-5,4 mil.
Garantier
Nybil 2 år, fri service tre år/ 4 000 mil. Vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.
Skatt
360 kronor per år. 745 LE Bonus 10 833-16 667 kr.
Rivaler
Mercedes S 560 e Lång
Mercedes lyx-plug-in har en V6 på tre liter och 367 hästkrafter, och därtill en elmotor på 122 hästkrafter. Batteriet är på 13,5 kWh.
Pris: 1 152 000 kronor.
Lexus LS 500h AWD Executive
Skinn och valnöt håller lyxkänslan på hög nivå. Ingen laddhybrid, men hybriddriften gör Lexus LS relativt snål.
Pris: 1 195 000 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.