BMW 750d xDrive Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av BMW 750d xDrive

Glöm klossformade högbyggen, även kallade suvar. Snabbaste, bekvämaste och roligaste sättet att ta dig fram till en värmade brasa i fjällen går via en lyxlimpa med dieselkraft.

Om du mot förmodan skulle köpa en BMW ur 7-serien – förra året såldes det endast 48 stycken i Sverige – så tycker du antagligen om bilar. Du har bestämt dig för att köpa det allra bästa som München kan prestera. Säkerligen har du också ägnat en avsevärd tid åt att leta dig igenom extratillbehörsbibeln. 

Kanske kryssat för metalliclack – nej, det ingår inte – för 10 600 kronor eller ivrigt bestämt dig för vindruta med gråtonad överkant för 2 600 kronor. Allra billigaste tillbehöret är rökarpaket för 500 kronor, bland de dyrare är Bang&Olufsen-speldosa för 48 400 ­kronor. Ett av de mindre nödvändiga kan vara läderklädd instrumentpanel för 14 200 kronor.

I en sådan djungel av valmöjligheter är det lätt att gå bort sig och missa det allra viktigaste valet. Nämligen det om skidsäck för 3400 kronor så att du slipper ha en vederstygglig och hastighetsbegränsande takbox när du är på väg till fjälls. Nu kan du i stället placera skidorna i en snygg säck som kan fällas ut när du fäller genomlastningsluckan.

Nu är du redo för vilken vinterväg som helst, må det vara på väg till Granfjällsstöten i Sälen eller St Moritz i Alperna. Förutsatt förstås att du valt en 7-serie med xDrive, fyrhjulsdrift på BMW-språk. Och frågan är varför du inte skulle välja fyrhjulsdrift? Eftersom du tycker om din bil och valt den med omsorg så vill du självfallet köra den året om och ta dig fram fort nästan överallt, även på svenska vintervägar med tveksamma friktionsegenskaper. 

Dessutom är prispåslaget ”endast” 34 000 kronor. Dieseldrivna 730d kostar 792 500 kronor och 730d Xdrive 826 500. 740d kostar 854 500 i grundpris och med allhjulskrafs 888 500, likadant för bensinaren 750i som startar på 942 500 och 976 500 för xDrive. 

Men frågan är om inte 750d xDrive är den allra saltaste kombinationen. Visserligen samma raka dieselsexa som i 730d och 740d men här med 381 hästkrafter och hela 740 newtonmeter i vridmoment. Sprinten från stillastående till 100 km/h avklaras på supersportbilslåga 4,9 sekunder men toppfarten är som vanligt begränsad till 250 km/h. Med ett grundpris på 973 500 kronor så är den faktiskt billigare än bensinmotsvarigheten 750i. 

Det vinterbistra väglaget tillåter inga rättvisa accellerationsövningar men det är ingen överdrift när jag tillstår att bilen är oroväckande snabb vid omkörningar. Snabbt, kanske alltför snabbt, vaggas jag in i den (o)trygga känslan av att klara en omkörning på nästan ingen tid eller sträcka alls. 750d xDrive jobbar dessutom så infernaliskt intensivt med att hitta grepp att det nästan känns bakom ratten. Resultatet blir emellertid att bilen går klippstabilt.

Från Mälardalens blandade väglag där torr asfalt blandas med isbark och till den mer snö- och isblandade vägbanan i norra Dalarna tvekar aldrig systemet. Grepp finns i överflöd hela tiden och förbluffande snabbt portioneras det ut mellan axlar och hjulpar. Dessutom är antisladdsystemet synnerligen väl kalibrerat. Om du stämplar gaspedalen mot golvet i en tvär kurva släpper bakdelen lite så att du upplever en viss sladdkänsla, men samtidigt dras bakdelen snabbt in i fållan igen och färden blir hur trygg som helst, nästan oavsett erfarenhet av vinterväglag. Att du måste bromsa lite tidigare på hal vinterväg jämfört med en torr dito, det måste du som förare själv förstå.

Den tidigare nämnda skidpåsen inkräktar visserligen en del på bagageutrymmet men utrymmet är ändå så pass stort att fyra personers packning får plats för vinterhelgen. 

I stadstrafik är 7-serien överraskande lätt att manövrera, det tar inte lång tid förrän du ”känner” var bilen börjar och slutar. Backkamera för 4500 kronor är trots det en smart investering, om inte annat för att kunna pressa in den 5,08 långa vagnen i mindre parkeringsfickor. 

Efter dryga 100 mil längs landsväg och en del innerstadskörning så landar genomsnittsförbrukningen på 0,75 liter/mil. Visserligen lovar BMW 0,64 liter enligt EU-körcykeln. Alltså en dryg deciliter från den officiella siffran men ändå imponerande bra med tanke på väglag och att det blev en hel del omkörningar.

Slutsatsen av denna oförblommerade hyllning av BMW 750d Xdrive är att ni som funderar på att köpa dyra versioner av suvar som BMW X5, Audi Q7 eller Range Rover omedelbart måste provköra en fyrhjulsdriven 7-serie innan ni tar köpbeslutet. 

Och enda godtagbara anledningen till om ni sedan köper en lyxsuv i stället för 7-serien är att ni behöver bagaget för att flytta bohaget varannan vecka eller att ni inte tycker om att köra bil utan hellre vill svaja fram någon meter ovanför marken utan till närmelsevis samma körupplevelse som låga, snabba 7-serie med xDrive.

Rivaler

Mercedes S 350 BlueTec 4Matic

Också slösande komfort men inte lika mycket körkänsla och dessutom kommer en ny S-klass att presenteras på Frankfurtsalongen till hösten.

Pris: 862000 kronor.

Range Rover SDV8

Underbart vrid i diesel-V8:an och mycket känsla i inredningsdetaljerna. Men lika rolig att köra som BMW:n blir den aldrig. Däremot ett måste som skolbuss på fashionabla Östermalm.

Pris: 1 048 000 kronor.

BMW 750d xDrive

Pris

973 500 kronor (från 1 mars 2013).

 

Motor

Diesel. 6-cyl, rakmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 2993 cm3. Max effekt 381 hk (280 kW) vid 4400 r/min, max vridmoment 740 Nm vid 2000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar fram, luftfjädring bak. Individuell upphängning fram och bak. Dubbellänkad framaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med elektrisk servostyrning. Vändcirkel 12,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 8 tum, däck 245/50-18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 307, längd 508, bredd 190, höjd 147, spårvidd f/b 161/165. Markfrigång 14 cm. Tjänstevikt ca 2070, maxlast ca 640, max släpvikt 2300. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 500 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 4,9 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 7,3, landsväg 5,9, blandad körning 6,4 l/mil. CO2 169 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, elektronik 5 år, väg­assistans 5 år, Service 5 år/10000 mil.

 

Skatt

3 512 kronor (Från 1 mars 2013).

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!